Rechtbank veroordeelt Martinair tot betaling EUR 2400 compensatie

22/04/2009 09:57

EUClaim B.V.

Nederlands gezin op alle punten in gelijk gesteld

De Rechtbank in Haarlem heeft vonnis gewezen in een door passagiers aangespannen rechtszaak die verstrekkende gevolgen kan hebben ten voordele van de Europese luchtvaartpassagier. De zaak betreft het weigeren van toegang tot het vliegtuig van een honderdtal passagiers voor een vlucht van Colombo (Sri Lanka) naar Amsterdam, vorig jaar maart. Het Nederlandse gezin Kampf kreeg van luchtvaartmaatschappij Martinair een schadeloosstelling van EUR 150 per persoon toegekend. Volgens de heer Kampf stelde de luchtvaartmaatschappij dat "volgens Martinair's vervoersvoorwaarden dit het maximale toe te kennen bedrag was."

De heer Kampf twijfelde of dit wel volgens de regels was en schakelde na terugkomst in Nederland belangenbehartiger EUclaim in. Deze kon na onderzoek niet anders dan concluderen dat Martinair zich aan de geldende Europese wetgeving had onttrokken.

"De wetgeving is hier duidelijk", stelt directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim. "In dit geval had de familie Kampf recht op verzorging en een vergoeding van EUR 600 per persoon onder Europese Verordening nr. 261/2004. Net als verschillende andere luchtvaartmaatschappijen denkt Martinair haar eigen regels te mogen stellen. We zijn tevreden dat hier nu eindelijk een einde aan lijkt te komen."

Na ontvangst van de klacht bleef Martinair volharden in haar standpunt, met als resultaat dat EUclaim namens de passagiers in oktober 2008 een dagvaarding heeft gestuurd. De behandeling hiervan heeft meer dan zes maanden gekost. Na 7 rolzittingen heeft de rechtbank de familie in een helder vonnis een compensatiebedrag van EUR 2400 toegewezen. Belangrijkste conclusies van het vonnis zijn dat een vlucht met als vertrekpunt een niet-Europees land wel degelijk onder de Verordening valt indien de vlucht is uitgevoerd door een Nederlandse maatschappij en dat de bedragen genoemd in de Verordening minimumbedragen zijn.

De heer Kampf is blij dat de zaak nu achter de rug is. "Als passagier is het onmogelijk om zelf je gelijk te halen. Luchtvaartmaatschappijen denken met ieder verhaal weg te kunnen komen. "

EUclaim juicht het toe dat minister Eurlings heeft aangekondigd dat er uiterlijk 1 juli 2009 een laagdrempelige Geschillenbeslechting Luchtvaart operationeel zal zijn. "Dit voorkomt langslepende procedures bij de rechtbank." Na meer dan 155 rolzittingen in 23 zaken, zonder dat deze tot een vonnis hebben geleid, is Noorderhaven dan ook in zijn nopjes met deze uitspraak. "Voor de minister wordt het door dit vonnis een stuk gemakkelijker burgers snel duidelijkheid te verschaffen. Hij kan immers naar deze jurisprudentie verwijzen. Een goede zaak voor de Nederlandse burger!"





http://www.geschillencommissieluchtvaart.nl