'Na twee blunders: rode kaart voor scheidsrechter'
22/04/2009 11:01
Trendbox BV
Voetbalscheidsrechters die in de Eredivisie herhaaldelijk foutieve beslissingen nemen, moeten volgens een ruime meerderheid (66%) van de voetballiefhebbers worden geschorst. Net als voetballers die keer op keer de fout ingaan tijdens het spel. Een kwart van de fans gaat nog een stapje verder: van hen mag de arbiter na één of twee blunders tijdens een wedstrijd al de rode kaart krijgen. Dit blijkt uit de Voetbalmonitor van marktonderzoekbureau Trendbox. Een online onderzoek onder een representatieve steekproef van 500 voetballiefhebbers in de leeftijd van 16 jaar en ouder.
Hoe tevreden zijn we over de Nederlandse arbitrage?
Dat kan echt beter. Met een gemiddeld schoolcijfer van 6.7 scoren de Nederlandse Eredivisie scheidsrechters weliswaar een voldoende, toch is niet de meerderheid van de voetballiefhebbers even tevreden over hen. 38% is over het algemeen nog wel blij met de arbitrage, de rest van voetbalminnend Nederland is dat minder of niet. Op beide gebieden, schoolcijfer en tevredenheid, ontlopen scheidsrechters en grensrechters elkaar niet. Het is daarom niet verwonderlijk dat bijna 60% van de voetballiefhebbers van mening is dat scheidsrechter en grensrechters beter op elkaar ingespeeld zouden moeten zijn. Overigens kan verreweg de meerderheid (84%) zich via televisiebeelden prima een mening vormen over de arbitrale beslissingen op het veld.
Hoe kan de arbitrage worden verbeterd?
Met name de techniek kan een belangrijke rol spelen bij de verbetering van de arbitrage. Zo zijn bijna acht van de tien voetballiefhebbers voorstander van een video scheidsrechter, bekend uit het American Football: videobeelden die de arbitrage ondersteunen in beslissingen op het veld en/of op basis waarvan spelers na de wedstrijd alsnog een kaart kunnen krijgen. Daarnaast vindt 72% dat permanent een camera op de doellijn moet zijn gericht, en is bijna de helft van de voetballiefhebbers voorstander van het idee om, evenals bij tennis, de lijnen van het veld te controleren met behulp van infrarood/laser systemen. Opdat de discussies of een bal net uit of net in was definitief tot het verleden behoren.
Maar ook op het menselijke vlak kan veel gebeuren. Zo vindt ruim een derde van de fans dat een voetbalwedstrijd door twee hoofdscheidsrechters zou moeten worden geleid, wil 17% een speciale scheidsrechter voor buitenspel en zien vier op de tien ondervraagden een vrouwelijke arbiter bij mannenvoetbal wel zitten.
Andere regels?
Een kwart van de voetballiefhebbers zou de buitenspelregel binnen het 16-meter gebied afgeschaft willen zien. 15% gaat nog verder, en wil de buitenspelregel in zijn geheel opdoeken. Maar 'buitenspel' zal altijd wel een punt van discussie blijven. Een andere regel waar momenteel veel over wordt gediscussieerd betreft de zogenaamde 6-5 regeling, waarbij een team minimaal zes spelers uit eigen land en maximaal vijf buitenlanders mag opstellen. Bijna zeven van de tien Nederlandse voetbalfans ondersteunen deze maatregel.
Gelijke kansen?
Meer dan een derde van de voetbalfans ervaart de play-offs als competitievervalsing. Daarnaast ziet ruim 40% de Nederlandse Eredivisieclubs het liefst op gelijkwaardige matten spelen. Dus of allemaal op kunstgras of allemaal op echt gras, maar geen combinatie. Kortom, gelijke monniken gelijke kappen, wat ook geldt voor de financiering van een club. Zo is bijna 60% van de voetballiefhebbers het erover eens dat professionele voetbalclubs bij financiële problemen niet meer geholpen mogen worden door de (lokale) overheid. Overigens is de meerderheid (54%) van mening dat de lokale overheid genoeg doet op het gebied van veiligheid van voetbal en supporters.
Hoe volgen wij het voetbal?
Ongeveer tweederde van de voetballiefhebbers volgt de voetbalwedstrijden via de samenvattingen van Studio Sport. Daarnaast is het inhaken op pagina 818 van Teletekst bij 25% een vaste gewoonte. Bijna 10% van de ondervraagden bezoekt het stadion om wedstrijden live te volgen; van hen heeft circa de helft een seizoenskaart. De gezellige sfeer (86%), gevolgd door het volledig kunnen zien van wedstrijden (37%) en het aantonen een echte supporter te zijn (31%) vormen de belangrijkste motieven om op de tribune plaats te nemen.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is één van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.