Gemeente Zaanstad

23-04-2009
Tevreden klanten bij dienst Werk en Inkomen Gemeente Zaanstad Zaanstad als beste uit de bus bij onderzoek naar uitvoering WWB

De dienst werk en inkomen heeft de afgelopen jaren een flinke verbeterslag gemaakt. Zo blijkt uit cijfers van het SGBO - een onafhankelijk onderzoeksbureau dat in opdracht van de VNG de diensten Werk en Inkomen van verschillende gemeenten met elkaar vergelijkt.

Wethouder Piet Keijzer is blij met de resultaten: "Veel mensen hebben hard gewerkt aan de verbetering van de dienstverlening. Naast trots op de medewerkers overheerst bij mij vooral een goed gevoel over de tevredenheid bij de mensen die door Werk en Inkomen bediend worden."

Zaanstad beste van 63 onderzochte gemeenten
Jaarlijks voert het SGBO een benchmark uit onder 63 gemeenten over de uitvoering van de WWB (de Wet Werk en Bijstand). In de benchmark worden gemeenten vergeleken vanuit vier invalshoeken: financiën, inkomen, bedrijfsvoering en klant (waaronder klanttevredenheid). Hierin komt het hele werkpakket van de WWB aan bod van budgetten en loonkosten van de medewerkers, tot reïntegratie en het armoedebeleid. In 2007 nog scoorde Zaanstad op verschillende punten beneden gemiddeld. Uit de cijfers van het 3e kwartaal van 2008 blijkt dat Zaanstad op vrijwel alle punten tot de beste gemeenten behoort en zelfs overall het beste scoort. Het afgelopen jaar heeft de gemeente veel geïnvesteerd in de service voor cliënten in de WWB en in het begeleiden naar werk. Zo is de gemiddelde doorlooptijd voor aanvragen van de WWB 29,8 dagen en gemiddeld landelijk 38,8 dagen. Deze snelheid leidt overigens niet tot meer bezwaren, gegrond of ongegrond.

Klanttevredenheid
Het SGBO heeft eind 2008 ook een onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de klanten van de WWB in Zaanstad. Met een 7, 1 voor dienstverlening is de gemeente Zaanstad iets beter dan landelijk gemiddeld (7,0) en ook beter dan in 2007 (6,8). Vooral telefonische bereikbaarheid en openingstijden zijn significant vooruit gegaan. Al is de telefonische bereikbaarheid nog steeds lager dan gemiddeld in Nederland (6,1 vs 6,8). Klanten vinden het -volgens het rapport- onprettig om eerst bij een centrale de reden van hun telefoontje uit te leggen voordat ze worden doorverbonden. De stiptheid van de uitbetalingen, de bejegening aan de balie en de duidelijkheid van de formulieren krijgen een goed rapportcijfer. Ook de internetpagina's van de gemeente worden genoemd als uitstekende informatiebron. Over het algemeen zijn de klanten van de WWB redelijk tevreden met de dienstverlening van de Dienst Werk en Inkomen. Niet alleen is het rapportcijfer redelijk, maar ook scoort Zaanstad minder onvoldoendes dan andere gemeenten.

Aanvullend minimabeleid
Zaanstad is door de Samenwerkende Bonden van Ouderen in Noord Holland (SBO-NH) uitgeroepen tot de beste gemeente op het gebied van aanvullend minimabeleid. In 2008 voerde de SBO-NH een vervolgonderzoek uit, na een eerste onderzoek in 2006. Het vervolgonderzoek signaleert in heel Noord Holland een verbetering in het minimabeleid; bij Zaanstad is deze verbetering het grootst. Zaanstad scoort vooral goed op het gebied van bestandskoppeling en actief beleid.

2009
In 2009 zal er weer een klanttevredenheidsonderzoek en een Benchmark uitgevoerd. De sector Werk en Inkomen zal zich blijven richten op reïntegratie, een goede bedrijfsvoering, tevreden klanten en inkomensondersteuning voor de minima.