Ingezonden persbericht
april 2009
P e r s b e r i c h t
Hoorproblemen steeds beter de baas
Klant kijkt mee bij aanpassen hoortoestellen
Hoortoestellen hebben de laatste jaren een ware metamorfose ondergaan. Zij zijn tegenwoordig nauwelijks zichtbaar, hebben een groot draagcomfort en ondersteunen het gehoor effectief. Mensen met hoorproblemen kunnen nu zonder gêne weer verjaardagen en recepties bezoeken.
Hoortoestellen zijn geen standaard producten. De microprocessor waarmee hoortoestellen zijn uitgerust moet worden ingesteld om het specifieke gehoorverlies (audiogram) te compenseren en uiteraard om de persoonlijke wensen van de klant te honoreren.
Het instellen van hoortoestellen kan tegenwoordig aanzienlijk beter met behulp van moderne aanpasapparatuur. Met de nieuwste aanpasapparatuur kan de audicien de omstandigheden waarin de klant vaak verkeert nabootsen en kunnen de hoortoestellen aan de hand daarvan worden ingesteld. Voordeel van dit nieuwe systeem is dat de klant en vaak ook diens partner op een beeldscherm kunnen zien of de hoortoestellen het gehoorverlies compenseren zodat spraak weer verstaanbaar wordt. Het wordt dan ook Visible Speech genoemd. Als iemand tijdens een receptie moeite heeft om zijn gesprekspartners te verstaan, kan het systeem het geroezemoes en de achtergrondmuziek nabootsen, worden de hoortoestelinstellingen aangepast en wordt zichtbaar gemaakt wat er in het oor gebeurt. Zo wordt het maximum uit het hoortoestel gehaald.
Voor een taxichauffeur die moeite heeft zijn klanten achterin de auto te verstaan, kan het systeem de luistersituatie in de auto nabootsen en de hoortoestellen hierop instellen.
Het nieuwe systeem stelt de audicien ook beter in staat samen met de klant ongewenste geluiden te onderdrukken zoals een passerende brommer. Ook legt het aanpassysteem de prestaties en de instelling van de hoortoestellen vast. De audicien kan hiermee de voorschrijver (audioloog of KNO-arts) objectief informeren over de aanpassing.
Het nieuwe aanpassysteem zal vooral door de kritische babyboomer worden gewaardeerd. Als een klant met hoorproblemen bij een audicien binnenstapt, heeft hij vaak zijn hoorproblemen gedurende een aantal jaren voor lief genomen. Hij zal bij de eerste aanpassing van zijn hoortoestellen plotsklaps veel beter horen en snel de neiging hebben tevreden te zijn; maar in de praktijk is er soms meer nodig.
Deze nieuwste aanpasapparatuur stelt de audicien in staat het uiterste van de technologische mogelijkheden uit het hoortoestel te halen om zelfs in extreme luisteromstandigheden goed te horen en vooral te verstaan.
Ingezonden persbericht