Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ronde-Tafelconferentie i3 voor Retailers:

´Voor een optimale Business Intelligence-oplossing moet de klant leidend zijn´

Zeist - 22 april 2009. Een hoger percentage geslaagde interacties tussen klant en retailer, dat is het doel van de inzet van Business Intelligence-oplossingen. i3´s Ronde Tafelconferentie voor Retailers op Slot Zeist leverde deze maand een geanimeerd gesprek op strategisch niveau op, tussen vakgenoten en deskundigen: ´De middelen dienen te weinig het doel.´

In de retail worden vraag en aanbod in een dynamisch spel samengebracht. De klantkennis zit niet alleen in het hoofd van de filiaalhouder, maar ook in IT-systemen en geavanceerde Business Intelligence-oplossingen (BI). Maar de toepassing daarvan, is nog suboptimaal: tot een derde van de omzet, loopt zo de winkel weer uit, leert onderzoek van Boer en Croon.

De i3 Ronde-Tafelconferentie, bundelde deze maand de kennis en ervaring van ABN AMRO (geld), DA (drogist), McGregor (mode), O´Neill (mode), Plus (supermarkt), Selexys (boekhandel), Society Shop (mode) en V&D (warenhuis) met de juridische-financiële advieskracht van Jufidet en de Business Intelligence-expertise van i3.

Databronnen
Inzet van hoogwaardige technologie, zoals RFID, camera´s en beeldanalyse, maakt inzichtelijk welk percentage klanten binnenloopt, welke producten ze uit het schap nemen en ook kopen. Retailers en hun marktonderzoekers en adviseurs, zijn gefascineerd door de mogelijkheden met hoogwaardige middelen, maar stellen daarbij te weinig de geslaagde klantinteractie als doel voorop. Enkele geanonimiseerde uitspraken:


- ´Geef me niet méér, maar de juíste informatie.´


- ´Loyale klanten hebben tegenwoordig meer keuze en moeten dus worden verleid.´


- ´Meer menselijke interventie doet onze omzet sprongsgewijs stijgen.´


- ´Met RFID meten we het terugzetten van producten, want dat is ook gemiste omzet.´


- ´Met camera´s analyseren we het straatbeeld: Wie we kunnen verleiden om binnen te lopen, en wie gaan aan ons voorbij?´


- ´Fysieke retail en e-tail interacteren en zijn aanvullend.´


- ´De matige samenwerking tussen retailers en leveranciers is te wijten aan de weigering informatie te delen.´

Doel en middel
Duidelijk was dat retailers die concurreren om de euro´s van hun klanten, hun blik op lost sales, op gemiste omzet onder hun (mogelijke) klanten gericht moeten houden. Die klantoriëntatie, houdt het doel zuiver en voorkomt dat high tech een doel op zich wordt.

Over i3, Intelligence in Information
i3 werkt vanuit Zeist met 45 medewerkers aan Business Intelligence-oplossingen voor klanten die beter willen presteren. i3 is gestart in 2001 en inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende onderneming met één specialisme: Business Intelligence. i3 werkt zeer nauw samen met de meest gerenommeerde BI-softwareleveranciers. Een samenwerking die ervoor zorgt dat i3 altijd over de meest recente kennis van BI-tools beschikt. Om de achtergrond van haar klanten nog beter te begrijpen, werkt i3 met branchespecialisaties.