Ingezonden persbericht
NIEUWE MERKVOERING THEMAKANALEN: NEDERLAND 24
De twaalf digitale televisiekanalen van de publieke omroep worden voortaan gepresenteerd onder de naam Nederland 24. De afzonderlijke kanalen krijgen de toevoeging '24' in de naam van het kanaal, zoals bijvoorbeeld Consumenten 24, Geschiedenis 24 en Journaal 24. Bovendien heeft de on-air vormgeving een transformatie ondergaan. Op de zojuist gelanceerde website Nederland24.nl kan men de digitale kanalen live bekijken via een nieuwe mediaplayer en er staat een actuele TV-gids online.
De nieuwe uitstraling van Nederland 24 past in de lijn van Nederland 1, -2 en -3. Met deze restyling wordt een stap gezet om een sterk paraplumerk voor de publieke themakanalen te ontwikkelen. Nederland 24 moet op alle platforms het herkenbare brand voor de digitale kanalen worden; van open netten tot achter de decoder en online. Jeroen Kramers, manager marketing & promotie bij de NPO: "De eenduidige vormgeving verbetert de herkenbaarheid en vergemakkelijkt bovendien de crosspromotie. Deze maand wordt bijvoorbeeld dagelijks meteen na Netwerk op Nederland 2 doorverwezen naar de uitzendingen van Cultura 24. Want het vergroten van het bereik van de publieke omroep via de themakanalen is een belangrijk doel ". Postproduction bedrijf Avi-drome is verantwoordelijk voor de nieuwe vormgeving.
Tegelijkertijd met de invoering van de nieuwe vormgeving is de nieuwe site Nederland24.nl gelanceerd. De nieuwe mediaplayer is ontwikkeld op basis van Silverlight en maakt het mogelijk om online te zappen tussen de digitale kanalen. Hierdoor is de kijkervaring en het gebruiksgemak op Nederland24.nl sterk verbeterd. Creatief bureau Headline Interactive is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de site.
De twaalf themakanalen zijn; Best 24, Cultura 24, Consumenten 24, Geschiedenis 24, Hollanddoc 24, Familie 24, Sterren 24, Politiek 24, Journaal 24, HumorTV 24 en Spirit 24. Alleen het jongerenkanaal blijft 101TV heten.