Erasmus Universiteit Rotterdam

Congres 'Zorg om de Jeugdzorg'

Datum
Van: 24 april 2009 12:30
Tot: 24 april 2009 17:00

---

Locatie:
Campus Woudestein, zaal LB-107

Worden kinderen te snel uit huis geplaatst?

Twaalf bezorgde Rotterdamse jeugdrechtadvocaten uitten in december 2008 om inhoudelijke en procedurele redenen kritiek op het toenemend aantal uithuisplaatsingen van kinderen. Op het congres 'Zorg om de jeugdzorg' op vrijdag 24 april 2009 wordt de discussie over deze ingrijpende maatregel voortgezet. Alle betrokken partijen zijn aanwezig: jeugdrechtadvocaten, kinderrechters, Bureau Jeugdzorg, de Raad voor de Kinderbescherming en ervaringsdeskundigen ex-minderjarigen.

Volgens de advocaten lijkt het erop dat uithuisplaatsing van kinderen tegenwoordig niet langer een laatste redmiddel is. Sinds de zaak-Savanna lijkt er een kentering zijn gekomen. Wellicht onder druk van de publieke opinie en de politiek worden kinderen uit huis geplaatst, nog voordat de mogelijkheden tot hulpverlening binnen het gezin geheel zijn benut. Volgens de jeugdrechtadvocaten leunt de rechter te veel op het advies van de gezinsvoogd, die in een aantal gevallen nauwelijks contact heeft gehad met het gezin. Waar Jeugdzorg de uithuisplaatsing steeds meer als een voorbehoedmiddel lijkt te zien, om mogelijke schade te voorkomen, laten de advocaten zien dat de uithuisplaatsing zelf ook al veel schade kan toebrengen. Het is voor kinderen zeer traumatiserend wanneer ze onnodig van hun bed worden gelicht of door de politie van school worden gehaald. Daarna begint vaak een zeer frustrerende zoektocht langs de instellingen, waarbij de beschikbaarheid van de plaats een belangrijkere rol lijkt te spelen dan de geschiktheid voor het kind.

De advocaten ontvingen een overstelpende hoeveelheid reacties uit het gehele land, waaruit bleek dat de in de brief gesignaleerde zorgpunten breed worden gedeeld. Er kwam ook een discussie op gang in de media, die vervolg krijgt met dit congres. Door alle betrokken partijen bij elkaar te brengen hoopt de organisatie tot constructieve oplossingen te komen, in het belang van de kinderen om wie het gaat.