Scootmobielen moeten veiliger.
22/04/2009 18:41
Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland vindt het positief dat het aantal verkeersdoden is afgenomen van 791 in 2007 naar 750 vorig jaar. Maar we moeten met zijn allen nog flink aan de slag om het stevige scenario van maximaal 500 doden in 2020 te halen. Veilig Verkeer Nederland vindt het zeer verontrustend dat aantal verkeersdoden onder bestuurders van gehandicaptenvoertuigen bijna is verdubbeld. De tendens van de daling van het aantal verkeersdoden onder jongeren is goed. Het blijft een grote risicogroep waar wij ons op moeten blijven richten.
Scootmobiel
Veilig Verkeer Nederland vindt de stijging van het aantal verkeersdoden onder de bestuurders van gehandicaptenvoertuigen van 11 naar 21 zorgwekkend. Scootmobielen zijn de meest gebruikte gehandicaptenvoertuigen. Veilig Verkeer Nederland vindt dat er met het oog op de vergrijzing meer aandacht moet worden gegeven aan de veiligheid van de scootmobiel en zijn bestuurder. Wij pleiten er dan ook voor dat iedereen die gebruik maakt van een scootmobiel een cursus volgt. Bovendien blijkt uit onze ervaring dat de technische veiligheid van de scootmobiel nog verbeterd kan worden.
Jongeren
Bij de jongeren is er een daling van het aantal verkeersdoden. Als bromfietser, motorrijder en beginnend automobilist horen zij tot de risicogroepen. Ondanks de daling vindt Veilig Verkeer Nederland het belangrijk om de focus op jongeren te houden. Wij denken dat snelheidsbeheersing, invoering van het alcoholslot, het tegengaan van rijden onder invloed van alcohol en drugs zullen leiden tot vermindering van het aantal verkeersdoden. De Bob campagne blijft hierbij een belangrijk middel. Wij vinden het geen goed signaal om de leeftijdgrens voor motorrijden te verlagen. Daarentegen ondersteunen wij de plannen voor invoer van begeleid autorijden vanaf 17 jaar.
http://www.veiligverkeernederland.nl