Nieuw-Vlaamse Alliantie


N-VA eist snelle spoorverbinding Brugge-Rijsel (21/04/09)

De N-VA is het volledig oneens met de beslissing van de NMBS om niet in een snelle rechtstreekse treinverbinding Brugge-Rijsel te voorzien. Vlaams volksvertegenwoordiger Geert Bourgeois (N-VA) vindt deze beslissing nefast voor West-Vlaanderen, zowel op economisch als op toeristisch vlak. Hij interpelleert morgen in het Vlaams Parlement de minister van Toerisme en Buitenlands Beleid over deze zaak en wil het dossier laten agenderen op de vergadering van de Eurometropool Rijsel-Kortrijk-Doornik.

De NMBS besliste dat er geen snelle verbinding komt tussen Brugge en Rijsel. Uit een proefproject concludeert de spoorwegmaatschappij dat maar weinig mensen die trein nemen. Maar met het proefproject bouwde de NMBS zelf de mislukking al op voorhand in, stelt Geert Bourgeois. Er werden slechts tien treinen per week ingelegd en dat alleen maar tussen mei en september. Bovendien werden die treinen onvoldoende gepromoot.

Het niet voorzien in een snelle grensoverschrijdende treinverbinding tussen Brugge en Rijsel is volgens het N-VA-parlementslid nefast voor West-Vlaanderen. Onze provincie valt buiten de Vlaamse Ruit. Net daarom moet West-Vlaanderen een snelle aansluiting hebben op Rijsel en zijn HST, legt Geert Bourgeois uit. Vandaag is er slechts een boemeltrein met een tijdrovende tussenstop in Kortrijk en een tergend trage passage langs een reeks kleine stations in Frankrijk. Op die manier stimuleer je de economie en het grensoverschrijdende verkeer helemaal niet, integendeel!

De beslissing van de NMBS is ook een slechte zaak voor het Brugse verblijfstoerisme. Vandaag komen de Britten massaal via de Chunnel in Calais. Vroeger was dat nog in de haven van Oostende. De afwezigheid van een rechtstreekse verbinding tussen het HST-station van Rijsel en de toeristische aantrekkingspool Brugge, is een slechte zaak voor het aantrekken van Franse en Britse toeristen naar de Vlaamse kunststad. Bereikbaarheid is voor het toerisme van vandaag ontzettend belangrijk. De HST is voor afstanden tot 500 kilometer dé vervoersmodus van de 21ste eeuw. Het ontbreken van een snelle treinverbinding tussen Frankrijk en Brugge is een domper voor de toeristische sector en de horeca in West-Vlaanderen, zegt Geert Bourgeois.

Daarom vraagt de N-VA aan de NMBS en de SNCF, de Franse spoorwegen, om hun kortzichtige houding te laten varen. De NMBS mag Rijsel niet langer zien als een vervelende concurrent voor Brussel-Zuid, maar als een volwaardig knooppunt in het Europese HST-netwerk waar Vlaanderen aansluiting moet op krijgen. De SNCF moet durven kiezen voor een rechtstreekse verbinding in plaats van een tussenstop in alle kleine stationnetjes op de reisweg.

Geert Bourgeois interpelleert morgen Vlaams minister van Toerisme en Buitenlands Beleid Kris Peeters over deze zaak. Hij vraagt hem de kwestie te bespreken met de bevoegde federale staatssecretaris. De volksvertegenwoordiger wil ook een dringende aanpak van het dossier door het grensoverschrijdend samenwerkingsverband Eurometropool Rijsel-Kortrijk-Doornik.

Auteur:
Geert Bourgeois
Vlaams parlementslid N-VA

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be