Besluiten Raadsvergadering
GEMEENTE
LOPIK Datum: 21 april 2009
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de
P belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht.
Dorpsplein Benschop wordt heringericht
E
Al sinds 2001 maakt de klankbordgroep Benschop zich sterk voor een
herinrichting van het dorpsplein in Benschop. Zowel de gemeente als de
R klankbordgroep hebben een ontwerp laten maken. Beide varianten zijn aan
de omwonenden voorgelegd. De meerderheid heeft zich uitgesproken voor
de variant van de gemeente. De raad heeft op 21 april 2009 deze variant
S gekozen en een krediet van 260.000,- beschikbaar gesteld.
De afgelopen jaren heeft de klankbordgroep steeds aandacht gevraagd voor dit
B onderwerp en initiatief genomen door een aantal ontwerpen te (laten) maken.
Toen in 2007 de plannen voor de voormalige Rabobank locatie bekend werden
en de stedenbouwkundige in zijn maquette de inrichting van de buitenruimte rond
het nieuwe complex had doorgetrokken tot en met het dorpsplein, was er veel
E waardering voor dit uitgangspunt. Een complete herinrichting van het centrum,
waarbij de ruimte rond het nieuwbouwproject `De Ellenborgh' één geheel vormt
met het dorpsplein.
R In opdracht van de gemeente Lopik heeft een architect een ontwerp gemaakt op
basis van de volgende uitgangspunten:
· Het dorpsplein moet een centrale ontmoetingsplek in het dorp zijn.
· Het plein moet een aantrekkelijke uitstraling hebben en goed passen in het
I geheel.
· Waar mogelijk moet het plein het eigen authentieke karakter behouden.
· De inrichting van het dorpsplein moet ruimte bieden aan recreatie en
toerisme.
C · Het plein moet te gebruiken zijn voor openbare activiteiten en evenementen.
· Minimaal 25 parkeerplaatsen op het plein om te voldoen aan de vraag naar
parkeerruimte.
H Na overleg met de klankbordgroep, het kerkbestuur, direct omwonenden en
overige belangstellenden is het plaatsen van de marktkramen `achterop' het plein
in het plan verwerkt.
T
De raad heeft op 21 april 2009 besloten het Dorpsplein Benschop te herinrichten
volgens het gemaakte ontwerp en heeft hiervoor een krediet beschikbaar
gesteld van 260.000,-.
Postbus 50
3410 CB LOPIK
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl
Geen uitbreiding kantine Sporthal De Bosrand
Op 21 april 2009 heeft de raad het voorstel behandeld dat het college op
basis van het burgerinitiatief van de heer Beeres had uitgewerkt. Aangezien
de uitbreiding een verdrievoudiging van de pacht zou inhouden en de
middelen ontbreken voor het benodigde krediet, heeft de raad besloten op
dit moment niet tot uitbreiding van de kantine over te gaan. Daarnaast heeft
de raad besloten niets te ondernemen voor het realiseren van een
fitnessruimte, omdat het gaat om een commerciële activiteit.
In een gesprek met de heer Beeres en mevrouw Van Galen, de huidige pachtster
van de kantine, is een aantal uitbreidingsmogelijkheden besproken. Om de
huidige maximale capaciteit van de kantine te vergroten van 80 tot 130 personen
is een uitbreiding noodzakelijk van 50 m². De totale kosten worden geraamd op
150.000,-. Doorberekening van de kapitaallasten zou de bruto pacht
verdrievoudigen. Het is niet realistisch te verwachten dat de omzet na de
uitbreiding zodanig toeneemt, dat de hogere pacht uit het netto bedrijfsresultaat
van de kantine kan worden gedekt. Daarnaast zijn voor het benodigde krediet
van 150.000,- geen middelen beschikbaar.
De raad heeft besloten op dit moment niet tot uitbreiding van de kantine over te
gaan. Daarnaast heeft de raad besloten niets te ondernemen voor het realiseren
van een fitnessruimte, omdat het gaat om een commerciële activiteit.
Nota vrijwillige inzet gewijzigd vastgesteld
Met de nota `Vrijwillige inzet in Lopik' wordt specifiek beleid voor
vrijwilligers vastgelegd. De term vrijwillige inzet is uitgebreider dan
vrijwilligerswerk. Hiermee worden alle inwoners bedoeld die onbetaald
activiteiten verrichten voor anderen. De raad heeft de voorgestelde
oprichting van een platform en een steunpunt vrijwillige inzet uit de nota
geschrapt.
Met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), die in 2006 is ingevoerd, is
de gemeente ook uitdrukkelijk verantwoordelijk gemaakt voor het ondersteunen
van vrijwilligers. Momenteel kent de gemeente Lopik geen vrijwilligerswerkbeleid,
maar wil voor vrijwilligers wel specifiek beleid maken. Daarom heeft het college
de nota `Vrijwillige inzet in Lopik' opgesteld.
In de nota wordt gewerkt met de brede definitie van `vrijwillige inzet' in plaats van
vrijwilligerswerk. De definitie is "Alle burgers die onbetaald activiteiten verrichten
voor anderen".
Raad stelt nota gewijzigd vast
· De raad wijst de oprichting van een platform vrijwillige inzet en de oprichting
van een steunpunt vrijwillige inzet af.
· De raad ziet het faciliteren van de vrijwillige inzet als een gemeentelijke taak.
---
· De vrijwilligers worden door de gemeente Lopik verzekerd. Hiervoor wordt
een bedrag van 3.500,- in de gemeentebegroting opgenomen.
· De Ereprijs Wijk- en Buurtbeheer wordt uitgebreid, waarvoor structureel
4.000,- in de gemeentebegroting wordt opgenomen.
· Zoveel mogelijk raadsleden, collegeleden en ambtenaren van de gemeente
Lopik zullen meedoen met de jaarlijkse Make a Difference Day (MADD).
· Jaarlijks zal een bijeenkomst worden georganiseerd voor alle vrijwilligers in
combinatie met een beursvloer.
· Er zal onderzoek plaatsvinden naar belangstelling en draagvlak voor een
website vrijwillige inzet. Als de website er komt, vraagt de raad aandacht voor
een praktische uitvoering.
· Er wordt 4.000,- projectgeld aangevraagd. Als dit bedrag wordt toegekend
zullen een communicatieplan en promotiemateriaal worden ontwikkeld.
De raad zal een definitief besluit over de benodigde financiële middelen
betrekken bij de behandeling van de kadernota 2010. Na definitieve
besluitvorming zullen de kosten voor 2009 aan de algemene reserve worden
onttrokken.
Gebiedsvisie en verordening geurhinder en
veehouderij vastgesteld
De nieuwe Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) geeft gemeenten de
mogelijkheid via een verordening gebiedsgericht geurbeleid vast te stellen.
In de verordening worden de normen voor intensieve veehouderijen
gehandhaafd. Deze bedrijven kunnen daardoor alleen uitbreiden indien
emissiepunten worden verplaatst of nieuwe staltechnieken worden
toegepast. De vaste afstanden voor extensieve veehouderijen (rundvee en
paarden) worden gehalveerd, zodat zij uitbreidingsruimte krijgen. De raad
heeft op 21 april 2009 de Gebiedsvisie Wet geurhinder en veehouderij en de
Verordening geurhinder en veehouderij 2008 vastgesteld. Bestaande
situaties die op basis van de oude regelgeving zijn ontstaan, worden
gerespecteerd. Nieuwe aanvragen worden getoetst aan de huidige regel-
geving.
Op 1 januari 2007 is de Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) in werking
getreden. De wet vormt het toetsingskader voor geur veroorzaakt door het
houden van dieren en heeft een andere systematiek dan de voorgaande
regelgeving voor geurhinder van veehouderijen. De Wgv geeft gemeenten de
mogelijkheid bij verordening gebiedsgericht geurbeleid vast te stellen. Hiervoor
zijn in de wet marges opgenomen, waardoor het voor zowel intensieve als
extensieve veehouderijen mogelijk is de wettelijke normen aan te scherpen of te
versoepelen.
Op 23 november 1999 heeft de raad een beleidsregel stankhinder vastgesteld.
Met de inwerkingtreding van de nieuwe wet is de oude beleidsregel komen te
---
vervallen. Met een nieuwe gemeentelijke verordening worden de lokale normen
vastgelegd.
Uitgangspunten voor de nieuwe verordening zijn:
· Gelet op de ontstaansgeschiedenis van de gemeente moeten extensieve
veehouderijen de ruimte krijgen. Dit kan door de lintbebouwing voor
geurgevoeligheid als buitengebied te beschouwen.
· Door versoepeling van de afstanden voor extensieve veehouderij wordt in
meer gevallen boerderijsplitsing mogelijk, waardoor de cultuurhistorische
waarden behouden blijven.
· De intensieve veehouderij krijgt alleen ruimte in gebieden met weinig
inwoners.
· De kernen moeten gebruik kunnen maken van hun inbreidingsmogelijkheden.
Het opstellen van de gebiedsvisie is gefaseerd verlopen. Aan de hand van
inventarisaties is de huidige geursituatie in beeld gebracht en is de maximaal
mogelijke geurbelasting met de wettelijke normen berekend. Daarna is met LTO
Noord gesproken en is op 10 april 2008 een informatieavond georganiseerd.
Via analyses is de relatie tussen de geurnormen en geurbeleving van inwoners in
beeld gebracht. Ook is gekeken naar het effect op de groeimogelijkheden van de
veehouderijen. Voor de gebieden waar woningbouw is gepland, is onderzocht
welke normen moeten worden gesteld om te voorkomen dat woningbouwplannen
worden gehinderd of de bedrijfsontwikkeling van de omliggende agrarische
bedrijven wordt belemmerd. Hierbij is uitgegaan van een acceptabel woon- en
leefklimaat.
In de verordening worden de normen voor intensieve veehouderijen
gehandhaafd. Deze bedrijven kunnen daardoor alleen uitbreiden indien
emissiepunten worden verplaatst of nieuwe staltechnieken worden toegepast. De
vaste afstanden voor extensieve veehouderijen (rundvee en paarden) worden
gehalveerd: 50 meter tot woningen in de bebouwde kom en 25 meter tot
woningen in het buitengebied. Hierdoor wordt ruimte geboden aan deze
veehouderijen. Op basis van jurisprudentie worden werkplaatsen ook beschouwd
als geurgevoelig object.
De ontwerp-geurgebiedsvisie en ontwerpverordening hebben van 24 december
2008 tot en met 4 februari 2009 ter inzage gelegen. Er zijn in deze periode drie
formele reacties ingediend. De raad heeft op 21 april 2009 de Gebiedsvisie Wet
geurhinder en veehouderij en de Verordening geurhinder en veehouderij 2008
vastgesteld.
Bestaande situaties die op basis van de oude regelgeving zijn ontstaan, zullen
worden gerespecteerd. Nieuwe aanvragen zullen worden getoetst aan de huidige
regelgeving.
Wet voorkeursrecht gemeenten Benschop
Oost gevestigd
De Van Hoogevest Groep b.v. uit Amersfoort is op 4 februari 2009 failliet
verklaard. Eén van de werkmaatschappijen van dit bedrijf is de
ontwikkelaar en eigenaar van de grond in Benschop Oost, waarop
---
woningbouw is voorzien. Een curator onderzoekt de toekomst-
mogelijkheden. Het college wilde dit niet afwachten maar zelf actief
optreden. Daarom heeft het college een voorlopig gemeentelijke
voorkeursrecht gevestigd op de grond, dat op 19 februari 2009 in werking is
getreden. Wanneer de eigenaar de grond wil verkopen, is hij verplicht dit
eerst aan de gemeente Lopik aan te bieden. De raad heeft deze aanwijzing
definitief gemaakt.
Het faillissement voor de Van Hoogevest Groep b.v. uit Amersfoort is op 4
februari 2009 uitgesproken. Van Hoogevest Ontwikkeling, een werkmaatschappij
van de Van Hoogevest Groep, is de ontwikkelaar voor de woningbouwplannen
voor Benschop Oost en eigenaar van de grond in Benschop Oost. De
gebeurtenissen bij de Van Hoogevest Groep hebben gevolgen voor de
woningbouw in Benschop Oost. Er zijn twee curatoren aangesteld bij het bedrijf
die de toekomstmogelijk-heden voor delen van het bedrijf en voor de
diverse projecten onderzoeken.
Gemeente wil maximale zeggenschap hebben
Bij de start van dit woningbouwproject zijn uitgangspunten vastgesteld:
· Een goede ruimtelijke opzet, die kwaliteit toevoegt aan de kern Benschop en
in samenspraak met de gemeenschap Benschop tot stand komt;
· Een goede beeldkwaliteit van de te bouwen woningen;
· Een goede infrastructuur;
· Een kwalitatief goed ingericht openbaar gebied, dat voldoet aan alle door de
gemeente te stellen eisen;
· Een op de woningmarkt van de kern Benschop toegesneden differentiatie van
woningen (raadsbesluit van 16 december 2008) met een daarbij behorende
fasering;
· De door de gemeente te maken kosten kunnen verhalen.
Het college wil bereiken dat deze uitgangspunten worden gerealiseerd. Dit is
mogelijk als de gemeente zelf eigenaar wordt van de gronden in Benschop Oost.
Of als de gemeente met een ontwikkelaar een exploitatieovereenkomst kan
sluiten, waarin de uitgangspunten goed geregeld zijn. Het college wil niet
afwachten welke marktpartij de grond in eigendom zal krijgen, maar zelf actief
optreden en maximale zeggenschap hebben.
Wet voorkeursrecht gemeenten
Daarom heeft het college op 10 februari 2009 een voorlopig gemeentelijk
voorkeursrecht gevestigd op de percelen in het plangebied Benschop Oost. Dit is
bekend gemaakt in de Staatscourant en op de gemeentepagina in Zenderstreek-
nieuws van 18 februari 2009. Hierdoor is het besluit op 19 februari 2009 formeel
in werking getreden.
De Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) geeft gemeenten het recht van eerste
aankoop. Wanneer de eigenaar de grond wil verkopen, is hij verplicht eerst de
gemeente de gelegenheid te bieden tot aankoop over te gaan. Vervolgens kan
de gemeente al dan niet besluiten de grond te kopen.
De voorlopige aanwijzing door het college moet binnen drie maanden worden
gevolgd door een besluit van de gemeenteraad. De raad heeft op 21 april 2009
---
de aanwijzing definitief gemaakt. Tegen het raadsbesluit staat bezwaar en
beroep open.
Daarnaast heeft de gemeenteraad op 21 april 2009 de volgende besluiten
genomen:
- Rapport Rekenkamercommissie Triangel: Onderzoek aanbestedingsbeleid
in de gemeente Lopik
De rekenkamercommissie Triangel heeft een onderzoek uitgevoerd naar het
aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik. De raad draagt het college op de
door de rekenkamercommissie gedane aanbevelingen uit te werken en de raad
over de voortgang te informeren op de daarvoor geëigende momenten.
De centrale inkoopfunctie verder uitwerken aan de hand van het ingezette
regionaal facilitair overleg en daarvoor meetbare efficiencydoelstellingen en
prestaties formuleren.
Een voorstel uitwerken tot aanpassing of actualisering van het aanbeste-
dingsbeleid, zodat dit aansluit bij het geldende wetmatig kader en de daarbij
in 2005 uitgevaardigde richtlijnen.
Informatie die betrekking heeft op de uitvoering van het aanbestedingsbeleid,
de dossiervorming en de interne controle daarop adequaat registreren.
Een jaarlijkse aanbestedingsrapportage opstellen over de gepleegde
investeringen, de daarbij gemaakte afwegingen en een evaluatie van het
gevoerde beleid.
- Evaluatie Subsidieverordening Gemeente Lopik 2005 .
De indiendatum van subsidieaanvragen welzijn wordt vervroegd van 1 mei naar
1 april. Dit gaat in voor het jaar 2010. Daarnaast moeten instellingen die een
budgetsubsidie krijgen voortaan een activiteitenplan indienen als onderdeel van
de subsidieaanvraag. Instellingen die een waarderingssubsidie ontvangen
hoeven geen activiteitenplan in te dienen.
- Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning
gemeente Lopik.
Deze verordening is geëvalueerd op basis van de dagelijkse uitvoeringspraktijk
en op inhoud door het Wmo-platform. De raad heeft de Verordening individuele
voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Lopik ingetrokken en
de Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning
gemeente Lopik 2009 vastgesteld. De nieuwe verordening treedt per 1 mei
2009 in werking.
Lopik, 23 april 2009.
Gemeente Lopik