4. Antwoorden op Kamervragen van de Kamerleden van Gerven en van Raak
over openbare aanbesteding van het ambulancevervoer
Antwoorden op Kamervragen van de Kamerleden van Gerven en van Raak over
openbare aanbesteding van het ambulancevervoer
Kamerstuk, 22 april 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
cz-u-k-2921763
22 april 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden van
Gerven en van Raak (SP) over openbare aanbesteding van het
ambulancevervoer (2009Z05231).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
1. Is het waar dat de gunning in het kader van de Wet ambulancezorg
(Waz) geschiedt via openbare aanbesteding? Zo ja, wat is de reden om
de ambulancezorg te vermarkten via openbare aanbesteding?
1. Het is niet juist dat de vergunningverlening geschiedt via openbare
aanbesteding. Het is een vergunningsverleningsprocedure op grond van
de Algemene wet bestuursrecht. Bij de vergunningverlening staat de
continuïteit en de kwaliteit van de ambulancezorg voorop; de prijs
weegt in de vergunningverlening minder zwaar.
2. Hoe rijmt u de openbare aanbesteding van de ambulancezorg met de
behandeling van het wetsvoorstel Ambulancezorg waarin de Kamer zich
ronduit uitsprak tegen aanbesteding en vermarkten van de
ambulancezorg.
2. Openbare aanbesteding of vermarkten van ambulancezorg is hier niet
aan de orde. De Kamer heeft bij amendement nr. 17 de 4-jarentermijn
van de vergunning uit de Waz geschrapt, waarmee niet langer sprake is
van concurrentie om de markt, maar van maatstafconcurrentie binnen een
eenmalige vergunningverlening.
3. Erkent u dat bij openbare aanbestedingen in de zorg zoals bij de
thuiszorg in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
en het zittend ziekenvervoer veelal de prijs boven de kwaliteit gaat?
Zo nee, waarop baseert u dat? Zo ja, bent u bereid de gunning van de
ambulancezorg niet via openbare aanbesteding plaats te laten vinden?
Zo nee, waarom niet.
3. Bij de aanbestedingen huishoudelijke hulp in het kader van de Wmo
is het niet zo dat de prijs veelal boven de kwaliteit gaat. Gemeenten
hebben bij de gunning van contracten de kwaliteit gemiddeld iets
zwaarder laten meewegen dan de prijs. De staatssecretaris heeft u
hierover in de eerste voortgangsrapportage Wmo reeds geïnformeerd. De
huishoudelijke hulp thuiszorg valt onder de Kwaliteitswet
zorginstellingen op grond waar van de Inspectie een toezichthoudende
taak heeft. In dat licht is onlangs met alle betrokken partijen een
kwaliteitskader afgesloten. De aanbesteding van het zittend
ziekenvervoer valt onder de verantwoordelijkheid van de
zorgverzekeraars.
Zoals bij vraag 1 aan de orde is geweest worden de vergunningen voor
de ambulancezorg verleend op grond van een bestuursrechtelijke
vergunningverleningsprocedure. Bij deze vergunningverlening laat ik de
kwaliteit zwaarder wegen dan de prijs. Deze kwaliteit zal worden
getoetst aan de hand van een programma van eisen, dat op dit moment
wordt opgesteld. In dit programma van eisen worden onder meer eisen
opgenomen ten aanzien van de organisatie, de mensen en de samenwerking
in de keten. Hiermee wordt kwaliteit van de zorg gewaarborgd. Wanneer
een aanvrager niet voldoet aan het programma van eisen, komt deze niet
voor een vergunning in aanmerking. Daar komt bij dat de kwaliteit van
de zorg ook geborgd is via onder meer de Kwaliteitswet
zorginstellingen. Op grond van deze wet is een ambulancedienst
gehouden verantwoorde zorg te leveren.
4. Erkent u dat, gegeven het feit dat de ambulancezorg acute zorg is,
deze niet vermarkt mag worden? Zo nee, waarom niet?
4. Ja dat ben ik met u eens en dat gebeurt dan ook niet.
5. Wat is erop tegen om de huidige vergunningen voor het zorgen van
ambulancevervoer te verlengen, tenzij er sprake is van duidelijk
wanbeleid door de gunninghouder.
5. De Waz is onlangs door de Eerste Kamer aanvaard. Kern van die wet
is dat door mij 25 vergunningen worden verleend voor het verrichten
van ambulancezorg, waarbij iedereen naar zo'n vergunning kan
meedingen, dat wil zeggen zowel publieke, private als nationale en
buitenlandse ondernemingen. Dit is tijdens de behandeling van de Waz
in de Kamer meerdere malen aan de orde geweest.
6. Welke criteria worden in het aanbestedingspakket vastgelegd? Staat
in het programma van eisen dat het huidige personeel moet worden
overgenomen zoals vastgelegd in de motie van Slagter? Wordt het
personeel dan overgenomen met behoud van arbeidsvoorwaarden en
opgebouwde rechten? Bent u bereid het programma van eisen de Kamer toe
te zenden via een voorhangprocedure? Zo nee, waarom niet?
6. Die eisen in het programma van eisen hebben in ieder geval
betrekking op de personele, materiële en organisatorische
voorzieningen die noodzakelijk zijn voor het op verantwoorde wijze
verrichten van ambulancezorg, op de standplaatsen van ambulances, op
de afstemming op ambulancezorg in de naburige regio's, op de
samenwerking met andere zorginstellingen in de betrokken regio, op de
uitvoering van taken in het kader van geneeskundige hulpverlening bij
ongevallen en rampen en de kosten van ambulancezorg. De motie Slagter
wordt ook in het programma van eisen opgenomen. De reikwijdte daarvan
is dat in geval van vacatures de nieuwe vergunninghouder voorrang
geeft aan het personeel van oude vergunningshouder(s) in de regio. Het
personeel wordt in beginsel niet overgenomen met behoud van
arbeidsvoorwaarden en rechten, tenzij de huidige en de nieuwe
vergunninghouder dat samen overeenkomen. Formeel kent de Waz geen
voorhangprocedure, maar ik zal zowel de Tweede Kamer als de Eerste
Kamer het programma van eisen doen toekomen, conform mijn eerdere
toezeggingen. Ik zal dat doen nadat ik over het programma van eisen
een brede consultatie onder betrokkenen bij de ambulancezorg heb
gehouden.
7. Wat is de stand van zaken van de onderhandelingen over de
arbeidsvoorwaarden voor de B3-stichtingen? Is er nog steeds
faillissementsdreiging voortvloeiend uit de Functioneel
Leeftijdsontslag (FLO)-problematiek.
7. Ik heb met de B3-stichtingen een tegemoetkoming in de kosten voor
functioneel leeftijdsontslag afgesproken, waarmee een
faillissementsdreiging van de baan is. Ik heb als eis aan deze
tegemoetkoming gesteld dat de organisatie naar de toekomst toe
financieel gezond moet zijn.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport