Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Onderzoek Youfone: ouders geven kind gsm voor bereikbaarheid en veiligheid
Nederlandse kids vanaf negen jaar en masse aan het mobieltje

Rotterdam, 21 april 2009 - Van ruim driekwart (77%) van de ouders met kinderen tussen negen en dertien jaar heeft één of meer van de kids een mobiele telefoon. Dat blijkt uit onderzoek van Youfone, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel in het kader van de introductie van Youfone 4Kids. Belangrijkste redenen waarom zoon of dochter een mobieltje krijgt van pa en ma: optimale bereikbaarheid en de veiligheid van het kind.

De provider van mobiele telefonie onderzocht de overwegingen van 523 ouders van kinderen tussen de negen en dertien jaar om hun kind wel of geen mobiele telefoon te geven. Maar liefst 93% vindt dat zij als ouder altijd mobiel bereikbaar moeten zijn. Tachtig procent geeft aan dat een gsm bijdraagt aan de veiligheid van zoon of dochter.

Moeders: gerust gevoel
Opvallend in dit verband is dat moeders vaker dan vaders een mobieltje voor hun kind kopen omdat hen dit een gerust gevoel geeft (36% om 25%). Deze reden wordt ook vaker genoemd wanneer het om een dochter gaat dan om een zoon (38% versus 28%). Vaders vinden vaker dan moeders bereikbaarheid de belangrijkste reden om hun kind een gsm te geven (80% om 69%). "Ouders willen dat hun kind hen altijd mobiel kan bereiken en hebben zo een groter gevoel van veiligheid", licht Vincent van Zon (woordvoerder Youfone) toe. "Maar aan de andere kant zie je dat ze niet willen dat de kosten uit de hand lopen. Daarom wordt in veruit de meeste gevallen gekozen voor een prepaid-mobieltje. Uit het onderzoek blijkt dat 81 procent kiest voor een prepaid als betaalvorm, met als voornaamste reden het kunnen beheersen van de kosten."

Echter bijna de helft van de ouders van een kind met een eigen gsm (43%) vindt het een probleem wanneer hij of zij niet kan bellen omdat het beltegoed op is. Het voorkomen daarvan is dan ook de voornaamste reden om te kiezen voor een abonnement.

Grip op de kosten
"Kennelijk schipperen ouders vooral tussen de wens dat hun kind altijd bereikbaar is en aan de andere kant willen ze grip op de kosten houden", legt Van Zon uit. Om aan deze wens tegemoet te komen ontwikkelde de provider het nieuwe Youfone 4Kids. Kinderen kunnen daarmee, zonder abonnement, altijd bellen met vijf vooraf vastgestelde telefoonnummers. Van Zon: "Wanneer ouders onverhoopt niet bereikbaar zijn, kan het kind bijvoorbeeld ook de oppas bellen, of een opa of oma, of de buurvrouw. Omdat tegenwoordig vaak beide ouders een baan hebben, is het netwerk van kinderen verantwoordelijk voor de opvang behoorlijk uitgebreid. Daar moet je dus rekening mee houden." Vooraf bepalen ouders voor welk tegoed er maximaal gebeld kan worden. Is dit op, dan kan er in elk geval gebeld worden met de vijf geselecteerde nummers.

Over Youfone
Youfone is een jonge, ambitieuze speler op de Nederlandse mobiele telefoniemarkt. De provider kiest voor transparantie, eerlijkheid en scherpe tarieven. Geen ingewikkelde bundels, maar alleen betalen voor wat ook echt gebeld is. Zo betaalt de consument bij Youfone per gebelde seconde, ook bij internationale gesprekken. Elk abonnement is per maand opzegbaar. Maar er is meer dan zo voordelig mogelijk bellen: Youfone wil ook een constructieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de basisrechten van de meest kwetsbare mensen in de samenleving. Daarom gaat een deel van elk afgesloten abonnement automatisch naar KidsRights en Sunday Foundation.
www.youfone.nl

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht