Project Gemeente Westland
parels schakelen tot een ketting
Toeristische parels schakelen tot een ketting
Publicatiedatum: 21-04-2009
Afgelopen maandag, 20 april, hebben meer dan 100 belangstellenden uit
de recreatieve en toeristische sector in Westland deelgenomen aan een
zogeheten netwerkbijeenkomst in Themapark 'de Westlandse Druif' in
Monster.
Deze bijeenkomst, georganiseerd door de gemeente Westland, de VVV en
de Werkgroep Streekpromotie, had tot doel verschillende partijen
bijeen te brengen en een basis te leggen voor verdere samenwerking in
de toekomst om Westland positief op de kaart te zetten.
In zijn openingswoord benadrukte wethouder Arne Weverling (cultuur,
recreatie en toerisme) dat Westland op toeristisch gebied meer te
bieden heeft dan menigeen denkt. Het toeristisch product van Westland
is méér dan een acht kilometer lange kuststrook. De combinatie met het
unieke tuinbouwcomplex rond elf historische dorpskernen, alsook een
fijnvertakt waternetwerk, maakt dat bezoekers van het Westland niet
snel uitgekeken hoeven te zijn op wat deze streek aan toeristische
mogelijkheden te bieden heeft. Wethouder Weverling: "Themapark de
Westlandse Druif, Camping Vlugtenburg, het Varend Corso, de
Zomerbloemententoonstelling, het zijn allemaal Westlandse pareltjes om
trots op te zijn. Nu ligt er de uitdaging de schakels te vinden om met
al die parels een mooie ketting te maken."
Weverling hield een warm pleidooi voor meer samenwerking en daardoor
voor meer samenhang. VVV-directeur Eric Schipper is het hier van harte
mee eens. Hij voegt aan de woorden van de wethouder toe dat het aanbod
van toeristische activiteiten en evenementen in Westland weliswaar
bijzonder gevarieerd is, maar dat dat vooral bekend is bij de
Westlanders zelf en in de directe omgeving van Westland. Er ligt nog
een schone taak in het gebied daarbuiten meer bekendheid aan de
toeristische betekenis van Westland te geven. De VVV kan hierin, als
gastheer en vooral als beheerder van een toeristische databank, een
centrale rol spelen.
De bijeenkomst werd afgesloten met een presentatie over het imago van
Westland. Immers, alle spelers op recreatief en toeristisch gebied
zijn belangrijke ambassadeurs van Westland. Zij bepalen voor een groot
deel welke indruk de bezoeker heeft van Westland en wat voor beeld hij
meeneemt naar huis. Ook in deze presentatie was de centrale boodschap:
van versnipperde uitingen en onsamenhangende boodschap, naar een
samenhangend verhaal met beleving en emotie. Westland heeft niet de
ambitie een tweede Scheveningen te worden, of een toeristische
trekpleister zoals Maastricht. Echter, wat we te bieden hebben, kunnen
we door samen te werken veel beter etaleren.