Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Snijden in kosten, ontwikkelen nieuwe markten en uitstellen geplande investeringen
Kredietcrisis dwingt exporteurs tot maatregelen
Amsterdam, 22 april 2009 In 2009 verwacht bijna driekwart (73%) van de exporteurs met
de gevolgen van de kredietcrisis te worden geconfronteerd. 68 procent in negatieve zin,
5 procent zegt kansen te zien door een toename van de vraag naar hun product en het
wegvallen van concurrenten. Vier van de vijf exporteurs neemt maatregelen om het
economische tij te keren en hun exportpositie te handhaven. De helft zoekt het in
kostenbesparing, eenderde brengt de personeelslasten omlaag en eenzelfde groep
spreidt zijn risico's door nieuwe markten aan te boren. Nog eens een kwart zegt
geplande investeringen uit te stellen. Dit blijkt uit het onderzoek `Trends in Export 2009'
onder 3800 Nederlandse exporteurs uitgevoerd door Atradius en Fenedex.
Uit `Trends in Export 2009' bleek eerder al dat Nederlandse ondernemers verwachten dat de
export in 2009 gemiddeld gelijk blijft. Daarmee zijn de ondernemers positiever dan het CPB,
dat een forse krimp van de export verwacht.
Wanbetaling voorkomen
In 2009 verwacht 68 procent van de exporteurs negatieve gevolgen van de kredietcrisis te
ondervinden. Meest genoemde redenen hiervoor zijn de terughoudendheid bij klanten bij het
plaatsen van orders (52%), minder omzet op Europese en wereldwijde markt (42 en 40%),
klanten die langer de tijd nemen om de rekening te betalen (36%) en het moeilijker verkrijgen
van afnemers- en leverancierskredieten (24%).
Om de gevolgen van de kredietcrisis het hoofd te bieden en de exportomzet op gelijk niveau
met 2008 te houden, neemt het merendeel (79%) van de ondernemers maatregelen. Naast
deze maatregelen zeggen exporteurs in 2009 ook extra initiatieven te ontplooien zoals
prijsacties (80% zegt dit te doen) en intensiever klantenbezoek in het buitenland (76%). "Deze
proactieve houding bewijst de slagkracht van de Nederlandse exporteur en de wil om de
exportomzet op peil te houden", aldus Frank Hauwert, directeur van Fenedex.
Bovendien zegt bijna 60 procent van de ondervraagden strikter om te gaan met
betalingscondities. Voor 27 procent scheelt dat per afnemer of per sector. Bij slechts 16
procent zijn die condities gelijk gebleven. Ook dekken steeds meer ondernemers zich in tegen
betalingsrisico's. In voorgaande jaren bedroeg het percentage ondernemers nog 80 procent.
Inmiddels is dit met bijna 10 procent gestegen tot 88 procent. Belangrijkste maatregelen die
exporteurs nemen zijn vooruitbetaling (60%, vorig jaar nog 50%), letter of credit (39%) en het
afsluiten van een kredietverzekering (38%).
Randvoorwaarden voor export
Fenedex en Atradius hebben ook onderzocht wat volgens de deelnemers aan het onderzoek
de juiste randvoorwaarden voor de export zijn. In ruim 80 procent van de gevallen wordt het
product of de aangeboden dienst als belangrijkste factor genoemd. Maar ook `het hebben van
een goede lokale partner' (ruim 70%), `ondernemerschap' en `een structureel exportbeleid'
(beide ruim 60%) worden als belangrijk beschouwd. Een opvallende vijfde plaats in het rijtje
`juiste randvoorwaarden' is voor `voldoende financieringsfaciliteiten'. Deze factor stond vorig
jaar nog op de laatste plaats.
De rol die de Nederlandse overheid speelt om de voorwaarden voor de export te verbeteren
wordt niet onverdeeld positief beoordeeld. Bijna één op de vier exporteurs (23%) noemen die
maatregelen onvoldoende, 42 procent weet het niet en 35 procent is positief.
Over Atradius
Atradius is een vooraanstaande kredietverzekeraar met premie-inkomsten van 1,8 miljard
euro per jaar en een mondiaal marktaandeel van 31 procent. Het bedrijf verzekert handel
tegen het risico van wanbetaling en biedt tal van producten, variërend van
kredietverzekeringen tot incasso. Met 3.900 medewerkers en 160 kantoren in 42 landen,
heeft Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op
basis waarvan 22.000 kredietlimietbeslissingen per dag genomen worden.
Over Fenedex
Fenedex is dé particuliere ledenorganisatie van en voor het internationaal opererende
bedrijfsleven. Fenedex brengt die kennis en ervaring bij bedrijven binnen die hen in staat
stelt zo succesvol mogelijk te ondernemen op buitenlandse markten. Kernactiviteiten van
Fenedex, in 1954 door het bedrijfsleven opgezet, zijn: inspireren, informeren, opleiden en
adviseren van ondernemingen en personen ter bevordering van de kwaliteit van het
exporteren en internationaliseren van het Nederlandse bedrijfsleven in het algemeen en die
van de 1335 leden in het bijzonder.
- EINDE PERSBERICHT -
Noot aan de redactie (