PB09-031
22 april 2009
Grote daling verkeersdoden in 2008
· 750 verkeersdoden in 2008 · Flinke daling onder kinderen, jongeren en jongvolwassenen · Grootste deel van de daling onder voetgangers · Geen verdere daling onder inzittenden personenauto's · Nederland na Malta laagste aantal verkeersdoden van Europa
In 2008 kwamen 750 mensen om in het Nederlandse verkeer. Dit zijn er 41
minder dan een jaar eerder, een afname van ruim 5 procent, ten opzichte van
2007. Het gaat daarbij vooral om een afname van slachtoffers onder
kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen, jongeren en jongvolwassenen.
In 2007 eiste het verkeer nog 791 dodelijke slachtoffers. De dalende trend van
de afgelopen jaren zet zich nog steeds voort. Dit blijkt uit cijfers van het CBS
en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat die minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en het CBS
vandaag bekend hebben gemaakt. Uit gegevens van Eurostat blijkt verder dat
binnen de Europese Unie Nederland op Malta na de minste verkeersdoden
per miljoen inwoners heeft.
In 2008 kwamen 750 personen om in het verkeer. In de jaren zeventig waren
dat jaarlijks meer dan 3 duizend mensen, de hoogste aantallen verkeersdoden
ooit. Begin 21ste eeuw overleden er ongeveer 1 100 mensen per jaar door
verkeersongelukken. De dalende trend van de laatste jaren heeft zich
doorgezet in 2008.
Vorig jaar daalde het aantal verkeersdoden vooral bij de kwetsbare groepen in
het verkeer, zoals kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Bij de kinderen
van 0 tot 15 jaar is de daling zeer groot. Het aantal verkeersdoden in die
leeftijdsgroep is gedaald van 36 naar 25. Voor bijna alle leeftijden geldt dat het
aantal overledenen onder de voetgangers is afgenomen, behalve voor de
veertigers en tachtigplussers.
ln.... De meeste doden vallen al jaren onder de twintigers. Ook in deze
leeftijdsgroep is het aantal verkeersdoden gedaald, maar blijft met 129 het
sbc.... hoogst. Van de twintigers verongelukt 68 procent als bestuurder of passagier
van een auto. Dit is opvallend hoog.
Van alle verkeersdoden komt 42 procent om in een auto. Overigens is er voor
het eerst in vele jaren geen afname in het aantal overleden auto-inzittenden.
w De flinke stijging van het aantal verkeersdoden in Limburg die vorig jaar werd
w geconstateerd is in 2008 terug op het niveau van eerdere jaren.
Overigens vallen net als in voorgaande jaren de meeste verkeersdoden in
w Noord-Brabant. Dit heeft te maken met de lengte van het wegennet in die
provincie. Wel is tussen 1996 en 2008 het aantal verkeersdoden in Noord-
CBS Persbericht PB09-031 pagina 1 van 4
Brabant afgenomen met ruim 40 procent, dit is vergelijkbaar met de daling in
heel Nederland. Opmerkelijk is verder de stijging van het aantal
verkeersdoden in Groningen. De helft van de stijging betreft fietsers.
Nederland behoort binnen de EU tot de landen met het laagste aantal
verkeersdoden per miljoen inwoners. Omgerekend heeft Malta in 2007 het
laagste cijfer, Nederland staat op een goede tweede plaats. Dat blijkt uit cijfers
van Eurostat, het Europese statistische bureau. Litouwen telde de meeste
verkeersdoden: 218 per miljoen inwoners. Nederland steekt ook gunstig af
tegen de omringende landen. België had ruim tweemaal zoveel
verkeersdoden per miljoen inwoners, Frankrijk bijna twee keer zoveel.
Grafiek: Aantal verkeersdoden 1950-2008
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
1950 1953 1956 1959 1962 1965 1968 1971 1974 1977 1980 1983 1986 1989 1992 1995 1998 2001 2004 2007 Bron: t/m 1995 DVS, vanaf 1996 DVS-CBS
Technische toelichting
Voor de vaststelling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Nederland zijn gegevens uit drie bronnen gecombineerd: gegevens uit door een arts of lijkschouwer ingevulde doodsoorzaakformulieren, uit rechtbankdossiers in geval van niet-natuurlijke dood, en uit ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt. Door de koppeling en integratie van deze bronnen kunnen eventueel ontbrekende gegevens in de afzonderlijke bestanden worden aangevuld.
De resultaten van deze benadering van het aantal verkeersdoden zijn beschikbaar vanaf het kalenderjaar 1996. Reeksen met cijfers uit eerdere jaren zijn verkrijgbaar bij de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Deze tijdreeksen zijn uitsluitend gebaseerd op ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt. De in dit persbericht vermelde aantallen betreffen personen die zijn omgekomen als gevolg van een verkeersongeval op Nederlands grondgebied. Er verschijnt vandaag eveneens een persbericht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In beide persberichten staan de gezamenlijke cijfers van het CBS en de DVS.
De Eurostat-cijfers in tabel 5 bevatten voor Nederland bevatten alleen de verkeersdoden uit de ongevalsrapporten van de politie. Als het gezamenlijke cijfer van het CBS en de DVS zou worden gebruikt, is Nederland nog steeds op Malta na het land met het laagste aantal verkeersdoden per miljoen inwoners.
CBS Persbericht PB09-031 pagina 2 van 4
Tabel 1. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar geslacht, 2003-2008
2003 2004 2005 2006 2007 2008 Totaal 1088 881 817 811 791 750 Mannen 804 630 594 576 574 552 Vrouwen 284 251 223 235 217 198 Bron: CBS en DVS
Tabel 2. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar leeftijd, 2003-2008
2003 2004 2005 2006 2007 2008 Totaal 1088 881 817 811 791 750 0-14 jaar 64 36 31 37 36 25 15-19 jaar 115 85 71 64 79 66 20-29 jaar 214 182 140 137 149 129 30-39 jaar 162 103 115 91 95 96 40-49 jaar 120 104 102 113 85 89 50-59 jaar 98 94 99 80 88 95 60-69 jaar 110 72 66 90 71 68 70-79 jaar 105 104 110 101 99 101 80 jaar en ouder 100 101 83 98 89 81 Bron: CBS en DVS
Tabel 3. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar ongevalsprovincie, 2003-2008
2003 2004 2005 2006 2007 2008 Totaal 1088 881 817 811 791 750 Groningen 53 42 21 31 23 36 Friesland 64 44 48 39 34 34 Drenthe 49 34 32 42 40 35 Overijssel 89 72 70 61 50 53 Flevoland 34 22 20 12 16 12 Gelderland 148 131 116 131 116 124 Utrecht 55 45 50 45 54 51 Noord-Holland 142 103 113 105 109 92 Zuid-Holland 157 126 95 120 113 93 Zeeland 25 25 24 39 21 30 Noord-Brabant 193 170 169 130 140 137 Limburg 79 67 59 56 75 53 Bron: CBS en DVS
CBS Persbericht PB09-031 pagina 3 van 4
Tabel 4. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar vervoerswijze, 2003-2008
2003 2004 2005 2006 2007 2008 Totaal 1088 881 817 811 791 750 Personenauto 496 420 356 340 317 317 Bestelauto/vrachtwagen 61 22 26 30 43 39 Fiets 219 180 181 216 189 181 Brom- en snorfiets1 99 87 78 87 80 76 Voetganger 107 77 89 73 91 62 Motor 96 91 78 59 65 67 Overig/onbekend 10 4 9 6 6 8 1 Inclusief invalidenvoertuigen.
Bron: CBS en DVS
Tabel 5. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval per miljoen inwoners voor de EU-landen
1992 1996 2000 2004 2007 Malta 31 51 39 33 29 Nederland 83 76 68 49 43 Verenigd Koninkrijk 76 64 61 56 50 Zweden 88 61 67 53 52 Duitsland 132 107 91 71 60 Finland 120 79 77 72 72 Frankrijk 173 147 137 92 73 Denemarken 112 98 93 68 75 Ierland 117 125 111 94 78 Oostenrijk 180 129 122 108 83 Spanje 200 139 144 112 86 Luxemburg 177 172 175 111 90 Portugal 310 272 184 124 92 Italië 142 117 117 98 96 België 167 134 144 112 101 Cyprus 219 195 161 160 114 Slowakije 128 115 116 112 116 Tsjechië 152 151 145 135 119 Hongarije 203 133 117 128 122 Roemenië 126 129 114 112 130 Bulgarije 152 121 126 121 131 Griekenland 209 202 187 151 141 Slovenië 247 195 157 137 145 Estland 185 149 149 126 146 Polen 181 165 163 150 146 Letland 298 241 267 222 184 Litouwen 210 184 183 218 218 Bron: Eurostat (de cijfers van Italië zijn van 2006) CBS Persbericht PB09-031 pagina 4 van 4
---- --