Apple maakt resultaten voor tweede kwartaal bekend
Hoogste omzet en winst voor tweede kwartaal in geschiedenis van Apple
Cupertino, 22 april 2009 - Apple maakt vandaag de resultaten bekend
voor het tweede kwartaal van het boekjaar 2009, dat werd afgesloten op
28 maart 2009. Het bedrijf boekte het afgelopen kwartaal een
nettowinst van $1,21 miljard, ofwel $1,33 per aandeel, bij een omzet
van $8,16 miljard. In hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar werd
een omzet geboekt van $7,51 miljard, en een nettokwartaalwinst van
$1,05 miljard, ofwel $1,16 per aandeel. De brutomarge bedroeg het
afgelopen kwartaal 36,4 procent, vergeleken met 32,9 procent in
hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De internationale verkopen
vertegenwoordigden in het afgelopen kwartaal 46 procent van de totale
omzet.
In overeenstemming met de boekhoudkundige "subscription"-behandeling
zoals die is vereist door GAAP, rekent Apple baten en lasten van de
omzet van iPhone en Apple TV toe voor de geschatte economische
levensduur van deze producten. Wanneer de GAAP-omzet en -productkosten
worden gecorrigeerd om de invloed van de "subscription"-boekhouding
buiten beschouwing te laten, zijn de overeenkomstige
non-GAAP-maatregelen* voor dit kwartaal $9,06 miljard aan
"Gecorrigeerde omzet" en $1,66 miljard aan "Gecorrigeerde nettowinst".
Apple heeft het afgelopen kwartaal 2,22 miljoen Macintosh computers
verkocht, een daling van 3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal
van het vorige boekjaar. Het bedrijf heeft het afgelopen kwartaal
11,01 miljoen iPods verkocht, een stijging van 3 procent ten opzichte
van hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. Dit kwartaal zijn
bovendien 3,79 miljoen iPhones verkocht, een stijging van 123 procent
ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar.
"We zijn erg blij dat we de resultaten van het beste kwartaal zonder
feestdagen in onze geschiedenis bekend kunnen maken", zegt Peter
Oppenheimer, CFO van Apple. "De financiële situatie van Apple is nog
steeds heel gezond. We hebben bijna $29 miljard aan liquide middelen
en goed verkoopbare effecten op onze balans staan. Voor het derde
kwartaal van het boekjaar 2009 verwachten we een omzet van tussen de
$7,7 en $7,9 miljard en een winst per aandeel tussen ongeveer $0,95 en
$1,00."
De conference call waarin de financiële resultaten voor het tweede
kwartaal van 2009 worden besproken, zal worden gestreamd met behulp
van QuickTime, de op standaarden gebaseerde technologie van Apple voor
de streaming van live en opgenomen beeld en geluid. De webuitzending
kan vanaf 22 april 2009 gedurende circa twee weken worden beluisterd
op www.apple.com/quicktime/qtv/earningsq209/ .
*Non-GAAP financiële maatregelen
In het boekjaar 2007 is Apple met de verkoop van de iPhone en Apple TV
begonnen. Omdat Apple in de toekomst mogelijk nog niet nader
gespecificeerde voorzieningen en aanvullende softwareproducten gratis
aan iPhone- en Apple TV-klanten zal leveren, rekent Apple in
overeenstemming met GAAP baten en lasten van de omzet van deze
producten toe op basis van een lineaire grondslag voor de economische
levensduur ervan, waarbij verliezen worden toegerekend aan de
verkoopperiode. Momenteel wordt de economische levensduur van deze
producten geschat op 24 maanden. Deze boekhoudkundige behandeling, ook
wel "subscription"-boekhouding genoemd, resulteert in het doorschuiven
van bijna alle baten en lasten van de omzet van het kwartaal waarin de
producten aan de klant zijn verkocht. Andere kosten die zijn
gerelateerd aan deze producten, zoals kosten voor fabricage, verkoop,
marketing en garantie, worden als gemaakte kosten afgeschreven van de
resultatenrekening. Verder worden ook de kosten voor de ontwikkeling
van toekomstige, niet nader gespecificeerde voorzieningen en
aanvullende software die op den duur mogelijk aan klanten worden
geleverd, als gemaakte kosten afgeschreven van de resultatenrekening.
In tegenstelling hiertoe rekent Apple over het algemeen baten en
lasten van de omzet van andere producten, zoals Macs en iPods, toe aan
de verkoopperiode, aangezien Apple aan deze klanten in de toekomst
geen gratis niet-gespecificeerde voorzieningen of aanvullende
softwareproducten levert.
In juli 2008 is Apple begonnen met de verkoop van iPhone 3G, de iPhone
van de tweede generatie, en heeft de distributie ervan toen
aanzienlijk uitgebreid door met telefoonproviders in meer dan 70
landen in zee te gaan. De verkoopcijfers van iPhone 3G liggen
aanzienlijk hoger dan die van de iPhone van de eerste generatie. In
het eerste kwartaal dat de iPhone 3G verkrijgbaar was en dat eindigde
op 27 september 2008, zijn er 6,9 miljoen iPhones verkocht; daarmee is
het aantal van 6,1 miljoen iPhones van de eerste generatie die in
totaal in de vijf voorgaande kwartalen zijn verkocht overschreden.
Ook in het kwartaal dat werd afgesloten op 28 maart 2009 is weer een
substantieel aantal iPhone 3G's verkocht, te weten 3,79 miljoen stuks.
Daardoor is het bedrag aan iPhone-omzet en -productkosten dat Apple in
het kader van de 'subscription'-boekhouding voor toerekening aan
toekomstige perioden heeft doorgeschoven, aanzienlijk. Terwijl de
GAAP-resultaten een goed inzicht verschaffen in de bedrijfsvoering en
financiële positie van Apple, blijft het management de bedrijfsanalyse
aanvullen met financiële maatregelen, die rekening houden met de
totale omzet, gerelateerde kostprijzen van producten en resulterende
inkomsten uit verkopen van iPhones en Apple TV's gedurende deze
periode. Aan het einde van dit persbericht vindt u de cijfers behorend
bij de volgende non-GAAP-maatregelen: "Gecorrigeerde omzet",
"Gecorrigeerde kostprijs van de omzet", "Gecorrigeerde brutomarge",
"Gecorrigeerde exploitatiemarge", "Gecorrigeerde nettowinst" en
"Gecorrigeerde winst per aandeel". Deze financiële maatregelen zijn
niet GAAP-conform, omdat ze niet tot uitdrukking brengen welk bedrag
aan baten en lasten voor toerekening aan latere perioden wordt
doorgeschoven. De bovenstaande non-GAAP-maatregelen worden gegenereerd
door de overeenkomstige GAAP-maatregelen alleen te corrigeren om het
effect van de `subscription'-boekhouding terug te draaien. Apple
gebruikt deze financiële maatregelen samen met de onderstaande
maatregelen om extra inzicht te verschaffen in de huidige exploitatie-
en bedrijfstrends die niet uit de GAAP-resultaten naar voren komen.
Het management van Apple gebruikt de "Gecorrigeerde omzet" om de groei
van het bedrijf, de omzetsamenstelling en de prestaties ten opzichte
van de concurrentie te evalueren. Gezien de invloed van de
iPhone-verkoop in het kwartaal dat op 28 maart 2009 eindigde, geeft de
"Gecorrigeerde omzet" een goed beeld van de groei van het bedrijf,
doordat zichtbaar wordt welke bedragen op het moment van verkoop
ruwweg aan Apple zijn verschuldigd in verband met producten die in
deze periode zijn verkocht. Verder resulteert het feit dat uitgestelde
omzet (waarbij de actuele verkopen worden doorgeschoven naar
toekomstige perioden en eerdere verkopen op dat moment worden
toegerekend) buiten beschouwing wordt gelaten in meer transparantie
over de onderliggende verkooptrends van het bedrijf. Het management
gebruikt de non-GAAP-maatregelen van "Gecorrigeerde kostprijs van de
omzet", "Gecorrigeerde brutomarge" en "Gecorrigeerde exploitatiemarge"
om de operationele prestaties van Apple te beoordelen op basis van de
iPhone- en Apple TV-omzet in de actuele periode en om de operationele
beslissingen, die voortdurend moeten worden genomen, makkelijker te
maken. Omdat Apple de kosten voor fabricage, verkoop en marketing,
inclusief de kosten die verband houden met iPhone en Apple TV, als
gemaakte kosten beschouwt, gebruikt het management de "Gecorrigeerde
omzet" om het rendement van deze kosten vast te stellen, de groei van
de bedrijfskosten in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het vorige
boekjaar te beheren en een begroting van toekomstige kosten op te
stellen. Omdat de non-GAAP-maatregelen "Gecorrigeerde omzet" en
"Gecorrigeerde exploitatiemarge" worden beschouwd als belangrijke
indicatoren van de actuele bedrijfsprestaties, zijn deze maatregelen
meeteenheden die meetellen bij de bepaling van de
managementcompensatie aan het begin van het boekjaar 2009. Ten slotte
gebruikt het management de non-GAAP-maatregelen "Gecorrigeerde
nettowinst" en "Gecorrigeerde winst per aandeel" om de operationele
prestaties van Apple te beoordelen op basis van de iPhone- en Apple
TV-omzet in de actuele periode, om de operationele beslissingen, die
voortdurend moeten worden genomen, makkelijker te maken en om de
prestaties tegen die van de concurrentie af te zetten.
Het management is van mening dat deze non-GAAP financiële maatregelen,
mits daarbij ook de overeenkomende geconsolideerde GAAP-maatregelen en
gerelateerde segmentgegevens in ogenschouw worden genomen,
voortschrijdend inzicht geven in de onderliggende factoren en trends
die van invloed zijn op zowel de bedrijfsresultaten van Apple als het
vermogen van Apple om liquide middelen te genereren. Het management is
van mening dat deze non-GAAP-maatregelen zullen leiden tot een grotere
transparantie van de huidige resultaten van Apple en investeerders in
staat zullen stellen om de trends in de huidige en toekomstige
resultaten volledig te begrijpen.
Waarschuwingen met betrekking tot de inzet van non-GAAP-maatregelen
Zoals eerder is opgemerkt, zijn deze non-GAAP financiële maatregelen
niet in overeenstemming met GAAP, omdat hierin niet het doorschuiven
van omzet en productkosten voor toerekening aan latere kwartalen tot
uitdrukking komt. Deze non-GAAP financiële maatregelen corrigeren niet
de kosten die verband houden met het voornemen van Apple om nog niet
nader gespecificeerde nieuwe voorzieningen en software te verstrekken
aan kopers van een iPhone of Apple TV. Deze kosten worden volgens het
'subscription'-boekhoudmodel van GAAP als gemaakte kosten afgeschreven
van de resultatenrekening en zijn niet gecorrigeerd in deze non-GAAP
financiële maatregelen. Als zodanig zijn deze non-GAAP financiële
maatregelen niet bedoeld om voor een gegeven kwartaal alle kosten van
verkopen van dat kwartaal weer te geven. De onderstaande non-GAAP
financiële maatregelen zijn alleen bedoeld om maatregelen te
presenteren met betrekking tot de totale omzet, de daarmee
samenhangende productkosten en de resulterende inkomsten voor iPhones
en Apple TV's in het kwartaal waarin deze producten aan klanten worden
verkocht.
Het management is van mening dat investeerders voordeel zullen hebben
bij een grotere transparantie met betrekking tot deze non-GAAP
financiële maatregelen, zowel bij de beoordeling van de
bedrijfsresultaten van Apple als bij het opstellen van prognoses en
het maken van analyses voor de toekomst. Het management erkent echter
dat:
* deze non-GAAP financiële maatregelen slechts beperkt behulpzaam
zijn en alleen moeten worden beschouwd als aanvulling op de GAAP
financiële maatregelen van Apple;
* deze non-GAAP financiële maatregelen niet los moeten worden gezien
van, of als vervanging moeten worden beschouwd van de GAAP
financiële maatregelen van Apple;
* deze non-GAAP financiële maatregelen niet moeten worden gezien als
superieur aan de GAAP financiële maatregelen van Apple;
* deze non-GAAP financiële maatregelen niet zijn opgesteld in
overeenstemming met GAAP, en investeerders moeten dan ook niet
aannemen dat de non-GAAP financiële maatregelen die in dit
persbericht zijn opgenomen, zijn opgesteld op basis van een
uitgebreid pakket regels of principes;
* deze non-GAAP financiële maatregelen niet zijn gepresenteerd met
vergelijkbare non-GAAP financiële maatregelen voor eerdere
kwartalen, hoewel het management de intentie heeft om deze
non-GAAP financiële maatregelen voor de toekomstige kwartalen te
blijven traceren en publiceren; en
* totdat het management vergelijkbare non-GAAP financiële
maatregelen voor andere kwartalen publiceert, deze non-GAAP
financiële maatregelen geen informatie verstrekken over trends in
de prestaties van Apple; investeerders moeten er dan ook niet van
uitgaan dat de publicatie van deze non-GAAP financiële maatregelen
enige positieve of negatieve trends in de bedrijfsresultaten van
Apple uitdrukt.
Verder zijn deze non-GAAP financiële maatregelen mogelijk uniek voor
Apple, aangezien ze kunnen afwijken van de non-GAAP financiële
maatregelen die door andere bedrijven zijn ingezet. Deze presentatie
van non-GAAP financiële maatregelen heeft daarom mogelijk tot gevolg
dat de vergelijking van de resultaten van Apple met die van andere
bedrijven er niet op vooruit gaat.
Aan het einde van dit persbericht wordt elke non-GAAP financiële
maatregel afgezet tegen de GAAP financiële maatregel(en) die hiermee
het best vergelijkbaar is/zijn.
Dit persbericht bevat prognoses over onder meer de toekomstige omzet
en winst per aandeel van Apple. Deze prognoses zijn onderhevig aan
risico's en onzekerheden, en de feitelijke resultaten kunnen hiervan
afwijken. Enkele factoren die van invloed kunnen zijn op de resultaten
zijn onder meer: het effect dat economische factoren en
concurrentiefactoren en de reactie hierop van Apple kunnen hebben op
het aankoopgedrag van bedrijven en consumenten met betrekking tot de
door Apple geleverde producten; een mogelijke rechtszaak die kan
voortvloeien uit de zaken die door de speciale commissie van de raad
van bestuur zijn onderzocht en de herziening van de geconsolideerde
financiële resultaten van Apple; de voortdurende concurrentiedruk in
de computermarkt; de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe
programma's, producten en technologische innovaties op de markt te
brengen en de vraag hiernaar te stimuleren; het effect dat de overstap
op nieuwe producten, wijzigingen in productprijzen of productaanbod
en/of hogere kosten van onderdelen kan hebben op de brutomarge van
Apple; het voorraadrisico dat verband houdt met de noodzaak voor Apple
om productcomponenten te bestellen of te reserveren voordat klanten
hun bestelling plaatsen; de voortdurende beschikbaarheid (onder
acceptabele voorwaarden of überhaupt) van bepaalde onderdelen en
diensten die van essentieel belang zijn voor de zakelijke activiteiten
van Apple en die momenteel worden verkregen via een enkele of een
beperkt aantal bronnen; het effect dat de afhankelijkheid van Apple
van de fabricageactiviteiten en logistieke diensten van onafhankelijke
leveranciers kan hebben op de kwaliteit, kwantiteit of kosten van de
door Apple geproduceerde producten of geleverde diensten; de
afhankelijkheid van Apple van de beschikbaarheid van digitaal
materiaal en programma's van onafhankelijke leveranciers; het
mogelijke effect van een eventuele constatering dat Apple inbreuk
heeft gemaakt op de intellectueeleigendomsrechten van derden; het
effect dat problemen met de product- en servicekwaliteit kan hebben op
de verkopen en de bedrijfswinst van Apple; de afhankelijkheid van
Apple van één iPhone-serviceprovider in bepaalde landen; oorlogen,
terrorisme, problemen op het gebied van de volksgezondheid en andere
omstandigheden die de bevoorrading, de aflevering of de vraag naar
producten zouden kunnen ontwrichten; de voortdurende dienstbaarheid en
beschikbaarheid van belangrijke leidinggevenden en werknemers;
ongunstige uitkomsten van andere gerechtelijke stappen; en de
afhankelijkheid van Apple van de leveranciers en andere resellers van
Apple producten. Meer informatie over factoren die mogelijk van
invloed kunnen zijn op de financiële resultaten is te vinden in de
openbare stukken van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder
Apple's Form 10-K voor het boekjaar 2008 dat werd afgesloten op 27
september 2008, Apple's Form 10-Q voor het kwartaal dat werd
afgesloten 27 december 2008 en Apple's Form 10-Q voor het kwartaal dat
werd afgesloten op 28 maart 2009, dat eveneens zal worden gedeponeerd
bij de SEC. Apple is niet verplicht om de prognoses of gegevens bij te
werken, die geldig zijn op de datum waarop deze zijn verstrekt.
Meer informatie:
Apple Nederland