Consumentenbond
---
21 april 2009
Verlies privé-gegevens melden
Niet alleen telecombedrijven, webwinkels en banken moeten verlies van
privé-gegevens melden, maar alle bedrijven en overheden die deze
gegevens van consumenten gebruiken. De Consumentenbond pleit voor deze
brede meldingsplicht in zijn recent gestarte campagne bescherming
privé-gegevens. 17 april 2009 publiceerde het Ministerie van
Economische Zaken een quick scan naar een meldingsplicht van
gegevensverlies. Een van de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek
is dat organisaties waarschijnlijk meer aandacht aan beveiliging
zullen schenken als er een meldingplicht bestaat.
De bond onderschrijft het grote belang van een meldingsplicht, maar om
te voorkomen dat het mis gaat, moeten bedrijven en overheden ook
risicoaansprakelijk worden voor het juist gebruiken en beschermen van
privé-gegevens van consumenten. Daarnaast pleit de bond voor een
laagdrempelig loket waar consumenten terecht kunnen met klachten of
verzoeken tot schadevergoeding, in plaats van een dure en ingewikkelde
gang naar de rechter.
Een meldplicht bij verlies of diefstal van privé-gegevens bij
telecomaanbieders wordt waarschijnlijk op korte termijn door het
Europees Parlement aangenomen. De Consumentenbond is van mening dat de
meldplicht voor alle bedrijven of overheden moet gelden, ook als ze
geen diensten via internet aanbieden.
Campagne
Op 13 februari 2009 lanceerde de Consumentenbond zijn campagne
bescherming privé-gegevens. Aan de hand van tien basisrechten voor de
digitale omgang, zoals anonimiteit, zeggenschap en informatie, gaat de
bond de komende tijd ontwikkelingen zoals het elektronisch
patiëntendossier (EPD) toetsen. De bond pleit ervoor dat bedrijven
alleen relevante en noodzakelijke gegevens vragen en dat die
informatie niet gebruikt mag worden voor iets anders. De bond houdt op
14 mei 2009 een symposium over de bescherming van privé-gegevens.
---