Landelijk Aktie Komitee Scholieren
Eindexamennorm vmbo verhelpt taalprobleem niet
- LAKS is positief over aanpak rekenniveau maar stelt vragen bij
verhoging norm
Amsterdam, 23 april 2009 - Vandaag publiceert de Onderwijsraad zijn
rapport `Examens in het vmbo'. De eis van maximaal één vijf voor de
vakken Nederlands en wiskunde zal het taalprobleem niet verhelpen. Het
LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) ziet een normverhoging niet
als oplossing van een taalprobleem maar enkel een maatregel voor de
beeldvorming. Veel positiever is het LAKS over de aanbevelingen voor
de aanpak van het rekenniveau.
In het eindexamen Nederlands moet men voornamelijk goed kunnen
begrijpend lezen en samenvatten. Op dat laatste onderdeel wordt voor
spelling en grammatica maximaal twee punten afgetrokken. "Een
maatregel als een normverhoging is enkel voor de beeldvorming", aldus
LAKS-voorzitter Emiel Willms. "Wanneer het niveau écht omhoog moet,
zal dat gepaard moeten gaan met extra taalonderwijs - dus een extra
investering."
Het LAKS is stukken positiever over het invoeringtraject. Waar bij de
eindexamennormverhoging in het vwo en havo de fout werd gemaakt dit
door te voeren voordat de referentieniveaus rekenen en taal werden
ingevoerd, is dit bij het vmbo stukken beter. `Eerst kijken of je een
kwaliteitsslag maakt voordat je de norm gaat verhogen' is volgens het
LAKS de juiste redenatie en volgorde.
Ook biedt het diplomasupplement perspectief. Het kan een verrijking
zijn van het huidige diploma. Tevens is het LAKS over de rekentoets,
zoals de Onderwijsraad deze voorstelt, positief. Zo kan het diploma
nog beter toegespitst worden op wat de leerling later wil gaan doen.
Het LAKS heeft altijd al gepleit voor de invoering van diagnostische
toetsen gekoppeld aan de nieuwe referentieniveaus. Deze zouden in het
desbetreffende schooljaar halverwege het jaar moeten worden afgenomen
om het taal- en rekenniveau te meten. Wanneer de leerling onvoldoende
scoort op zo'n toets zal hij extra taal- of rekenlessen moeten volgen
gedurende de rest van het jaar.
De Onderwijsraad doet in zijn rapport een drietal aanbevelingen: een
verhoging van de eindexamennorm, de toevoeging van een
diplomasupplement en een rekentoets in de tweede klas. Als de
aanbevelingen van de Onderwijsraad worden overgenomen zal het aantal
gezakte kandidaten in het vmbo twee tot drie keer zo hoog worden.
[23-04-2009 | Eindexamennorm vmbo verhelpt taalprobleem niet..........
..........................................]