NMa: Schiphol moet luchthaventarieven met EUR 3,5 miljoen verlagen
21-04-2009
Luchthaven Schiphol dient de vanaf 1 april geldende luchthaventarieven
met EUR 3,5 miljoen te verlagen. Dit concludeert de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) naar aanleiding van een klacht van KLM en
BARIN, de brancheorganisatie voor de luchtvaartmaatschappijen. Ook
easyJet diende een klacht in tegen de tarieven en voorwaarden van
Schiphol. Naar deze klacht doet de NMa nader onderzoek. Dit nadere
onderzoek zal naar verwachting drie maanden in beslag nemen.
Schiphol brengt voor het gebruik van de luchthaven tarieven in
rekening bij luchtvaartmaatschappijen, zoals de landingstarieven en de
tarieven voor de afhandeling van passagiers- en hun bagage. Schiphol
moet deze tarieven verlagen omdat de luchthaven ten onrechte de kosten
voor het plaatsen van een geluidswal in de omgeving van de Polderbaan
opgenomen heeft in de luchtvaarttarieven. Het plaatsen van een
geluidswal (tegengaan grondlawaai van taxiënde vliegtuigen) is volgens
de Wet luchtvaart geen luchtvaartactiviteit en de kosten daarvan mogen
daarom niet aan de luchtvaartmaatschappijen worden doorbelast.
Daarnaast heeft Schiphol ten onrechte de kosten voor het werven en
opleiden van personeel voor de bagageafhandeling in de tarieven
opgenomen. Het gaat hier niet om luchtvaartactiviteiten en deze kosten
mogen daarom niet in de tarieven worden meegenomen. Ten slotte mag
Schiphol de kosten van een accountantscontrole op een eerdere
tariefronde niet in de nieuwe tarieven verrekenen.
Overige onderwerpen
Op een aantal andere punten heeft de NMa de klagers niet in het gelijk
gesteld omdat Schiphol het door de NMa goedgekeurde
kostentoerekeningssysteem op de juiste wijze heeft toegepast.
Achtergrond tariefregulering Schiphol
In juli 2006 is in de Wet luchtvaart de regulering van de tarieven en
voorwaarden van Schiphol in werking getreden. De tarieven die Schiphol
vaststelt voor haar luchtvaartactiviteiten, moeten kostengeoriënteerd
zijn. Met behulp van een door de NMa goedgekeurd toerekeningssysteem
worden de relevante kosten bepaald. Verder moeten de tarieven
non-discriminatoir en redelijk zijn. Luchtvaartmaatschappijen die het
niet eens zijn met de luchthaventarieven kunnen hierover een klacht
indienen bij de NMa.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)