1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMo-2009/3500
Uw kenmerk
Datum 21 april 2009 2009Z07298
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat heeft gesteld naar aanleiding van het persbericht van de Vakgroep
Railinfra van Bouwend Nederland.
1. Hoe groot is het basisbudget voor 2009? Hoeveel daarvan moet nog worden
aanbesteed? Wordt het voor 2009 begrote basisbudget in 2009 volledig besteed
voor de beoogde doelen? Hoe verhoudt de stand van het uitgegeven en nog uit te
geven basisbudget zich tot de aangekondigde versnellingen?
1. De basisreeks (basisbudget) is de reële productiereeks die nu in het beheerplan
2009 is opgenomen, plus het maatregelenpakket van 140 mln zoals genoemd in
mijn brief van 9 april 2009 (VenW/DGMo-2009/837). Op bladzijde 31 van het
beheerplan is een samenvattende tabel opgenomen van het meerjarig volume
voor spooronderhoud. Daaruit blijkt een totaal volume voor 2009 voor regulier
onderhoud inclusief beheer van 973 mln (exclusief BTW). ProRail heeft
aangegeven alles in het werk te zullen stellen om die reeks, inclusief de
versnelling, te realiseren. Die middelen zijn bestemd voor de in het beheerplan
opgenomen doelen.
Via de reguliere kwartaalrapportages word ik geïnformeerd over de voortgang van
de werkzaamheden, inclusief de versnellingsmaatregelen. Het eerste kwartaal-
rapport verwacht ik op korte termijn te ontvangen. ProRail heeft mij gemeld dat
op basis van het eerste kwartaal de totale onderhoudsprognose voor 2009 in lijn
is met de planning zoals opgenomen in het beheerplan. Verder wil ik u verwijzen
naar bijlage 3 bij mijn van brief van 9 april 2009; bij het antwoord op vraag 5 in
die bijlage ga ik uitgebreid in op het volume voor 2009.
2. Zijn er voldoende projecten in 2010 en 2011, die in dekking van de capaciteit
voorzien, die vanaf 2012 weer hard nodig is om de dan geplande verdere
uitbreiding van het spoorwegnetwerk te kunnen uitvoeren?
2. Met het versnellingspakket geef ik samen met ProRail de aannemers, in deze
tijd van economische crisis, een reële steun in de rug. Dit pakket is door een
combinatie van regulier onderhoud en programma's evenwichtig van
samenstelling, en biedt ook de gespecialiseerde sector op korte termijn meer
a
agina 1 van 2
---
werk. Afgelopen periode is een flinke inspanning geleverd om dit pakket tot stand
Datum
te brengen. Ik vind het belangrijk om daarbij op te merken dat dit pakket extra
werkzaamheden volgens ProRail kan worden uitgevoerd met een minimum aan Ons kenmerk
hinder voor de gebruikers op het spoor. VenW/DGMo-2009/3500
De werkzaamheden vinden, naast 2009, vooral plaats in 2010 en 2011. Boven-
dien is vanaf 2010 al sprake van een stijgend volume aan werkzaamheden. Ik
lees in de reactie van de Vakgroep Railinfra dat het pakket uitermate welkom is,
maar nog onvoldoende zou zijn de problematiek op te lossen.
In lijn met mijn brief van 9 april 2009 wil ik niet in de verantwoordelijkheid van
de sector treden. Ik heb aangegeven, dat ik het belangrijk vind dat ProRail met de
sector in gesprek blijft over de werkzaamheden, zodat eventuele aanvullende
mogelijkheden voor versnelling niet onbenut blijven. Rond de zomer zal ik bezien,
op basis van de uitkomsten van de audit, en rekening houdend met de nog in te
vullen taakstellingen, of er ruimte en reële mogelijkheden zijn om aanvullend te
investeren.
3. In hoeverre helpen maatregelen als de renovatie van station Amsterdam
Centraal en de versnelling van de aanleg van fietsenstallingen de spoorbouwers
die op een heel andere markt opereren?
3. Zoals bij het antwoord op vraag 2 aangegeven is naar mijn mening sprake van
een evenwichtig pakket maatregelen. Dat pakket is een steun in de rug voor de
aannemers, waaronder de gespecialiseerde spooraannemers.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat