23-04-2009
Tevreden klanten bij dienst Werk en Inkomen Gemeente Zaanstad
Zaanstad als beste uit de bus bij onderzoek naar uitvoering WWB
De dienst werk en inkomen heeft de afgelopen jaren een flinke
verbeterslag gemaakt. Zo blijkt uit cijfers van het SGBO - een
onafhankelijk onderzoeksbureau dat in opdracht van de VNG de diensten
Werk en Inkomen van verschillende gemeenten met elkaar vergelijkt.
Wethouder Piet Keijzer is blij met de resultaten: "Veel mensen hebben
hard gewerkt aan de verbetering van de dienstverlening. Naast trots op
de medewerkers overheerst bij mij vooral een goed gevoel over de
tevredenheid bij de mensen die door Werk en Inkomen bediend worden."
Zaanstad beste van 63 onderzochte gemeenten
Jaarlijks voert het SGBO een benchmark uit onder 63 gemeenten over de
uitvoering van de WWB (de Wet Werk en Bijstand). In de benchmark
worden gemeenten vergeleken vanuit vier invalshoeken: financiën,
inkomen, bedrijfsvoering en klant (waaronder klanttevredenheid).
Hierin komt het hele werkpakket van de WWB aan bod van budgetten en
loonkosten van de medewerkers, tot reïntegratie en het armoedebeleid.
In 2007 nog scoorde Zaanstad op verschillende punten beneden
gemiddeld. Uit de cijfers van het 3e kwartaal van 2008 blijkt dat
Zaanstad op vrijwel alle punten tot de beste gemeenten behoort en
zelfs overall het beste scoort. Het afgelopen jaar heeft de gemeente
veel geïnvesteerd in de service voor cliënten in de WWB en in het
begeleiden naar werk. Zo is de gemiddelde doorlooptijd voor aanvragen
van de WWB 29,8 dagen en gemiddeld landelijk 38,8 dagen. Deze snelheid
leidt overigens niet tot meer bezwaren, gegrond of ongegrond.
Klanttevredenheid
Het SGBO heeft eind 2008 ook een onderzoek gedaan naar de tevredenheid
van de klanten van de WWB in Zaanstad. Met een 7, 1 voor
dienstverlening is de gemeente Zaanstad iets beter dan landelijk
gemiddeld (7,0) en ook beter dan in 2007 (6,8). Vooral telefonische
bereikbaarheid en openingstijden zijn significant vooruit gegaan. Al
is de telefonische bereikbaarheid nog steeds lager dan gemiddeld in
Nederland (6,1 vs 6,8). Klanten vinden het -volgens het rapport-
onprettig om eerst bij een centrale de reden van hun telefoontje uit
te leggen voordat ze worden doorverbonden. De stiptheid van de
uitbetalingen, de bejegening aan de balie en de duidelijkheid van de
formulieren krijgen een goed rapportcijfer. Ook de internetpagina's
van de gemeente worden genoemd als uitstekende informatiebron. Over
het algemeen zijn de klanten van de WWB redelijk tevreden met de
dienstverlening van de Dienst Werk en Inkomen. Niet alleen is het
rapportcijfer redelijk, maar ook scoort Zaanstad minder onvoldoendes
dan andere gemeenten.
Aanvullend minimabeleid
Zaanstad is door de Samenwerkende Bonden van Ouderen in Noord Holland
(SBO-NH) uitgeroepen tot de beste gemeente op het gebied van
aanvullend minimabeleid. In 2008 voerde de SBO-NH een vervolgonderzoek
uit, na een eerste onderzoek in 2006. Het vervolgonderzoek signaleert
in heel Noord Holland een verbetering in het minimabeleid; bij
Zaanstad is deze verbetering het grootst. Zaanstad scoort vooral goed
op het gebied van bestandskoppeling en actief beleid.
2009
In 2009 zal er weer een klanttevredenheidsonderzoek en een Benchmark
uitgevoerd. De sector Werk en Inkomen zal zich blijven richten op
reïntegratie, een goede bedrijfsvoering, tevreden klanten en
inkomensondersteuning voor de minima.
Gemeente Zaanstad