Presentatie verkeersveiligheidcijfers 2008
Toespraak | 22-04-2009 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
De afgelopen jaren was er steeds een dalende trend in het aantal
verkeersdoden. Het valt niet mee om deze trend vast te houden. Ik heb
al eerder gezegd dat het laaghangende fruit is geplukt en dat we
steeds meer moeite moeten doen om het aantal doden verder terug te
dringen.
Vandaag kan ik u melden dat de dalende trend ook in 2008 heeft
doorgezet. In 2007 waren er waren er 791 dodelijke slachtoffers in het
verkeer te betreuren. Dit aantal daalde in 2008 tot 750. Dit is een
afname van ruim 5 procent.
Ik zeg dit met tevredenheid maar niet met vreugde. Ieder slachtoffer
is er één te veel. Er zijn het afgelopen jaar zijn 750 families en
vriendenkringen voor het leven gehandicapt achtergebleven. Wij mogen
dus niet op onze lauweren gaan rusten.
Wij hebben de doelstelling voor 2010 al in 2008 bereikt. We willen het
aantal verkeersdoden verder terugdringen, tot maximaal 500 in 2020.
Dit betekent dat wij samen met alle betrokken partijen alles op alles
moeten blijven zetten om deze dalende trend vast te houden.
Om dat te kunnen doen moeten we de cijfers zorgvuldig bestuderen. Toen
ik de gegevens onder ogen kreeg, viel mij een aantal zaken op.
Het aantal verongelukte jongeren is sterker afgenomen dan gemiddeld.
In 2008 waren er in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 24-jarigen
21 procent minder doden te betreuren dan in 2007.
Ondanks de daling blijven jongeren de zwaarst getroffen groep. Er
vielen 170 slachtoffers in de leeftijdsgroep van 15 tot en met
24-jarigen. Ter vergelijking: in de leeftijdscategorie van 25 tot 35
waren dit er 107.
Wat mij ook opviel bij het bestuderen van de cijfers, is dat het
aantal verkeersslachtoffers op de vrijdagnacht en zaterdagnacht
vrijwel gelijk is gebleven. Het aantal verkeersdoden is op de
vrijdagavonden toegenomen. Het aantal ligt op 67, waarbij ik moet
opmerken dat op vrijdagavond tussen 10 en 12 in 2008 22 doden vielen,
tegenover 11 het jaar daarvoor. Dat is nog steeds veel te hoog. Vorig
jaar zagen we een forste stijging van het aantal doden op
uitgaansavonden. We hebben hier de weg naar beneden nog niet voldoende
ingezet.
Dat er relatief veel mensen op uitgaansavonden omkomen, hangt nar mijn
stellige overtuiging samen met rijden onder invloed. Het afgelopen
jaar lag het aantal dodelijke slachtoffers van ongelukken waarbij
aantoonbaar drank in het spel was op 47. Dit aantal ligt iets hoger
dan vorig jaar.
De werkelijke aantallen slachtoffers van rijden onder invloed liggen
hoger, want het wordt niet altijd geregistreerd. Naar schatting gaat
het om een kwart van alle verkeersdoden. Als het gaat om druggebruik,
ligt dit geschatte aantal op tien procent.
De cijfers geven aan dat we op de goede weg zitten. Maar zij
onderstrepen ook dat er nog een lange weg te gaan is voordat we onze
doelstellingen voor 2020 bereiken. Om deze afstand te overbruggen
hebben we goede analyses, nieuwe ideeën en nieuwe
samenwerkingsverbanden nodig. Dit is een essentieel onderdeel van mijn
strategisch plan verkeersveiligheid.
We moeten ons daar allemaal voor inzetten, want verkeersveiligheid is
een zaak die iedereen aangaat.
Het is een zaak van auto-industrie, die ervoor zorgen dat auto's
steeds veiliger worden. Niet alleen voor inzittenden maar ook voor
slachtoffers buiten de auto.
Het is een zaak van brancheorganisaties. Door hun kennis en ervaring
van specifieke groepen weggebruikers leveren zij een essentiële
bijdrage aan de verkeersveiligheid.
Zo zijn er nog vele andere partijen die ik hard nodig heb voor het
verbeteren van de verkeersveiligheid. Want dit is een zaak die
iedereen raakt.
Als minister van Verkeer en Waterstaat neem ik graag de regie in deze
complexe samenwerking.
Mijn maatregelen richten zich op kwetsbare groepen verkeersdeelnemers,
zoals jongeren. Samen met andere betrokken partijen zet ik mij keihard
in om hen veilig door het verkeer te loodsen. Ik maak het voor
17-jarigen mogelijk om hun autorijbewijs te halen. Tot hun achttiende
jaar mogen deze jonge jongens en jonge meiden dan alleen onder
begeleiding autorijden, zodat zij vast ervaring kunnen opdoen.
Hiermee wordt het verschil tussen de leeftijd waarop je een
brommerrijbewijs kan halen en waarop je een autorijbewijs kan halen
kleiner. Misschien dat jongeren dan gaan denken: `ik wacht nog even en
haal dan meteen een autorijbewijs'.
Daarnaast pak ik verkeershufters hard aan. Want onverantwoord
rijgedrag veroorzaakt veel leed. Zo speelt te hard rijden een rol bij
ongeveer een derde van de ongelukken. Ik heb een gedragscursus
ingevoerd voor deze automobilisten die denken dat zij king of the road
zijn. Zij zijn natuurlijk geen kings of the road, het zijn gewoon
loosers. Wie te hard rijdt, rechts inhaalt of bumperkleeft kan
verplicht worden om deze cursus te volgen en zelf voor de kosten op te
draaien.
Ook neem ik maatregelen tegen rijden onder invloed. Notoire
alcomobilisten worden vanaf 2010 verplicht om hun auto uit te rusten
met een alcoholslot. Dit betekent dat zij een blaastest moeten
doorstaan voordat zij de auto kunnen starten.
Ook mensen die met een joint op in de auto stappen gaan straks niet
meer vrijuit. Ik ben in oktober begonnen met een pilot met
speekseltesters die aantonen of iemand drugs heeft gebruikt. De
onvrede hierover was groot. De eerste resultaten van deze pilot worden
aan het eind van deze maand bekend. Ik zal de kamer hierover op de
kortst mogelijke termijn informeren.
Naast de harde aanpak spreek ik mensen aan op hun eigen
verantwoordelijkheid. Dit doen we met onze `daar kun je mee
thuiskomen-campagnes': `Wordt geen slaaprijder', `Wie is de Bob' en
`Rij met je hart'. Deze campagnes slaan aan bij een breed publiek. En
slaaprijder is genomineerd als woord van het jaar 2008 en Bob is zelfs
al opgenomen in de dikke Van Dale.
Vandaag zien we dat onze inspanningen vruchten afwerpen. Maar de
nieuwe verkeersveiligheidcijfers geven ook aan dat we er nog lang niet
zijn. Daarom blijf ik mij met alle betrokkenen keihard inzetten om
onze doelstelling van 500 verkeersdoden in 2020 te halen. We hebben
allemaal een verantwoordelijkheid want verkeersveiligheid is een zaak
van iedereen, voor iedereen en door iedereen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat