Ingezonden persbericht
Persbericht
Amersfoort, 21 april 2009
Nederland Fietsland doorgelicht: 750 miljoen aan bestedingen; groei meerdaagse tochten
Groot economisch effect recreatief fietsgebruik
Actuele cijfers, verzameld door de Stichting Landelijk Fietsplatform het kennis- en coördinatie-
punt voor het recreatieve fietsen in ons land, tonen dat jaarlijks meer dan 50% van de bevolking
(ruim 8,5 miljoen Nederlanders) op de fiets stapt voor het maken van een recreatieve tocht. Dit
resulteert in ruim 200 miljoen fietstochten van een uur of meer en circa 750 miljoen aan
bestedingen onderweg. Deze bestedingen zijn aanzienlijk toegenomen, omgerekend per fietstocht
gemiddeld 34% in vergelijking met 2002. Ook het aantal meerdaagse fietstochten is gegroeid. In
2008 werden er ruim 1 miljoen fietsvakanties gehouden, waarvan ongeveer 450.000 op basis van
het LF-netwerk. Het Fietsplatform ziet goede kansen voor verdere toename van het recreatief
fietsgebruik en fietsvakanties in Nederland, onder andere door het stimuleren van het inkomend
fietstoerisme. Voorwaarde is volgens voorzitter van het Fietsplatform Jan Dijkema wel het blijven
investeren in de mogelijkheden voor fietsrecreatie en het verder versterken van de samenwerking
op het gebied van marketing en voorlichting.
Groot economisch effect recreatieve fietstochten
De basisomstandigheden voor het maken van recreatieve fietstochten in ons land zijn in principe ideaal: veel
afwisseling op korte afstanden, vlak en een grote dichtheid van paden en wegen. Aanvullende voorzieningen
zoals routes, bezienswaardigheden en andere afstappunten (o.a. horeca) maken de fietsmogelijkheden
compleet. Recreatieve fietsvoorzieningen verdienen uit het oogpunt van hun maatschappelijk belang ruim
aandacht. Ze verbeteren immers de leefbaarheid van een gebied en stimuleren het fietsgebruik, wat weer
goed is voor de volksgezondheid (beweegnorm, ontspanning door inspanning) en het milieu. Maar bovenal
leveren recreatieve fietsmogelijkheden een forse stimulans voor de economie. Jaarlijks brengen fietsers in
totaal zo'n 750 miljoen in het laatje aan bestedingen tijdens fietstochten, vooral bij horeca en
overnachtingsaccommodaties: ruim 6,- per persoon tijdens fiets(dag)tocht (+ 34% t.o.v. 2002), ruim
70,- per persoon per dag tijdens fietsvakantie (+ 50% t.o.v. 2003).
Ook de fietsbranche profiteert ervan. Jaarlijks wordt naar schatting ten behoeve van recreatieve doeleinden
voor een bedrag van 450 miljoen uitgegeven aan fiets en toebehoren. Opvallend is daarbij de opmars van
de elektrisch ondersteunde fiets deze maakt het voor senioren mogelijk langer te genieten van het fietsen.
Groei meerdaagse (LF-)fietstochten
Meerdaagse fietstochten zitten in de lift. In 2008 werden ruim 1 miljoen fietsvakanties gehouden, vakanties
waarbij op meer dan de helft van de dagen is gefietst. Bij iets minder dan de helft daarvan circa 450.000
tochten werden de Landelijke Fietsroutes (LF-routes) gebruikt. In 2008 maakte 16% van de Nederlandse
bevolking (± 2 miljoen personen) gebruik van dit door het Fietsplatform beheerd landelijk netwerk (2003:
11%). De aantrekkelijkheid en afwisseling van de routes vormen de belangrijkste motieven bij de keuze voor
de LF-routes.
Pag. 1/2
De Stichting Landelijk Fietsplatform is het onafhankelijke coördinatiepunt voor het recreatieve fietsen in Nederland. Het fungeert als landelijk kenniscentrum en is
verantwoordelijk voor de landelijke fietsroutestructuur (LF-net). Overheid en organisaties zijn in de stichting vertegenwoordigd: ANWB, Fietsersbond, Nederlandse Toer
Fiets Unie (NTFU), RAI (afdeling fietsen) en de provincies. Nauw samengewerkt wordt verder met ondermeer het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen
(NBTC), VVV Nederland, RECRON en Koninklijk Horeca Nederland.
Pag. 2/2
Bij meerdaagse LF-fietstochten blijkt vooral overnacht te worden in hotels en Bed&Breakfast-accommodaties,
waarbij een trend naar luxer overnachten zichtbaar wordt. Bijzonder populair zijn ook de particuliere
logeeradressen van Vrienden op de Fiets, van deze adressen wordt steeds meer gebruik gemaakt.
Vraag en aanbod lopen uit elkaar
Stimuleren van recreatief fietsen begint met ruime aandacht voor de basisvoorwaarden voor fietstochten: een
mooie omgeving die goed toegankelijk is via aantrekkelijke, veilige paden en wegen. Een belangrijk punt van
zorg daarbij is dat door toenemende verstedelijking de groene ruimte krimpt. Bovendien stuit de fietser
steeds vaker op barrières en laat het onderhoud van fietspaden soms te wensen over. Passende maatregelen
zijn hiervoor gewenst.
Ook verdere productontwikkeling, aanvullende voorzieningen en service dienen in orde te zijn. Positief in dit
verband is de groei van het aanbod aan regionale fietsnetwerken (knooppuntnetwerken), deze vormen samen
met het landelijke netwerk (LF-netwerk) een perfecte basis voor het naar eigen inzicht uitstippelen van mooie
fietstochten. Positief is ook dat nieuwe informatietechnologie ook hier zijn intrede doet, onder andere in de
vorm van een landelijke fietsrouteplanner. Aandachtspunt is de ongelijke spreiding van fietsvriendelijke
horeca-/overnachtingsadressen en het gebrek aan overzicht in dit aanbod. Ook het onderhoud van
fietsbewegwijzering is niet overal even goed in orde.
Goede marketing en voorlichting zijn essentieel bij het stimuleren van fietsrecreatie. Hier is nog winst te
behalen: er is een overdaad aan informatie voor de Nederlandse fietser en de samenhang in activiteiten kan
beter. Voor de buitenlandse fietstoerist is er gebrek aan informatie; er wordt nog te weinig ondernomen om
het inkomend fietstoerisme te stimuleren. Zeker de Duitse markt biedt veel kansen, fietsen wordt in dat land
steeds populairder (2008: 5,6 miljoen fietsvakantiegangers in Duitsland).
Meer samenwerking gewenst
Vastgesteld wordt dat investeren in voorzieningen voor het recreatieve fietsen loont. Er liggen kansen, maar
het verzilveren daarvan is geen vanzelfsprekendheid. Er gebeurt al veel, maar het onderwerp verdient meer
dan de vaak nog te versnipperde aandacht op dit moment. Het Fietsplatform roept op tot een verdere
versterking van de samenwerking. Verdere krachtenbundeling is noodzakelijk, zeker op het gebied van
marketing/voorlichting.
Presentatie brochures
Bovenstaande cijfers en feiten zijn door het Fietsplatform gepresenteerd op 21 april, bij de aftrap van de
Meimaand Fietsmaand. Ze zijn afkomstig uit twee recente onderzoeken die in opdracht zijn verricht: één met
actuele algemene cijfers en feiten over het recreatieve fietsen in Nederland (rapport `Zicht op Nederland
Fietsland 2009', i.s.m. Kenniscentrum Recreatie) en één specifiek over het gebruik en waardering van het
door het Fietsplatform beheerde netwerk Landelijke Fietsroutes (onderzoek Grontmij | Route IV; brochure
'Informatie onderzoek LF-routes').