Versnelling Noordelijke vaarverbinding Oldambtmeer
21 april 2009
Provincie Groningen en gemeente Scheemda investeren in economie
Gedeputeerde Staten van Groningen en B&W van Scheemda hebben vandaag
ingestemd met de uitvoering van de Noordelijke vaarverbinding vanuit
het Oldambtmeer. Deze nieuwe toeristische vaarverbinding loopt vanaf
het Nieuwekanaal naar Midwolda en sluit aan op het Oldambtmeer ter
hoogte van de haven aan de Noordrand. Beide colleges zijn verheugd met
dit besluit. Gedeputeerde Henk Bleker: "Deze toeristische
vaarverbinding draagt bij aan de lokale en regionale economie",
waarop burgemeester Truida Jonkman aanvult: "En daarmee investeren we
ook in leefbaarheid en vitaliteit van het Oldambt". Door de
vaarverbinding los te koppelen van een rondweg langs Midwolda en een
deel van de ecologische hoofdstructuur kan de uitvoering naar
verwachting aanmerkelijk worden versneld.
Resultaat: nieuwe vaarverbindingen
Met de vaarverbinding krijgt het Oldambtmeer een aansluiting op het
Termunterzijldiep en vervolgens buitengaats naar de Dollard en de Eems
in Duitsland. Binnengaats ontstaat een verbinding via Delfzijl naar
het Damsterdiepcircuit en alle andere vaarcircuits in Groningen en
Friesland. Hiermee worden de toeristische vaarmogelijkheden flink
verruimd.
De Noordelijke vaarverbinding
Het voorgenomen tracé is de kortste route vanaf het Nieuwekanaal naar
Midwolda en sluit aan op het Oldambtmeer ter hoogte van de haven aan
de Noordrand. Er komt op dit moment geen aansluiting van de
vaarverbinding naar Oostwold; wel komen er enkele voorzieningen (een
aantal passeerstroken) aan het bestaande Nieuwe Kanaal. Verder zijn in
de plannen enkele bruggen, een sluis en financiële middelen om gronden
aan te kopen opgenomen. De vaardiepte is 1,60 meter en de brughoogte
3,75 meter (de zogenaamde vaarklasse AM).
Rondweg
Het gezamenlijke besluit voorziet niet in een rondweg, terwijl de
vaarverbinding en de rondweg eerder wel aan elkaar gekoppeld waren.
Het college van B&W van Scheemda is echter van mening dat de rondweg
wel van groot belang is. Separaat aan dit voorstel wordt daarom een
`rondwegvoorstel' geagendeerd.
Financiën
Het tracé waarvoor beide colleges kiezen vergt een investering van EUR
13,6 mln. Daarvan draagt de gemeente Scheemda EUR 3.500.000,- bij en
de provincie EUR 4.500.000,-. Daarnaast wordt een substantiële
bijdrage verwacht uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling
(EFRO). Ook met het Waterschap Hunze en Aa's zijn gesprekken over een
bijdrage.
Planning
Op 13 mei a.s. staat de Noordelijke vaarverbinding op de agenda van de
raadscommissie Wonen en Bestuur van de gemeente Scheemda zodat de
gemeenteraad het op 27 mei a.s. kan behandelen. Ook start de gemeente
met de nodige planologische procedures. De vaarverbinding is reeds
opgenomen in het dorpsontwikkelingsplan Midwolda/Oostwold, waarover
uitvoerig met de bevolking is gesproken. De provincie Groningen zal
binnen een aantal weken de EFRO-subsidie aanvragen. Na besluitvorming
daarover kan begin 2010 met een deel van het werk worden gestart.
21 april 2009
Provincie Groningen