Provincie Groningen

Versnelling Noordelijke vaarverbinding Oldambtmeer 21 april 2009

Provincie Groningen en gemeente Scheemda investeren in economie

Gedeputeerde Staten van Groningen en B&W van Scheemda hebben vandaag ingestemd met de uitvoering van de Noordelijke vaarverbinding vanuit het Oldambtmeer. Deze nieuwe toeristische vaarverbinding loopt vanaf het Nieuwekanaal naar Midwolda en sluit aan op het Oldambtmeer ter hoogte van de haven aan de Noordrand. Beide colleges zijn verheugd met dit besluit. Gedeputeerde Henk Bleker: "Deze toeristische vaarverbinding draagt bij aan de lokale en regionale economie", waarop burgemeester Truida Jonkman aanvult: "En daarmee investeren we ook in leefbaarheid en vitaliteit van het Oldambt". Door de vaarverbinding los te koppelen van een rondweg langs Midwolda en een deel van de ecologische hoofdstructuur kan de uitvoering naar verwachting aanmerkelijk worden versneld.

Resultaat: nieuwe vaarverbindingen
Met de vaarverbinding krijgt het Oldambtmeer een aansluiting op het Termunterzijldiep en vervolgens buitengaats naar de Dollard en de Eems in Duitsland. Binnengaats ontstaat een verbinding via Delfzijl naar het Damsterdiepcircuit en alle andere vaarcircuits in Groningen en Friesland. Hiermee worden de toeristische vaarmogelijkheden flink verruimd.

De Noordelijke vaarverbinding
Het voorgenomen tracé is de kortste route vanaf het Nieuwekanaal naar Midwolda en sluit aan op het Oldambtmeer ter hoogte van de haven aan de Noordrand. Er komt op dit moment geen aansluiting van de vaarverbinding naar Oostwold; wel komen er enkele voorzieningen (een aantal passeerstroken) aan het bestaande Nieuwe Kanaal. Verder zijn in de plannen enkele bruggen, een sluis en financiële middelen om gronden aan te kopen opgenomen. De vaardiepte is 1,60 meter en de brughoogte 3,75 meter (de zogenaamde vaarklasse AM).

Rondweg
Het gezamenlijke besluit voorziet niet in een rondweg, terwijl de vaarverbinding en de rondweg eerder wel aan elkaar gekoppeld waren. Het college van B&W van Scheemda is echter van mening dat de rondweg wel van groot belang is. Separaat aan dit voorstel wordt daarom een `rondwegvoorstel' geagendeerd.

Financiën
Het tracé waarvoor beide colleges kiezen vergt een investering van EUR 13,6 mln. Daarvan draagt de gemeente Scheemda EUR 3.500.000,- bij en de provincie EUR 4.500.000,-. Daarnaast wordt een substantiële bijdrage verwacht uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Ook met het Waterschap Hunze en Aa's zijn gesprekken over een bijdrage.

Planning
Op 13 mei a.s. staat de Noordelijke vaarverbinding op de agenda van de raadscommissie Wonen en Bestuur van de gemeente Scheemda zodat de gemeenteraad het op 27 mei a.s. kan behandelen. Ook start de gemeente met de nodige planologische procedures. De vaarverbinding is reeds opgenomen in het dorpsontwikkelingsplan Midwolda/Oostwold, waarover uitvoerig met de bevolking is gesproken. De provincie Groningen zal binnen een aantal weken de EFRO-subsidie aanvragen. Na besluitvorming daarover kan begin 2010 met een deel van het werk worden gestart.

21 april 2009