datum: 23 april 2009
Bij het vaststellen van de eisen voor vmbo-examens moet de praktijk
leidend zijn. De Onderwijsraad stelt vandaag in een advies aan de
staatssecretaris voor de exameneisen in het vmbo weloverwogen en met
oog voor de diversiteit van de groep leerlingen te verscherpen. De
Algemene Onderwijsbond (AOb) is positief over de voorstellen. Het is
nu zaak om docenten te betrekken bij de invoering van de nieuwe eisen.
De AOb staat er positief tegenover om er naartoe te werken ook in het
vmbo maximaal één 5 toe te staan voor de basisvakken. Terecht wil de
Onderwijsraad daarbij wel een onderscheid maken tussen de theoretische
leerweg en de praktijkrichtingen. In de theoretische leerweg mag je
ook eisen stellen aan Engels. Voor de praktijkrichtingen is de
beroepsvorming even belangrijk als de beheersing van het Engels.
De Onderwijsraad stelt voor een rekentoets in te voeren voor alle
leerlingen van de onderbouw in het voortgezet onderwijs. Resultaten
worden gecommuniceerd via het diplomasupplement. De AOb denkt dat een
onafhankelijke rekentoets voor alle leerlingen in de onderbouw kan
bijdragen aan een kwaliteitsverbetering. De AOb vindt wel dat er eerst
een oplossing moet komen voor de toename van administratieve en
bureaucratische rompslomp die hiermee gepaard gaan. Effectieve inzet
van ICT en administratieve ondersteuning kunnen hier een belangrijke
rol in spelen.
Een diplomasupplement kan het civiel effect van het diploma vergroten.
Ook hierbij is het uitgangspunt dat het niet moet leiden tot onnodige
bureaucratie. Bovendien moet er wel voldoende tijd en mankracht zijn
voor een verantwoorde invoering. Bij een gefaseerde verandering van de
exameneisen is dit een middel voor de wat langere termijn.
Algemene Onderwijsbond