Waterschap Reest en Wieden
niet realistisch
Bevaarbaar maken Oranjekanaal niet realistisch
Publicatiedatum : 22 april 2009
De conclusies van het onderzoek naar het opnieuw bevaarbaar maken van het
Oranjekanaal zijn helder: het levert onvoldoende baten op en weegt niet op
tegen de hoge kosten en de negatieve aspecten die het bevaarbaar maken met
zich mee brengt. Voor Gedeputeerde staten is dit aanleiding om PS te
adviseren geen vervolgacties op te zetten om het bevaarbaar maken van het
Oranjekanaal te bewerkstelligen.
Onderzoek bevaarbaarheid Oranjekanaal
Een eerste verkennend onderzoek naar de kosten van het bevaarbaar
maken van het Oranjekanaal gaven aan dat de investeringskosten circa
70 miljoen euro zouden zijn. De staten hebben daarop in november
2007een motie ingediend om ook naar de kansen van bevaarbaarheid van
het Oranjekanaal te kijken. Gedeputeerde staten hebben daarop een
aanvullende batenanalyse laten uitvoeren door de Dienst Landelijk
Gebied (DLG). De uitkomsten staan verwoord in het rapport
"Batenfactoren Bevaarbaar maken Oranjekanaal". Gedeputeerde Munniksma:
"In het rapport zijn verschillende aspecten -waaronder natuur,
economie en water- belicht en afgewogen. Deze geven voldoende
argumenten om het kanaal niet bevaarbaar te maken. Bovendien zijn de
investeringskosten hoog en is medefinanciering van het Rijk en de EU
voorlopig niet te verwachten".
Het bevaarbaar maken van het Oranjekanaal is voor de natuur deels
positief, omdat bij het gebruik van de sluizen ook vissen kunnen
passeren. Munniksma: "Maar intensief recreatief gebruik geeft
negatieve effecten voor beschermde planten- en dierensoorten. Ook
rustverstoring, luchtvervuiling en actief beheer van de
oeverbeplanting is ongunstig voor de natuur". Naar verwachting zullen
de economische effecten gering zijn, omdat het Oranjekanaal geen
ontbrekende schakel is in het toervaarnet en alleen een alternatief is
voor de Verlengde Hoogeveensche Vaart. Daarmee is de toegevoegde
waarde en invloed van het bevaarbaar maken van minder groot belang en
zullen de hoge investeringen niet voldoende rendement krijgen. DLG
verwacht geen forse impuls voor de woningbouw, dus levert het geen
financieringsbronnen op. Ook voor het waterbeheer is bevaarbaar maken
niet aan te bevelen. De eerste periode geven baggerwerkzaamheden
waterverlies. Daarna zullen door intensivering van gebruik hogere
kosten voor het beheer van het kanaal, de sluizen en bruggen ontstaan.
Bevaarbaarheid kan wel leiden tot herstel en versterking van
cultuurhistorische elementen als bruggen en sluizen. Omdat het
Oranjekanaal is aangemerkt als historische verbinding van provinciaal
belang, hecht de provincie er aan om bij onderhoud of vervanging van
beeldbepalende bruggen en sluizen zoveel mogelijk de huidige kenmerken
te behouden. (Bron: provincie Drenthe)
© Waterschap Reest & Wieden
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||