Twynstra Gudde


Zorginstellingen halen te weinig rendement uit hun projecten

"Professionaliseren van projecten is nodig om beter te presteren en innovatieslagkracht te mobiliseren"

Zorginstellingen zijn tevreden over projectresultaten en kwaliteit, maar halen te weinig rendement uit hun projecten. Dit concluderen Carolijn Ploem en Debora Strijbos van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde Adviseurs en Managers op basis van onderzoek onder 300 Nederlandse zorginstellingen.

Het onderzoek geeft aan dat projecten volgens bijna 90% van de respondenten in de toekomst steeds belangrijker worden voor het goed functioneren van zorginstellingen. De respondenten (70%) zijn tevreden over het eindresultaat en de kwaliteit, het probleem zit in het teveel aan geld en tijd dat de instellingen aan het resultaat kwijt zijn, en dit drukt op het rendement.

Oorzaken
Hier zijn een aantal oorzaken voor. Allereerst is er een gebrekkige instellingsbrede sturing en beheersing. Bovendien geeft 65% aan dat bij de projecten een businesscase ontbreekt. Het resultaat is er wel, maar blijkt niet altijd rendabel. En instellingen geven aan dat zij niet beschikken over de juiste methodieken en technieken. Verder is er weinig rendement omdat zorgprofessionals zoals artsen en verpleegkundigen nauwelijks betrokken zijn bij verbeterprojecten, en dat terwijl alle projecten het primaire zorgproces raken. Bijna 70% van de respondenten vindt overigens dat een project alleen kan slagen als een zorgprofessional deel uitmaakt van het projectteam. Projecten zijn nu in veel gevallen van een klein groepje die naast het primaire proces opereren. Ook een reden voor te weinig rendement is het gegeven dat 70% van de organisaties aangeeft niets te leren van de projecten. Er wordt wel geëvalueerd, maar niet instellingsbreed geleerd.

Professionaliseren van projectmanagement
Ploem en Strijbos pleiten voor het professionaliseren van projectmanagement binnen zorginstellingen. Dit betekent het ontwikkelen van expertise en methodieken om de projecten kritisch te volgen en bij te sturen. Ook moet er meer regie en een betere prioritering van projecten zijn op instellingsniveau. En meer aandacht voor het betrekken en laten participeren van de professionals uit het primaire proces. Dan zullen de resultaten beter landen en duurzame uitwerking hebben. Uiteraard moeten de rollen en tijdbesteding van de zorgprofessional goed worden geformuleerd, ten slotte willen zij al hun aandacht aanwenden voor het leveren van zorg tegen een hoge kwaliteit.