Stichting Promotie Televisiereclame

Amstelveen, 22 april 2009

TV bestedingen omlaag, aandeel omhoog

Ook de televisiemarkt ontkomt uiteindelijk niet aan de gevolgen van de economische crisis. De netto bestedingen voor spots in reclameblokken komen in het eerste kwartaal van 2009 uit op ruim 154 miljoen euro. Dit is een daling van 9,8% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2008. Het aandeel van televisie in de totale mediabestedingen is daarentegen zoals verwacht gestegen, omdat de daling bij televisie minder groot is dan bij andere media.

De ontwikkeling van de bestedingen in de televisiemarkt wijken af van de gemiddelde marktontwikkeling. Wel zijn ook de sterkste dalingen te vinden bij de automobielmarkt en andere duurdere producten. De daling bij Fast Movers (supermarktproducten), de grootste branche voor televisiereclame, is echter beperkt. De bestedingen van financiële bedrijven (banken en verzekeringen) blijven ongeveer op peil, wat opvallend is na de gebeurtenissen in 2008. Het anticyclisch adverteren is terug te vinden bij de telecommarkt, welke zelfs een toename van de bestedingen laat zien.

Hoewel de daling bij televisie fors is, valt deze lager uit dan bij andere media. Dit leidt ertoe dat het relatieve aandeel van televisie in de mediamix stijgt met 1,6% (zie tabel). Hierin komt tot uitdrukking dat televisiereclame zich juist in crisistijd bewijst met snelle en de meest zichtbare resultaten op verkoopcijfers. Ook snijden adverteerders eerder in secundaire media dan in het hoofdmedium dat meestal televisie is.

Ontwikkeling marktaandeel per mediumtype
aandeel 2008 aandeel 2009 verschil
Televisie 51,2% 52,7% 1,6%
Radio 10,4% 10,7% 0,3%
Buitenreclame 6,1% 6,0% -0,1%
Dagbladen/tijdschriften 32,3% 30,6% -1,7%
Bron: Nielsen

Paul van Niekerk, directeur SPOT: "De televisiebestedingen zijn niet ongevoelig voor de economische crisis. Met goede informatie proberen wij de daling zo beperkt mogelijk te houden. Consumenten houden hun geld vaker vast uit onzekerheid dan uit directe schade. Samen met adverteerders proberen de televisiezenders de bestedingen weer op gang te krijgen. De ommekeer in het consumentenvertrouwen lijkt nu binnen handbereik." Over SPOT
SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief:
* Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame
* Participatie in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en de controle van de uitgezonden commercials
* TIP, het Televisie Informatie Punt, voor het stroomlijnen van het informatie-verkeer tussen zenders en markt
* Vertegenwoordiging van de televisiezenders bij reclameregulering

In SPOT participeren de volgende organisaties:
STER Discovery Networks ORN
RTL Nederland National Geographic Channel AT5
SBS Broadcasting Jetix MTV Networks

Voor meer informatie, zie www.spot.nl
einde persbericht