Gemeente Elburg
Wmo - raad
Gemeente
Elburg
Wmo raad
JAARVERSLAG
2008
April 2009
Inhoudsopgave: Pagina:
1. Voorwoord 2
2. Inleiding 3
3. Doel van de Wmo - raad 3
4. Verantwoordelijkheid 3
5. Samenstelling 3
6. Flexibele werkgroepen 4
7. Uitgebrachte adviezen 4 t/m 6
8. Vergaderingen 6
9. Ambtelijk overleg 6
10. Achterban 7
11. Contacten met de achterban 7 t/m 11
12. Inzet 2009 12
- 1 -
1. Voorwoord:
Met de installatie van de Wmo - raad in december 2007 heeft de gemeente Elburg een
belangrijke stap gezet in de uitvoering van de Wet maatschappelijk ondersteuning. De raad
is meteen voortvarend aan de slag gegaan en heeft al in het eerste jaar een aantal adviezen
aan het College van Burgemeester en Wethouders aangeboden. Met het uitbrengen van
adviezen over de ontwikkeling en de uitvoering van het Wmo beleid behartigt de raad de
belangen van alle cliënten en consumenten, die met de Wmo te maken hebben.
Dit eerste jaar was dan ook een jaar van kennismaken, oriënteren, experimenteren en
opbouwen. Van acht vertegenwoordigers van verschillende achterbannen een team smeden
was een eerste vereiste. Taak van de Wmo- raad is unaniem, gevraagd en ongevraagd,
adviezen te verstrekken aan het College van Burgemeester en Wethouders.
De leden onderstrepen het belang van een goede samenwerking, ook vanuit het besef dat er
logische samenhangen zijn tussen de verschillende Wmo-vraagstukken. Dit integrale
denken vindt zijn weerslag in de verschillende werkgroepen die uit leden van de Wmo -
raad zijn samengesteld. In deze werkgroepen worden de ontwikkeling en de uitvoering van
het Wmo - beleid besproken, gewikt en gewogen met de achterban, om vervolgens tot een
gedragen advies aan het College van B. en W. te komen.
Na een jaar hard werken staat de Wmo - raad in de steigers. Het voornemen van het
komende jaar is dichter bij de achterban te gaan staan.
Brigitte Hemming
Voorzitter Wmo- raad
- 2 -
2. Inleiding:
Op 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in werking
getreden. Deze wet vervangt onder andere de welzijnswet, de wet gehandicapten, de
openbare gezondheidszorg en delen van de AWBZ. Het doel van deze wet is, dat elke
burger, met of zonder een beperking, volwaardig aan de samenleving kan deelnemen.
De kern van de wet is samengevat in de term `meedoen'.
De uitvoering van de Wmo is in handen van de gemeente. Het beleid dat de gemeente
voert wordt aangegeven in een 4-jarig beleidsplan en de basis van dit beleidsplan wordt
gevormd door negen prestatievelden. De centrale thema's die deze prestatievelden
omvatten zijn wonen, welzijn en zorg.
Ook geeft deze wet nieuwe impulsen aan cliëntenparticipatie. Voor de gemeente Elburg
betekent dit, dat de cliëntenparticipatie en de belangenbehartiging op een dusdanige
manier worden ingevoerd, dat de burgers zich gehoord en vertegenwoordigd voelen. De
gemeente heeft daarom een raad samengesteld uit vertegenwoordigers van organisaties
die vanwege belangenbehartiging of dienstverlening met de Wet maatschappelijke
ondersteuning te maken hebben.
Taak van de Wmo - raad is het verstrekken van adviezen (gevraagd en ongevraagd)
over wonen, welzijn en zorg aan het College van Burgemeester en Wethouders. De
Wmo - raad is op 19 december 2007 geïnstalleerd.
3. Doel van de Wmo - raad:
1. Behartigen van de belangen van de doelgroepen.
2. Functioneren als netwerker en bruggenbouwer gericht op het vergroten van
het maatschappelijke draagvlak voor het cliëntenbelang.
3. Fungeren als klankbord voor gemeentelijke samenwerkingsverbanden.
4. Verantwoordelijkheden van de Wmo - raad:
1. Belangen behartigen van alle zorgvragers.
2. Belangen behartigen van alle consumenten.
3. Geven van gevraagd en ongevraagd advies.
5. Samenstelling van de Wmo - raad:
De Wmo - raad is samengesteld uit de volgende personen:
Onafhankelijke voorzitter: Brigitte Hemming
Onafhankelijke secretaris: Joop Wierts
Acht leden die de volgende doelgroepen vertegenwoordigen:
Mensen met een lichamelijke beperking: Henk Visch
Mensen met een verstandelijke beperking: Peter van der Burg
Mensen met een psychische beperking: Lex van Groningen
Senioren: Wim van de Worp
Kerken: Cor Pieters
Vrijwilligers/mantelzorgers: Bert van Apeldoorn
Jeugd: Mellanie van Doleweerd
Wijkraden: Gerrit Magré
- 3 -
6. Flexibele werkgroepen:
In het afgelopen jaar is met flexibele werkgroepen gewerkt. Afhankelijk van de
expertise en de relatie met de achterban zijn uit de leden van de Wmo raad tijdelijke
werkgroepen samengesteld. Deze groepen zijn met concrete vragen of problemen aan de
slag gegaan. Zo heeft een werkgroep meegewerkt aan de oprichting van een Sociaal
Café in Elburg. Het doel van de werkgroepen is, om Wmo- vraagstukken voor te
bereiden voor de advisering door de gehele Wmo raad.
In de afgelopen periode is een aantal werkgroepen actief geweest op het gebied van:
o Persoonsgebonden Budget (PGB)
o Effectieve Informatieverstrekking/voorlichting
o Mantelzorg
o Jeugd
o Regiotaxi
o Vrijetijdsbesteding voor mensen met een psychische beperking
7. Uitgebrachte adviezen:
In de afgelopen periode zijn aan het College van B. en W. de volgende gevraagde
adviezen uitgebracht:
o Notitie Mantelzorg
o Wmo beleidsplan
o Gezondheidsbeleid 2008 2012
o Notitie Vrijwilligerswerk
A. Gevraagd advies:
Mantelzorg (12 april 2008)
De Wmo - raad heeft zich positief uitgesproken over de inhoud van de notitie
Mantelzorg. De bespreking van het hoofdstuk over doelen en ambities heeft geleid
tot het stellen van de volgende prioriteiten en gezien de zwaarte van de
mantelzorgproblematiek wil de Wmo - raad onderstaande prioriteiten in 2009
gerealiseerd zien.
1. Breng alle, vooral de zware mantelzorgers, met spoed in beeld. Een budget
beschikbaar stellen voor gerichte publiciteit en stelselmatig intermediairs
inschakelen.
2. Richt één steunpunt/loket in met permanente en professionele bezetting waar
de mantelzorger terecht kan voor vragen over alle facetten van de mantelzorg,
advies, daadwerkelijke ondersteuning en persoonlijke begeleiding. Daarnaast
dient men de cliënt in het traject te volgen, zodat taken overgenomen kunnen
worden als blijkt, dat instellingen niet aan de verwachtingen voldoen. De
mantelzorger wordt zo beter geholpen. Tevens doet het steunpunt/loket
ervaring op waardoor de adviezen afgestemd kunnen worden op de vraag.
3. Maak hulpverleners/verzorgenden van thuisorganisaties ervan bewust, dat het
belangrijk is, te attenderen op het steunpunt/loket voor de mantelzorger.
4. Het vormen van een klankbordgroep voor ruggespraak.
- 4 -
Wmo- beleidsplan (28 mei 2008)
Maatschappelijk doel van de Wmo is meedoen. Mensen moeten zo lang mogelijk
zelfstandig kunnen wonen en de regie over hun eigen leven houden. De
onderlinge betrokkenheid moet vergroot worden en deelnemen in de samenleving
van alle burgers is een groot goed. Vanuit deze visie en vanuit de uitgangspunten
in de kadernota Wmo beleidsplan Elburg heeft de Wmo raad over de
paraplunota Wmo beleid 2008 2011 gediscussieerd.
De Wmo raad is daarbij tot de volgende adviezen gekomen:
1. Verwoord in de paraplunota ook de doelen en de resultaten tot 2011 en maak
daarvoor een meerjaren financieringsplan.
2. Stel aan verenigingen en instellingen voorwaarden zodat meer geïntegreerd
wordt samengewerkt.
3. Segmenteer ouderen in meer doelgroepen met elk de eigen problematiek. Geef
ze in het Wmo - beleidsplan de specifieke aandacht, ook omdat de groep
senioren snel toeneemt.
4. Meedoen en zelfstandig blijven stelt eisen aan het openbaar vervoer. Een van
de doelen in het Wmo beleidsplan moet zijn, dat vanaf 2009 de kwaliteit van
de regiotaxi conform de verwachtingen van de passagiers is. Geen enkele
norm, waarbinnen klachten mogelijk zijn, moet het college van B. en W. nog
tolereren.
5. Richt één loket in voor alle Wmo vragen. Koppel een casemanager aan een
hoeveelheid klanten. Verstrek vraaggestuurde informatie en advies, bied naar
behoefte steun en persoonlijke begeleiding aan.
6. Doorlichten van de kwaliteit van het digitale loket, en waar wenselijk en
noodzakelijk verbeteringen aanbrengen.
Gezondheidsbeleid (26 mei 2008)
De Wmo raad heeft de regionale nota gezondheidsbeleid `Kiezen voor gezond
leven op de Noord - Veluwe' behandeld. Men vindt de nota technisch en soms
moeilijk toegankelijk. Dit meerjarenplan geeft geen zicht op de uitvoering in de
komende jaren.
De Wmo raad kan zich vinden in de doelstellingen van de regionale nota en
komt tot het volgende advies:
1. Schadelijk alcoholgebruik en drugs:
De raad wil het aantal speerpunten voor de gemeente Elburg uitgebreid zien met
drugs. De leden pleiten er sterk voor in te zetten op middelengebruik, en niet
alléén op alcohol. Volgens de Wmo - raad neemt de drugsproblematiek toe.
2. Overgewicht en diabetes:
Een aandachtspunt is volgens de raad ook het overgewicht bij volwassenen.
Werkgevers doen er steeds meer aan dit probleem te beheersen. Al zijn de
gedragsintenties bij volwassenen volgens de nota minder effectief, ze moeten
wel op hun verantwoordelijkheid voor en op hun voorbeeldgedrag naar de jeugd
aangesproken worden.
- 5 -
3. Depressies en psychische klachten:
Volgens de Wmo raad is depressiviteit onder jongeren een groeiend probleem.
Daarom adviseert de raad dat de gemeente organisaties betrekt bij de uitvoering
van het gezondheidsbeleid, bijvoorbeeld via het vergunningenstelsel of het
subsidiebeleid. De raad pleit ervoor ook bij dit speerpunt concrete doelstellingen
te formuleren. Deze ontbreken in de nota gezondheidsbeleid. Ook wil de raad in
de nota verwerkt zien hoe de depressiepreventie vorm moet krijgen.
4. Uitvoeringsnota:
In de nota zijn kostenposten opgenomen voor de uitvoering. Onduidelijk is
echter waar het geld naar toe gaat. De Wmo raad adviseert daarom een
uitvoeringsnota te maken die jaarlijks een overzicht geeft over progressie in de
doelstellingen, de verantwoordelijke uitvoerders, de activiteiten en de financiële
middelen. De Wmo - raad wil daarover graag op de hoogte gesteld worden.
Vrijwilligersbeleid (17 oktober 2008)
De Wmo raad heeft de notitie `Elburg sterk in vrijwilligerswerk 2009 - 2012' in de
vergadering van 6 oktober jl. behandeld. De leden van de raad hebben een positief
advies uitgebracht over de inhoud van de notitie, die een beschrijving geeft van de
huidige situatie en van de nieuwe ontwikkelingen.
De raad ondersteunt het college in het streven meer burgers enthousiast te maken
voor vrijwilligerswerk. Volgens de raad zouden extra inspanningen gepleegd moeten
worden voor meer zorgvrijwilligers voor mantelzorgers. Deze extra inspanningen
zouden zich ook kunnen richten op meer samenwerking tussen de verschillende
vrijwilligersorganisaties. Uiteraard met behoud van hun eigen identiteit.
8. Vergaderingen:
De Wmo raad heeft in het afgelopen jaar 11 keer vergaderd. De raad vergadert
iedereen eerste maandag van de maand om 19.30 uur. Met uitzondering van de
maand augustus. Deze vergaderingen zijn openbaar. De agenda en de plaats
van vergaderen wordt bekend gemaakt in de Huis- aan - Huiskrant en op de
Gemeentepagina. De verslagen van de gehouden vergaderingen worden
gepubliceerd op de website van de Gemeente.
9. Ambtelijk overleg:
a. Met de wethouder:
Zoals is vast gelegd in de Regeling Cliëntenparticipatie heeft de Wmo - raad het
afgelopen jaar tweemaal overleg gevoerd met wethouder G. van de Velde.
b. Met de beleidsmedewerker:
Voor een goede afstemming van zaken die de Wmo raken is er een goed contact
met de beleidsmedewerker van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling de
heer G. Gerritsen. Hij is regelmatig te gast bij de maandelijkse vergaderingen.
- 6 -
10. Achterban:
De achterban is de voedingsbron van de Wmo - raad. De raad heeft de ervaringen en
de wensen van cliënten nodig om zijn werk te kunnen doen. Dit kan alleen als er
regelmatig contact is met deze achterban.
11. Contacten met de achterban:
A. Vrijwilligers en mantelzorgers:
Vrijwilligers:
Deze zijn te onderscheiden in twee groeperingen:
a. Zorgvrijwilligers, (vrijwilligers bij organisaties die zorg verlenen)
b. Overige vrijwilligers.
In het vrijwilligerscomité Elburg (VCE) zijn alle groeperingen
vertegenwoordigd. Het comité stuurt bovendien het vrijwilligerssteunpunt bij de
stichting Wiel aan, zodat verwacht mag worden dat signalen uit het
vrijwilligersveld aan de orde komen. Het comité komt achtmaal per jaar bijeen en
de vertegenwoordiger in de Wmo-raad maakt deel uit van het comité. De
beleidsnota Vrijwilligerswerk is mede door het comité tot stand gekomen en
goedgekeurd.
De zorgvrijwilligersorganisaties hebben door hun werk en hun rol in de
Wmo een bijzondere positie. Zij doen daadwerkelijk iets aan mantelzorg-
ondersteuning, klussen, respijtzorg en aanvullende hulp en ondersteuning van de
burgers die dit nodig hebben. De organisaties komen tweemaal per jaar bijeen in
het zogenaamde `Formeel - Informeel Overleg' onder leiding van stichting Wiel.
De vertegenwoordiger in de Wmo - raad maakt deel uit van dit overleg.
Mantelzorgers zijn een moeilijk te bereiken groepering omdat zij niet
georganiseerd zijn. Om een vertegenwoordiging van mantelzorgers te laten
meespreken over de beleidsnota Mantelzorg zijn in het voorjaar van 2008 twee
bijeenkomsten met mantelzorgers gehouden. Er wordt nu getracht een meer
permanente klankbordgroep op te richten ten einde de mantelzorgers te
vertegenwoordigen.
Daarnaast komen de organisaties die zich bezig houden met mantelzorg-
ondersteuning, onder leiding van de stichting Wiel, tweemaal per jaar bijeen. De
vertegenwoordiger in de Wmo - raad maakt deel uit van die bijeenkomsten.
- 7 -
B. Kerken:
De kerken binnen de gemeente Elburg hebben vóór de invoering van de Wmo
besloten om de participatie in het kader van deze wet gestalte te geven door het
oprichten en in stand houden van een zogenaamde diaconale raad. De kerken in
de gemeente zijn uitgenodigd om een vertegenwoordiging vanuit de diaconie in
deze raad te laten plaats nemen.
Eind 2008 zijn 12 kerken vertegenwoordigd in deze diaconale raad. De
diaconale raad vergadert drie- of viermaal per jaar in voltallige zitting.
Daarnaast is er regelmatig contact tussen de betrokkenen via de e-mail waarbij
het gaat om uitwisseling van belangrijke beleidsstukken.
De vertegenwoordiger binnen de Wmo - raad legt op de bijeenkomsten
verantwoording af. Hij doet dit aan de hand van een overzicht van de activiteiten
van de Wmo - raad gedurende de aan de vergadering voorafgaande periode.
Vervolgens wordt op deze vergadering nagegaan of er vanuit het diaconale werk
trends te ontdekken zijn, waaruit zou blijken dat er aspecten van de uitvoering
van de Wmo niet goed `landen' bij cliënten. Gedurende 2008 is tweemaal een
zodanige constatering gedaan. Hierbij ging het om persoonsgebonden budgetten
en om voorlichting aan cliënten.
Beide zaken zijn in de Wmo - raad uitgebreid aan de orde gekomen.
C. Jeugd:
Onder jeugd wordt verstaan, alle personen binnen de gemeente Elburg die tussen
de -9 maanden en de 23 jaar oud zijn. De diversiteit binnen deze groep is groot.
Zo zijn er fysiek en verstandelijk gehandicapte jongeren, jongeren die
mantelzorger zijn, jongeren die lid zijn van een kerk, jongeren die vrijwilliger
zijn, kinderen, enz. Hieruit blijkt dat de jeugd vaak onder meer dan één doelgroep
valt, waardoor Wmo- kwesties in een samenhang moeten worden gezien
De jongeren binnen de gemeente Elburg, en waarschijnlijk geldt dit voor
jongeren in het algemeen, hebben weinig behoefte om op enig bestuurlijk niveau
actief te zijn. Instanties als de Wmo - raad of een jeugdraad worden voornamelijk
gezien als `saai en niet-cool'. Veel jongeren hebben geen zin in vergaderingen en
dergelijke. Dit betekent echter niet, dat jongeren zich niet willen inzetten voor de
sfeer, de veiligheid en de leefbaarheid van de gemeente. Het is alleen zaak dat dit
op een voor hen aangename manier gebeurt.
In de tweede helft van 2008 is een jeugdraad tot stand gekomen. Deze groep
bestaat inmiddels uit vier jongeren en twee begeleiders. Deze groep discussieert
maandelijks over het welbevinden van de jeugd binnen de gemeente Elburg.
Deze raad fungeert enerzijds als georganiseerde achterban van het Wmo -
raadslid voor de jeugd en doet daarnaast dienst als klankbordgroep. De
verwachting is dat de groep in 2009 wordt uitgebreid, zodat de verschillende
groepen jongeren vertegenwoordigd zijn.
De manier waarop de jeugdraad momenteel aan informatie komt, is het
zogenaamde `sponsidee'. De vier leden begeven zich regelmatig op verschillende
plaatsen tussen verschillende jongeren. Op die manier proberen zij signalen op te
vangen. Binnen de groep jongeren, waarin zij zelf actief zijn, gaat dit uiteraard
veel gemakkelijker. Daarom is het ook belangrijk dat de verschillende groepen
- 8 -
jeugdigen allemaal hun stem kunnen laten horen en wel door een eigen
vertegenwoordiger in de jeugdraad.
Eind 2008 is een visiegroep Centrum Jeugd en Gezin gevormd. Deze groep denkt
na over de invulling van het frontoffice van het geplande centrum voor jeugd en
gezin. Hier kan men dan terecht voor vragen, ondersteuning bij problemen rond
opgroeien en opvoeden. Deze visiegroep bestaat uit vertegenwoordigers van
verschillende groepen. Het Wmo - raadslid voor de jeugd maakt namens de
Wmo - raad deel uit van deze visiegroep.
D. Wijken:
In 1999 is in de gemeente Elburg gestart met wijkgericht werken.
De doelstellingen waren:
o Verbeteren van de communicatie tussen bewoners en gemeente.
o Verbeteren van de betrokkenheid van de bewoners van de wijken.
o Gebruik maken van de ideeën en initiatieven vanuit de wijken.
De gemeente Elburg is verdeeld in vijf wijken:
o Oosthoek
o De Vrijheid
o 't Harde
o Hoge Enk en Doornspijk
o De Pal / Oostendorp
o De Vesting / Molendorp
Een wijkcomité vertegenwoordigt de wijk en bestaat uit betrokken
buurtbewoners. Het wijkcomité is niet gekozen, er is dus geen extra bestuurslaag
gevormd. De wijken zijn verschillend van samenstelling en zo dus ook de
comités. Er wordt op verschillende manieren gewerkt en over verschillende
zaken brengt elk wijkcomité zijn eigen advies uit, afhankelijk van de specifieke
situatie in de wijk. De wijkcomités brengen gevraagd en ongevraagd advies uit
naar de gemeente over zaken op het gebied van wonen, leefbaarheid en veiligheid
van de wijk. Namens de wijken heeft een persoon zitting in de Wmo raad. Hij
fungeert als een schakel tussen de wijken en de Wmo - raad.
Zo zijn in 2008 mede namens de wijken een aantal adviezen uitgebracht.
E. Mensen met een verstandelijke handicap:
De vertegenwoordiger in de Wmo - raad is lid van de centrale contactraad van de
Stichting `Careander'. Dit is een Protestants Christelijke organisatie voor zorg- en
dienstverlening aan mensen met een verstandelijke beperking. In negen woon- en
dagcentra op de Veluwe worden verschillende woon- en werkvormen
aangeboden, afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de cliënt.
Daarnaast is hij voorzitter van de contactraad `De Steenrots' . Dit is een woon- en
dienstencentrum in 't Harde, daarnaast zijn er vijf nevenvestigingen.
De Steenrots biedt op de hoofdlocatie en de nevenvestigingen aan ruim 35
mensen met een verstandelijke handicap zorg en begeleiding. Naast het bijwonen
van vergaderingen van de contactraad en de centrale contactraad van Careander
bestaan zijn werkzaamheden uit het bezoeken van de activiteiten die
- 9 -
georganiseerd worden voor de cliënten zoals sportwedstrijden, braderieën, het
afleggen van huisbezoeken maar ook het bijwonen van begrafenissen.
F. Mensen met een lichamelijke handicap:
De vertegenwoordiger in de Wmo - raad is lid van het Gehandicaptenberaad
Elburg (GBE). De activiteiten van het GBE bestaan uit diverse vormen van
Dienstverlening:
o Behartigen van de maatschappelijke belangen van mensen met een
handicap.
o Geven van voorlichting .
Het GBE is samengesteld uit diverse werkgroepen:
o Toegankelijkheid
o Verkeer
o Wvg/Wmo
o Voorlichting scholen
Door toedoen van de werkgroepen Toegankelijkheid en Verkeer zijn matrixborden
geplaatst bij oversteekplaatsen in Doornspijk en 't Harde en zijn de bushaltes
aangepast aan de mogelijkheden van gehandicapten.
Adviezen zijn verstrekt bij de bouw van het MFC en tevens is daar een lift voor
gehandicapten gerealiseerd. Jaarlijks vinden controles plaats in winkelcentra in het
kader van toegankelijkheid en bereikbaarheid.
De Klankbordgroep behandelt maandelijks 5-6 vragen over Wmo - zaken.
De vragen zijn verschillend van aard en kunnen soms telefonisch worden
afgedaan.
Er worden ook bezoeken aan cliënten gebracht. Voor de voorlichting op scholen
wordt jaarlijks de groep 8 van de basisscholen bezocht. Hierbij wordt met een film
voorlichting gegeven over de diverse handicaps. De leerlingen kunnen met een
rolstoel en een blinddoek zelf de problemen van de gehandicapte ervaren.
Het GBE vergadert achtmaal per jaar en hierbij worden beleidsstukken en
werkplannen besproken.
G. Mensen met een psychiatrische, verslaving- en/of psychosociale
problematiek, alsmede dak- en thuislozen:
Ook deze groep mensen is in de Wmo - raad van Elburg vertegenwoordigd. Deze
groep krijgt hulp van een ondersteuner die in dienst is van het Programma Lokale
Versterking.
Mensen met een psychiatrische beperking zijn in een gemeente niet gemakkelijk
aan te wijzen. Zij leven over het algemeen een tamelijk onopvallend leven met
weinig contacten. Uit demografische gegevens van het Provinciale
Documentatiecentrum voor Zorg en Welzijn (Gidz) blijkt dat er in Elburg meer
dan duizend patiënten wonen met ernstige klachten en een GGz diagnose.
Daarnaast zijn er nog ongeveer drieduizend personen met lichtere psychiatrische
klachten die regelmatig een huisarts bezoeken. Juist omdat het zo moeilijk is de
doelgroep te vinden is het ook moeilijk om aan te geven waar deze groep behoefte
aan heeft om te kunnen participeren in de Elburgse maatschappij.
Kernwoorden van deze doelgroep zijn: eenzaamheid, angst voor vreemden,
- 10 -
verslaving, armoede, angst voor de wereld, overheden, formulieren en agressie, bij
vrouwen vaker naar binnen en bij mannen naar buiten gericht.
Medio 2008 werd het idee geboren een Sociaal Café te starten en dit idee werd
gesteund door de gemeente Elburg, de stichting Wiel en het Psychiatrisch Centrum
Meerkanten. Dit Sociaal Café moet een ontmoetingsplek worden voor mensen uit
de doelgroep, maar ook voor andere mensen met een kleine beurs die zich niet
thuis voelen in de gebruikelijke ontmoetingsplaatsen met horeca. Daarnaast kan
het Sociaal Café speciale avonden en uitjes organiseren of gezamenlijke
maaltijden. Hier kunnen de mensen ook op weg geholpen worden naar de
hulpverlening of het Wmo-loket. De voorbereidingen voor het sociaal café zijn
soepel verlopen en de start was op 28 februari 2009
H. Senioren:
Onder de groep senioren vallen alle 55 plussers in de gemeente Elburg. Voordat de
Wmo - raad in het leven werd geroepen, werden de belangen van deze groep
rechtstreeks bij de gemeente behartigd door de seniorenraad. De gemeente is van
mening dat er een seniorenraad moet blijven, zij het in een andere positie dan tot
nu toe. De nieuwe seniorenraad zal met zo veel mogelijk nieuwe mensen starten
omdat bijna alle oude leden aan het einde van hun zittingstermijn zijn. De
seniorenraad vergadert zes keer per jaar.
- 11 -
12. Inzet 2009:
Begin dit jaar heeft de gemeente de jaarplanning van maatschappelijke
ontwikkelingen voor 2009 aan de Wmo - raad aangeboden. Niet alle activiteiten uit
deze activiteitenplanning lenen zich voor advisering. Om echter op de hoogte te
blijven van de relevante ontwikkelingen, kiest de Wmo - raad ervoor geïnformeerd
te worden. Daar waar nodig, denken en spreken de leden van de raad mee met de
ambtelijke organisatie.
Daarnaast hebben de leden werkgroepen samengesteld die zich bezig houden met
een geïntegreerde aanpak van verschillende Wmo-vraagstukken. Deze werkgroepen
brengen verslag uit aan de voltallige raad, waar vervolgens gediscussieerd wordt om
uiteindelijk te komen tot een gezamenlijk advies aan het College van B. en W.
Onderwerpen zijn onder meer:
o Vrijwilligerswerk en mantelzorg/informele zorg
o Voorlichting door het Wmo-loket Doe'th (lokaal en digitaal)
o Ontwikkeling van de Wmo in het kader van de AWBZ
o Preventiebeleid GGz
o Jeugdbeleid
o Individuele verstrekking
o Aanbesteding huishoudelijke hulp
Ook heeft de Wmo - raad een aantal speerpunten geformuleerd die in het komende
jaar op de agenda staan. Daarbij gaat het om het volgen en bewaken van de
adviezen, die door de Wmo - raad aan het college zijn aangeboden. Zo heeft de raad
gepleit voor meer samenwerking tussen vrijwilligersorganisaties, met het doel,
(zorg)vrijwilligers voor cliënten zo efficiënt mogelijk in te kunnen zetten. Ook het
bewaken van de kwaliteit van de regiotaxi en het verminderen van de regeldruk
krijgen aandacht.
De leden van de raad zien het ook als hun taak contacten te onderhouden met hun
achterban om te weten te komen wat er leeft. De raad wil daarvoor kleinschalige
vormen van cliëntenparticipatie inzetten. Daarbij valt te denken aan
themabesprekingen, brainstormsessies en discussies met onder meer de achterban
en ook sociaal maatschappelijke organisaties in de gemeente. Doel is tevens het
verbreden en verdiepen van kennis van en inzicht in het brede spectrum van
maatschappelijke ontwikkelingen.
- 12 -