Gemeente Haren
Plannen NS: Schipholtrein stopt niet meer in Haren
Gemeente Haren vraagt NS voorstel nieuwe dienstregeling te herzien
23/04/2009
Vanaf 13 december 2009 (nieuwe dienstregeling 2009 en 2010) stopt de
intercity Groningen - Schiphol van maandag tot en met vrijdag niet
meer in Haren, Beilen, Hoogeveen en Meppel. In plaats daarvan zal er
van maandag tot en met vrijdag twee maal per uur een stoptrein
Groningen - Zwolle rijden en andersom. Op zaterdag en zondag blijft de
situatie ongewijzigd. Door de nieuwe dienstregeling komen er op
werkdagen tussen Zwolle en Groningen vier treinen per uur te rijden.
Toch heeft de nieuwe dienstregeling niet voor iedereen voordelen.
Voor Haren komt het er op neer, dat er in de nieuwe regeling geen
intercity meer stopt en er dus geen rechtstreekse verbinding meer is
met de Randstad (Schipholtrein). Het verlies van deze mogelijkheid
stuit bij de gemeente Haren en haar inwoners op ernstige bezwaren. De
gemeente Haren heeft deze bezwaren door middel van een brief kenbaar
gemaakt aan de NS.
Gemeente Haren heeft onder meer de volgende punten naar voren gebracht
in de brief:
Op dit moment is er de mogelijkheid om op werkdagen vanaf het station
Haren 18 keer per dag een rechtstreekse trein te nemen naar Schiphol.
Deze service wordt door de Harense inwoners erg gewaardeerd. Het
station Haren is ook erg populair bij reizigers uit de omliggende
regio. Het station is goed bereikbaar en het parkeren is gratis. De
bezettingsgraad van het P+R (ongeveer 160 plekken) bij het station is
elke dag bijna 100%. NS-Poort (het bedrijsfonderdeel van NS dat zich
bezig houdt met het ontwikkelen, beheren en exploiteren van de
stations en de stationsgebieden) en Provincie Groningen hebben
gemeente Haren zelfs gevraagd het aantal parkeerplaatsen uit te
breiden tot 200. De bedoeling is deze uitbreiding mee te nemen in de
plannen voor de ontwikkeling van het stationsgebied Haren.
Extra overstap
In de nieuwe voorgestelde dienstregeling moeten reizigers vanaf Haren
naar elke bestemming verder dan Zwolle in alle gevallen overstappen op
het station Assen of Zwolle, met als gevolg, dat de reis zeker 5
minuten langer gaat duren (een extra overstap).
Achteruitgang in dienstverlening
Elk half uur een trein en een verbetering van de reistijd tussen
Groningen en de Randstad juicht de gemeente uiteraard van harte toe,
maar gezien de reacties zien veel inwoners van onze gemeente de
voorgestelde wijziging als een achteruitgang in de dienstverlening. De
kans is daarom groot, dat het station Haren zijn populariteit gaat
verliezen. De gemeente vraagt de NS dan ook om de voorgestelde
wijziging nog eens te overwegen.