Algemene Onderwijsbond

datum: 23 april 2009

Bij het vaststellen van de eisen voor vmbo-examens moet de praktijk leidend zijn. De Onderwijsraad stelt vandaag in een advies aan de staatssecretaris voor de exameneisen in het vmbo weloverwogen en met oog voor de diversiteit van de groep leerlingen te verscherpen. De Algemene Onderwijsbond (AOb) is positief over de voorstellen. Het is nu zaak om docenten te betrekken bij de invoering van de nieuwe eisen.

De AOb staat er positief tegenover om er naartoe te werken ook in het vmbo maximaal één 5 toe te staan voor de basisvakken. Terecht wil de Onderwijsraad daarbij wel een onderscheid maken tussen de theoretische leerweg en de praktijkrichtingen. In de theoretische leerweg mag je ook eisen stellen aan Engels. Voor de praktijkrichtingen is de beroepsvorming even belangrijk als de beheersing van het Engels.

De Onderwijsraad stelt voor een rekentoets in te voeren voor alle leerlingen van de onderbouw in het voortgezet onderwijs. Resultaten worden gecommuniceerd via het diplomasupplement. De AOb denkt dat een onafhankelijke rekentoets voor alle leerlingen in de onderbouw kan bijdragen aan een kwaliteitsverbetering. De AOb vindt wel dat er eerst een oplossing moet komen voor de toename van administratieve en bureaucratische rompslomp die hiermee gepaard gaan. Effectieve inzet van ICT en administratieve ondersteuning kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Een diplomasupplement kan het civiel effect van het diploma vergroten. Ook hierbij is het uitgangspunt dat het niet moet leiden tot onnodige bureaucratie. Bovendien moet er wel voldoende tijd en mankracht zijn voor een verantwoorde invoering. Bij een gefaseerde verandering van de exameneisen is dit een middel voor de wat langere termijn.