ProRail
Persbericht
22-04-2009
Wind, zon en remenergie gebruiken voor energie op het spoor
Harde wind of felle zon gaan spoorwegovergangen verlichten. En de
remenergie van treinen kan worden gebruikt voor de verlichting van
stations. Volgens het idee De Groene Overgang van VolkerRail Nederland
B.V. worden windmolens en zonnepanelen naast de spoorwegovergang
geplaatst. Strukton Systems Hengelo levert het idee Elektrische
Energiebesparing op Stations. Hiermee wordt op een slimme manier
gebruik gemaakt van de energie die vrijkomt als treinen remmen. Beide
ideeën maken deel uit van de acht uitgewerkte innovaties van de
ProRail Publieksprijsvraag 08/09 âHoe bereikt u Kyoto tussen Den Haag
en Utrecht?â.
'De Groene Overgang' laat windmolens de energie opwekken waarmee de
spoorwegovergangen worden verlicht. Zonnepanelen verzamelen de warmte
die kan worden gebruikt om bij vorst de wissels te verwarmen zodat
storingen op het spoor voorkomen kunnen worden.
'Energiebesparing op Stations' wil de remenergie van treinen gebruiken
om stations te verlichten. Nu wordt deze energie alleen op beperkte
schaal gebruikt. De vrijgekomen energie wordt opgeslagen in speciale
opslagsystemen die op de perrons worden geplaatst.
Tussen 8 april en 20 mei verschijnt elke week een nieuw idee
op zoinvesteerik.nl. Met korte, simpele sneltekeningen brengt ProRail
technische innovaties rond het spoor dichter bij het publiek. Op 20
mei start de stemperiode en op 3 juni worden de winnaars van de
ProRail Prijsvraag en de ProRail Publieksvraag bekend gemaakt.
Meer informatie over de publieksprijsvraag en andere genomineerden, is
te vinden op zoinvesteerik.nl
Electriciteitsbepaling op stations