Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA eist snelle spoorverbinding Brugge-Rijsel (21/04/09)
De N-VA is het volledig oneens met de beslissing van de NMBS om niet
in een snelle rechtstreekse treinverbinding Brugge-Rijsel te voorzien.
Vlaams volksvertegenwoordiger Geert Bourgeois (N-VA) vindt deze
beslissing nefast voor West-Vlaanderen, zowel op economisch als op
toeristisch vlak. Hij interpelleert morgen in het Vlaams Parlement de
minister van Toerisme en Buitenlands Beleid over deze zaak en wil het
dossier laten agenderen op de vergadering van de Eurometropool
Rijsel-Kortrijk-Doornik.
De NMBS besliste dat er geen snelle verbinding komt tussen Brugge en
Rijsel. Uit een proefproject concludeert de spoorwegmaatschappij dat
maar weinig mensen die trein nemen. Maar met het proefproject bouwde
de NMBS zelf de mislukking al op voorhand in, stelt Geert Bourgeois.
Er werden slechts tien treinen per week ingelegd en dat alleen maar
tussen mei en september. Bovendien werden die treinen onvoldoende
gepromoot.
Het niet voorzien in een snelle grensoverschrijdende treinverbinding
tussen Brugge en Rijsel is volgens het N-VA-parlementslid nefast voor
West-Vlaanderen. Onze provincie valt buiten de Vlaamse Ruit. Net
daarom moet West-Vlaanderen een snelle aansluiting hebben op Rijsel en
zijn HST, legt Geert Bourgeois uit. Vandaag is er slechts een
boemeltrein met een tijdrovende tussenstop in Kortrijk en een tergend
trage passage langs een reeks kleine stations in Frankrijk. Op die
manier stimuleer je de economie en het grensoverschrijdende verkeer
helemaal niet, integendeel!
De beslissing van de NMBS is ook een slechte zaak voor het Brugse
verblijfstoerisme. Vandaag komen de Britten massaal via de Chunnel in
Calais. Vroeger was dat nog in de haven van Oostende. De afwezigheid
van een rechtstreekse verbinding tussen het HST-station van Rijsel en
de toeristische aantrekkingspool Brugge, is een slechte zaak voor het
aantrekken van Franse en Britse toeristen naar de Vlaamse kunststad.
Bereikbaarheid is voor het toerisme van vandaag ontzettend belangrijk.
De HST is voor afstanden tot 500 kilometer dé vervoersmodus van de
21ste eeuw. Het ontbreken van een snelle treinverbinding tussen
Frankrijk en Brugge is een domper voor de toeristische sector en de
horeca in West-Vlaanderen, zegt Geert Bourgeois.
Daarom vraagt de N-VA aan de NMBS en de SNCF, de Franse spoorwegen, om
hun kortzichtige houding te laten varen. De NMBS mag Rijsel niet
langer zien als een vervelende concurrent voor Brussel-Zuid, maar als
een volwaardig knooppunt in het Europese HST-netwerk waar Vlaanderen
aansluiting moet op krijgen. De SNCF moet durven kiezen voor een
rechtstreekse verbinding in plaats van een tussenstop in alle kleine
stationnetjes op de reisweg.
Geert Bourgeois interpelleert morgen Vlaams minister van Toerisme en
Buitenlands Beleid Kris Peeters over deze zaak. Hij vraagt hem de
kwestie te bespreken met de bevoegde federale staatssecretaris. De
volksvertegenwoordiger wil ook een dringende aanpak van het dossier
door het grensoverschrijdend samenwerkingsverband Eurometropool
Rijsel-Kortrijk-Doornik.
Auteur:
Geert Bourgeois
Vlaams parlementslid N-VA
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be