SGP


22 - 04 - 09 | SGP achter JSF

SGP achter JSF; nu kiezen voor één toestel is pure symboliek

De SGP is tot nu toe positief geweest over de keuze voor de JSF. Er is geen reden om nu te gaan draaien of te beknibbelen. Gelet op de prijs, de kwaliteit en de levertijd is de JSF verreweg het beste vliegtuig. Ook wat betreft betrouwbaarheid, werkgelegenheid, kennis en ervaring scoort het Amerikaanse toestel goed. Daarbij komt dat de SGP hecht aan de samenwerking met de Amerikanen, beproefde bondgenoten. Als Nederland nu uitkomt op één testtoestel, is dat louter symbolisch. Je kunt het contract nu wel knippen, maar je zit hoe dan ook vast aan twee.

---

Steekspel
Voorzitter. Door alle dozen informatie en bijbehorende cijferbrij zou je ze al bijna zien vliegen, maar we spreken vandaag nog slechts over de aanschaf van testtoestellen. Ondertussen moet âslechtsâ wel tussen aanhalingstekens worden geplaatst, want de aanschaf van testtoestellen is een veel betekenende stap. We schaffen immers geen JSF-testtoestellen aan met de gedachte, dat we uiteindelijk wel voor een ander vliegtuig zullen kiezen. Dat zou â ook gelet op het bijbehorende trainingsprogramma voor onze piloten â een stevige desinvestering vormen.

Daarom voeren wij vandaag een belangrijk AO, dat alles te maken heeft met de mogelijke aanschaf van tientallen JSF-vliegtuigen. Het politieke steekspel daaromtrent is inmiddels hoog opgelopen. Dat heeft inhoudelijke en procedurele redenen.

Inhoudelijk, omdat de aanschaf van deze jachtvliegtuigen in nauw verband staat met de visie op de Nederlandse krijgsmacht. Als het leger primair moet worden ingezet voor het slaan van waterputten, heb je geen ultramoderne jachtvliegtuigen nodig. Wil je echter kunnen meedraaien in het allerhoogste geweldspectrum, dan is er evident sprake van een ander vertrekpunt.
In inhoudelijk opzicht kan ik hierbij tevens noemen de houding ten opzichte van de gewenste relatie met de VS, de opstelling ten aanzien van onze defensie-industrie en dergelijke.

In procedureel opzicht is het besluitvormingstraject complex, omdat er minder dan bij andere projecten sprake is van een expliciet go/no go-moment. Er is hier letterlijk sprake van een besluitvormingsproces, waarmee de Kamer al jaren geleden heeft ingestemd. We hebben er immers voor gekozen om mee te doen in de ontwikkeling van de JSF. In die zin vinden er steeds nieuwe weegmomenten plaats, waarbij het steeds lastiger wordt om alsnog af te haken. Ook in financieel opzicht.

Wat dat betreft is er inderdaad al sinds 2002 geen sprake van een werkelijk gelijke concurrentie of van een gelijk speelveld. Dat is inderdaad complex, omdat mede inherent aan dit traject is, dat nog niet alle open einden zijn ingevuld: dat geldt bijvoorbeeld de uiteindelijke stuksprijs, maar dat geldt ook vliegtechnische risicoâs of allerlei andere technische details, zoals geluidskwesties. En dan heb ik het nog niet eens over het feit, dat het merendeel van de informatie vertrouwelijk is, met alle consequenties voor het publieke debat van dien.
De Kamer heeft voor dit traject echter destijds welbewust gekozen. Het gaat dan ook niet aan om âopen eindenâ in de informatievoorziening te schuiven in de schoenen van de staatssecretaris. Wél zou ik de staatssecretaris willen vragen hoe hij âaan de andere kant van de tafelâ dit besluitvormingsproces ervaart. Vindt hij de gekozen systematiek van besluitvorming ideaal of zou hij dit op onderdelen graag anders hebben gezien? Ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de vele niet-bindende informatie van fabrikanten.

De vraag die een Kamerlid zichzelf verder moet stellen, is ook wàt hij allemaal wil weten. Wil hij het werk van alle ambtenaren als het ware zelf nog eens gaan overdoen? Wil een Kamerlid werkelijk weten, om één van de duizenden Kamervragen te citeren, of âhet waar is, dat het achterste kwadrant van de F35, vooral het gedeelte bij de motoruitlaat, niet zo stealthwaardig is als wordt verondersteld?â (26488, nr. 142)
Dit heeft ook te maken met het vertrouwen dat hij heeft in het gehele ambtelijke apparaat en natuurlijk in de bewindsman. Mijn fractie â ik vind het belangrijk om te zeggen â heeft op geen enkele wijze de indruk dat ons als Kamer cruciale informatie wordt onthouden of dat wij worden gedwongen een bepaalde richting in te slaan.

Adeldom
Wat betreft onze eigen positiebepaling het volgende. De SGP heeft zich tot nu toe positief opgesteld tegenover het JSF-project. Mijn fractie vindt het van belang dat Nederland â als zeer rijk land â haar verantwoordelijkheid moet kunnen nemen in crisis- en oorlogssituaties wereldwijd. Adeldom verplicht. De SGP wil daarom vasthouden aan het huidige hoge ambitieniveau. Nederland heeft op dit punt ook een goede en gewaardeerde reputatie, juist als het gaat om de inzet van jachtvliegtuigen. In Afghanistan, maar ook in Bosnië liggen de bewijzen opgestapeld.

Deze rol en betekenis van ons luchtwapen rechtvaardigen het zoeken naar de beste variant in technisch, operationeel en militair opzicht. Op grond van de zeer uitvoerige en grondige vergelijkingen die zijn gemaakt tussen de verschillende kandidaat-vliegtuigen op het gebied van prijs, kwaliteit en levertijd, komt de SGP dan uit bij de JSF. De Tweede Kamer is hierover uitgebreid geïnformeerd. De conclusie van de vergelijkingen was onomwonden, dat de JSF met afstand het meest geschikte toestel is. Alle soorten missies die de opvolger van de F16 moet kunnen uitvoeren, kan de JSF vanaf 2015 succesvol aangaan.

Er zijn wat ons betreft geen overtuigende, inhoudelijke reden om aan te nemen dat de vergelijking tussen de verschillende kandidaten inadequaat zou zijn. Ook de conclusies van de betreffende auditdiensten geven daartoe geen aanleiding; ook al blijft de opmerking van de Algemene Rekenkamer staan, dat het gekozen proces âdeels inherente beperkingenâ kent. Desalniettemin wijst alle beschikbare informatie op één ding: de JSF is superieur aan de andere kandidaten. Het is het vliegtuig dat is toegesneden op de uitdagingen van onze eeuw; boordevol sensoren, met stealth-eigenschappen, enorme mogelijkheden voor het verzamelen van data en informatie, etc. Daarnaast liggen de investeringskosten en de totale levensduurkosten het laagst en kent het vliegtuig de meeste mogelijkheden voor doorontwikkeling, juist ook omdat er enkele duizenden gebouwd zullen worden. Dit laatste is met het oog op de toekomst van groot belang.

Met de JSF kiezen we voor betrouwbaarheid en ervaring. De producent van de JSF is immers Lockheed Martin. Dit is ook de producent van de zeer succesvolle F-16. Dat boezemt het nodige vertrouwen in. Het is ook veelzeggend, dat onze luchtmacht met overtuiging kiest voor de JSF. En zij moeten ermee vliegen.

Mijn fractie vindt het ook een belangrijk pluspunt, dat we op dit punt kunnen optrekken met de Amerikanen. Wij hechten buitengewoon veel waarde aan een goede samenwerking met deze beproefde bondgenoten.

Gezamenlijk
Bij de keuze van zoân cruciaal jachtvliegtuig legt ook de keuze van andere landen gewicht in de schaal. Amerika en vele andere landen zullen met de JSF gaan vliegen. Mede in het licht van de mogelijkheden van gezamenlijk opereren (interoperabiliteit) is een breed draagvlak voor een bepaald concept gewenst. Wat dat betreft scoort de JSF veel beter dan alle andere alternatieven. Er zullen enkele duizenden JSFâs worden gemaakt en hooguit enkele honderden Saabs. Het is een serieuze vraag of het bedrijf Saab over tien jaar nog bestaat, als zij er niet in slagen om meer orders binnen te halen. Misschien wil de staatssecretaris erop ingaan wat het zou betekenen als wij kiezen voor de Saab en dit bedrijf over tien jaar niet meer bestaat.

Overigens, juist ook het feit dat de VS zelf de grootste afnemer zal zijn van de JSF maakt dat wij er gerust op kunnen zijn, dat de JSF een klassetoestel zal worden. De Amerikanen kunnen zich niets minder permitteren. Zij hebben een enorme reputatie op dit punt en veel te verliezen.

Het deelnemen door Nederland aan het JSF-project levert daarnaast substantiële werkgelegenheid op en belangrijke technologische kennis. Werkgevers en werknemersorganisaties ondersteunen dit. Om die reden vraag ik de staatssecretaris welke consequenties de aarzelende houding heeft die op dit moment door de Nederlandse overheid wordt uitgestraald. Maakt dit de industrie niet erg huiverig om werkelijk te investeren? Hoe houden wij hun vertrouwen?

Langer doorvliegen met de F16âs vindt mijn fractie onverstandig. Volgens de huidige planning worden de huidige F16âs afgestoten tussen 2015 en 2021 en vervolgens vervangen door de JSF. Dan zijn deze F16âs 35 tot 40 jaar oud; ouder dan hun piloten derhalve. Het ligt niet in de rede om te proberen de vliegtuigen nog langer in de lucht te houden. De onderhoudskosten van deze oudere vliegtuigen stijgen op het einde van de levensduur immers verschrikkelijk hard. Het zou onverantwoorde kapitaalvernietiging zijn om nog zoveel te investeren in relatief oude vliegtuigen.

Bovendien moeten we ons goed realiseren, dat we dan toch zouden werken met een oudere generatie vliegtuigen, die zijn superioriteit ten opzichte van de nieuwe generatie jachtvliegtuigen kwijt is. Dat betekent voor onze luchtmacht een achteruitgang en meer onveiligheid. Wie gaat er nu een oud vliegtuig oplappen als het nieuwe klaarstaat?

Het opschorten van de besluitvorming zal ook ten koste gaan van de orders die ons bedrijfsleven kan krijgen. Daarmee lopen we onnodig hoogwaardige werkgelegenheid mis. Juist voor ons eigen bedrijfsleven moeten we duidelijkheid bieden. We moeten dus nu stoppen met ons getalm.

Prijs
Een opmerking nog over de prijs van een testtoestel. 113 miljoen euro is geen verrassende prijs. Mijn vraag is nog wel welke bijkomende kosten hierbij horen, zoals training van piloten en dergelijke. Wat zal het totale kostenplaatje zijn?

Conclusie
Kortom: de ontwikkeling tot nu toe geeft mijn fractie geen aanleiding om negatiever over het JSF-project te gaan denken. Dit traject mag wat betreft de SGP-fractie verder worden uitgebouwd. Om die reden heb ik dan ook geen bezwaren tegen de beoogde aankoop van de twee testtoestellen, die zogezegd de minimuminleg vormen om deel te kunnen nemen aan de operationele testfase. Aan het symbolisch knippen in contracten heeft mijn fractie geen behoefte.
De consequentie daarvan is inderdaad dat onze luchtmacht daarmee met personeel, opleidingen en gevechtstactieken actief betrokken wordt bij het Amerikaanse testprogramma. Mijn fractie ziet dit als een logische vervolgstap binnen de gekozen marsroute, of beter gezegd: binnen het gekozen vluchtschema.

Wij wensen de staatssecretaris een goede vlucht.

Dank u wel