Consumentenbond
---
22 april 2009
Unilever gaat zout te lijf
Unilever gaat de komende tijd de hoeveelheid zout in bijna al zijn
voedingsmiddelen verlagen. De Consumentenbond spreekt van een plan met
ambitie. Unilever is het eerste bedrijf dat deze stap zet, andere
bedrijven - en ook de supermarkten met hun huismerken en de horeca -
moeten nu volgen. Dat is belangrijk want te veel zout zorgt voor een
hogere bloeddruk, wat kan leiden tot een beroerte of hartinfarct.
In alledaagse levensmiddelen zit zo veel zout dat het bijna onmogelijk
is om het overheidsadvies van maximaal 6 gram zout per dag na te
leven. Het is daarmee tot nu toe een goed bedoeld maar onuitvoerbaar
advies. Het zout zit verstopt in allerlei dagelijkse producten zoals
soepen, kant-en-klaarmaaltijden, groenten uit pot of blik, maar ook in
bijvoorbeeld brood en kaas. Consumenten kunnen dat er niet zelf
uithalen, dat moeten de fabrikanten doen. De Consumentenbond wil
bovendien duidelijke informatie op het etiket. Nu staat er nog vaak
`natrium' op het etiket. Dat is erg onduidelijk want bijna niemand
weet dat je de hoeveelheid natrium met 2,5 moet vermenigvuldigen om te
weten hoeveel zout het is. Op dat punt kan ook Unilever nog het nodige
verbeteren.
Opzouten
De Consumentenbond heeft het zoutprobleem al in 2007 aangekaart met
het symposium Opzouten! Sindsdien is er vanuit de
levensmiddelenindustrie weinig tot niets gedaan. In november 2008 kwam
de koepel van levensmiddelenbedrijven na veel vijven en zessen met een
plan. De belangrijkste doelstelling daarin is: 12% minder zout in
2010. Daaruit blijkt totaal geen ambitie. Het plan van Unilever gaat
een stuk verder. De multinational pakt zijn verantwoordelijkheid en
dat zouden de andere levensmiddelenbedrijven ook moeten doen.
---