Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Snijden in kosten, ontwikkelen nieuwe markten en uitstellen geplande investeringen Kredietcrisis dwingt exporteurs tot maatregelen

Amsterdam, 22 april 2009 ­ In 2009 verwacht bijna driekwart (73%) van de exporteurs met de gevolgen van de kredietcrisis te worden geconfronteerd. 68 procent in negatieve zin, 5 procent zegt kansen te zien door een toename van de vraag naar hun product en het wegvallen van concurrenten. Vier van de vijf exporteurs neemt maatregelen om het economische tij te keren en hun exportpositie te handhaven. De helft zoekt het in kostenbesparing, eenderde brengt de personeelslasten omlaag en eenzelfde groep spreidt zijn risico's door nieuwe markten aan te boren. Nog eens een kwart zegt geplande investeringen uit te stellen. Dit blijkt uit het onderzoek `Trends in Export 2009' onder 3800 Nederlandse exporteurs uitgevoerd door Atradius en Fenedex.

Uit `Trends in Export 2009' bleek eerder al dat Nederlandse ondernemers verwachten dat de export in 2009 gemiddeld gelijk blijft. Daarmee zijn de ondernemers positiever dan het CPB, dat een forse krimp van de export verwacht.

Wanbetaling voorkomen
In 2009 verwacht 68 procent van de exporteurs negatieve gevolgen van de kredietcrisis te ondervinden. Meest genoemde redenen hiervoor zijn de terughoudendheid bij klanten bij het plaatsen van orders (52%), minder omzet op Europese en wereldwijde markt (42 en 40%), klanten die langer de tijd nemen om de rekening te betalen (36%) en het moeilijker verkrijgen van afnemers- en leverancierskredieten (24%).

Om de gevolgen van de kredietcrisis het hoofd te bieden en de exportomzet op gelijk niveau met 2008 te houden, neemt het merendeel (79%) van de ondernemers maatregelen. Naast deze maatregelen zeggen exporteurs in 2009 ook extra initiatieven te ontplooien zoals prijsacties (80% zegt dit te doen) en intensiever klantenbezoek in het buitenland (76%). "Deze proactieve houding bewijst de slagkracht van de Nederlandse exporteur en de wil om de exportomzet op peil te houden", aldus Frank Hauwert, directeur van Fenedex.

Bovendien zegt bijna 60 procent van de ondervraagden strikter om te gaan met betalingscondities. Voor 27 procent scheelt dat per afnemer of per sector. Bij slechts 16 procent zijn die condities gelijk gebleven. Ook dekken steeds meer ondernemers zich in tegen betalingsrisico's. In voorgaande jaren bedroeg het percentage ondernemers nog 80 procent. Inmiddels is dit met bijna 10 procent gestegen tot 88 procent. Belangrijkste maatregelen die exporteurs nemen zijn vooruitbetaling (60%, vorig jaar nog 50%), letter of credit (39%) en het afsluiten van een kredietverzekering (38%).

Randvoorwaarden voor export
Fenedex en Atradius hebben ook onderzocht wat volgens de deelnemers aan het onderzoek de juiste randvoorwaarden voor de export zijn. In ruim 80 procent van de gevallen wordt het product of de aangeboden dienst als belangrijkste factor genoemd. Maar ook `het hebben van een goede lokale partner' (ruim 70%), `ondernemerschap' en `een structureel exportbeleid' (beide ruim 60%) worden als belangrijk beschouwd. Een opvallende vijfde plaats in het rijtje `juiste randvoorwaarden' is voor `voldoende financieringsfaciliteiten'. Deze factor stond vorig jaar nog op de laatste plaats.





De rol die de Nederlandse overheid speelt om de voorwaarden voor de export te verbeteren wordt niet onverdeeld positief beoordeeld. Bijna één op de vier exporteurs (23%) noemen die maatregelen onvoldoende, 42 procent weet het niet en 35 procent is positief.

Over Atradius
Atradius is een vooraanstaande kredietverzekeraar met premie-inkomsten van 1,8 miljard euro per jaar en een mondiaal marktaandeel van 31 procent. Het bedrijf verzekert handel tegen het risico van wanbetaling en biedt tal van producten, variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Met 3.900 medewerkers en 160 kantoren in 42 landen, heeft Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op basis waarvan 22.000 kredietlimietbeslissingen per dag genomen worden.

Over Fenedex
Fenedex is dé particuliere ledenorganisatie van en voor het internationaal opererende bedrijfsleven. Fenedex brengt die kennis en ervaring bij bedrijven binnen die hen in staat stelt zo succesvol mogelijk te ondernemen op buitenlandse markten. Kernactiviteiten van Fenedex, in 1954 door het bedrijfsleven opgezet, zijn: inspireren, informeren, opleiden en adviseren van ondernemingen en personen ter bevordering van de kwaliteit van het exporteren en internationaliseren van het Nederlandse bedrijfsleven in het algemeen en die van de 1335 leden in het bijzonder.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (