Aftrap bijzondere Citymarketing Campagne
Bron: gemeente Leeuwarden (21-04-2009)
Dit jaar is het precies een eeuw geleden dat de eerste officiële
Elfstedentocht werd verreden. Een prachtig thema om de start- en
finishplaats van deze Elfstedentocht te promoten. Expeditie Leeuwarden
focust daarom dit jaar met haar promotionele activiteiten, op het
gebied van vrije tijd en recreatie, op de Elfstedentocht. Hiervoor is
een bijzondere citymarketing campagne ontwikkeld.
De aftrap voor deze campagne vindt plaats op woensdag 22 april. Dan
wordt namelijk om 10.00 uur door wethouder Isabelle Diks vanaf het
Waagplein in Leeuwarden het startschot gegeven voor een bijzondere
vierdaagse Elfstedentocht door Nederland. Hiervoor gaan acteurs met
een groep van elf manshoge `reedriders' (= Fries voor schaatsers) van
hout op reis naar markante plekken in de steden Groningen, Zwolle,
Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Den Bosch, Breda, Enschede, Alkmaar en
Utrecht. Het is de bedoeling de `reedriders' op de diverse plaatsen
van bestemming vooruit te duwen, dit gebeurt zowel door de acteurs als
door het publiek dat daarvoor van harte wordt uitgenodigd.
Tegelijkertijd worden flyers uitgedeeld met informatie over het mooie
van Leeuwarden. Dit zal naar verwachting een boeiend schouwspel
opleveren en uiteraard publiciteit voor de Friese hoofdstad.
Het doel van deze actie is het publiek uit te dagen om te komen
`klunen' door de Leeuwarden. In samenwerking met CMD-studenten
(Communicatie & Media Design) van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
(NHL) is het concept van dit unieke toeristische product `De Elf van
Leeuwarden' bedacht. Dit is een plattegrond met bijbehorende
stempelkaart, waarop een verzameling van hoogtepunten uit het rijke
aanbod van Leeuwarden is te vinden. De bezoeker kan kiezen welke
musea, bijzondere gebouwen, historische locaties, winkels en
restaurants hij of zij wil bezoeken om deze bijzondere 11-stedentocht
te volbrengen. Elk bezoek dat wordt afgelegd is goed voor een stempel
en tegen inlevering van een volle stempelkaart (met elf stempels)
ontvangt de bezoeker bij de VVV Leeuwraden een Leeuwarder
Elfstedenchocomok.
Uitgebreide informatie over het mooie van Leeuwarden vindt u vanaf
woensdag 22 april op www.11stedenstad.nl. `De Elf van Leeuwarden' is
een initiatief van Expeditie Leeuwarden en ontwikkelt in samenwerking
met de VVV Leeuwarden. De stempelkaart voor `De Elf van Leeuwarden' is
tot en met 31 maart 2010 bij onder andere de VVV in Leeuwarden te
verkrijgen. De campagne wordt onder ander ondersteund door een
tv-commercial bij Ster&Cultuur op de publieke omroepen, advertenties
in landelijke media en posters op de bus- en treinstations in
verschillende locaties van deze alternatieve Elfstedenroute door
Nederland.
Gemeente Leeuwarden