4. Antwoorden op kamervragen van Leijten over het veilen van mensen
die zorg nodig hebben
Antwoorden op kamervragen van Leijten over het veilen van mensen die zorg
nodig hebben
Kamerstuk, 20 april 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
20 april 2009
CZ-K-U-2921009
Geachte voorzitter,
Antwoorden van minister Klink, mede namens de staatssecretaris van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de staatssecretaris van
Economische Zaken, op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over het
veilen van mensen die zorg nodig hebben (2009Z04609).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat de zorgveiling voor de kraamzorg
niet heeft geleid tot lagere prijzen?
Vraag 2
Wat is de toegevoegde waarde van zorgveiling.nl wanneer het niet leidt
tot het drukken van de prijs? Bent u van mening dat het zijn
innovatieve prijs waar maakt?
Antwoord 1 en 2
In haar rapport Monitor Kraamzorgveiling 2006-2008 nuanceert de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de opmerking dat de zorgveiling niet
leidt tot lagere prijzen. Kraamzorgaanbieders hebben zich contractueel
verplicht om altijd een vooraf vastgesteld minimum kortingsbedrag (de
`startbieding') te bieden. Uit de Monitor blijkt dat de geboden
kortingen bovenop de startbieding teruglopen. Maar door de
startbieding blijft het prijsniveau van geveilde kraamzorgvragen
nochtans lager dan de door de NZa vastgestelde maximumtarieven. Dus
hoewel het prijsverlagende effect van de kraamzorgveiling relatief is
afgenomen, resteert wel degelijk een prijsverlagend effect in absolute
zin.
Het behalen van lagere prijzen is overigens niet het enige doel van de
zorgveiling. In haar Monitor constateert de NZa de onderstaande
positieve gevolgen:
- Een objectief en transparant proces van zorginkoop en zorgtoewijzing
- Het openbreken van markten
- Meer aandacht voor kwaliteit van zorg bij de contractering van
zorgaanbieders
- Een efficiënt verlopend zorginkoopproces (lage administratieve
belasting)
Wat dat betreft ben ik van mening dat de zorgveiling gedurende de
rapportageperiode creatief wegen heeft verkend om op een alternatieve
manier doelmatig en kwalitatief zorg in te kopen. Alleen al om deze
reden vind ik het toekennen van de financiële bijdrage vanuit het
Actieprogramma Maatschappelijke Sectoren en ICT (MICT), zijnde de
innovatieprijs die op 1 november 2007 is uitgereikt, terecht.
Vraag 3
Hoeveel meer kraamzorgaanbieders hebben toegang verkregen tot de
kraamzorgmarkt? Kunt u ingaan op de toegevoegde waarde daarvan?
Antwoord 3
Uit overleg met de NZa blijkt dat zij niet beschikt over de
kwantitatieve gegevens om deze vraag te beantwoorden. Wel is gebleken
dat de kraamzorgveiling meer kraamzorgaanbieders beter in staat stelt
om toe te treden tot geografische markten waar zij voorheen niet
actief waren. Ook kleine kraamzorgaanbieders, die geen groot-volume
jaarcontract kunnen sluiten, komen via de kraamzorgveiling beter aan
bod.
De toegevoegde waarde van meer aanbieders op de kraamzorgmarkt is in
de eerste plaats dat zorgconsumenten meer keuzemogelijkheden krijgen.
Doordat de prestaties van verschillende zorgaanbieders goed vergeleken
kunnen worden, ontstaat meer concurrentie. Dit leidt - onder de
randvoorwaarden die de NZa als marktmeester bewaakt - tot een meer
toegankelijke en betaalbare zorg van goede kwaliteit.
Vraag 4
Op welke wijze wordt gecontroleerd of de afnemers/bieders op de
zorgveiling voldoen aan de bekwaamheidseisen om de gevraagde zorg te
verlenen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 4
Alle kraamzorginstellingen, of hun zorg nu via de kraamzorgveiling of
met traditionele zorginkoop wordt ingekocht, moeten voldoen aan de
kwaliteitseisen op grond van de Kwaliteitswet zorginstellingen. De
beide betrokken zorgverzekeraars, Menzis en Achmea, stellen daarboven
aanvullende eisen:
- werken volgens het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg
- in het bezit zijn van een kwaliteitscertificaat
- de garantie bieden dat continuïteit van zorg geborgd is
- een goed opleidingsbeleid.
De NZa constateert in de Monitor tevens dat het gebruik van de
kraamzorgveiling ertoe geleid heeft dat meer waarde wordt gehecht aan
de kwaliteit van zorg. De kwaliteit is meer transparant geworden voor
de consument en de betrokken zorgverzekeraars gebruiken de
kwaliteitsscores in de contractering van kraamzorgaanbieders.
De betrokken zorgverzekeraars letten bij de contractering aan de hand
van de eerder genoemde eisen op de geboden kwaliteit. Door middel van
klantentevredenheidsonderzoeken wordt de geleverde kwaliteit nog eens
achteraf getoetst. Daarnaast is vanzelfspekend de toezichthoudende
taak van de Inspectie voor de Gezondheidszorg ook van toepassing op de
kraamzorg.
Vraag 5
Bent u ervan op de hoogte dat Achmea niet meer via de zorgveiling de
kraamzorg verdeelt? Wat is uw reactie daarop?
Antwoord 5
De zorgverzekeraars bepalen hun eigen inkoopstrategie. Achmea neemt
deze beslissing omdat die kennelijk past binnen de doelstelling van
deze zorgverzekeraar.
De NZa heeft Achmea gevraagd waarom de zorgverzekeraar is gestopt is
met de kraamzorgveiling. In de Monitor worden de redenen opgesomd:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport