Kom op, stemmen!
Grote ambities hebben ze, de vijf studenten van
studievereniging SPIL van politicologie. Ze willen meer
studenten bewegen te stemmen bij de universitaire verkiezingen
die op 21 april van start gaan. Hun website KiesLeiden speelt
een sleutelrol.
De site van KiesLeiden oogt aantrekkelijk en professioneel.
Vraag vergeten
Het gesprek met Harm Steijn, eerstejaars, en Mario Kortman,
tweedejaars, buitelt en stuitert alle kanten uit. Ze zijn zo
enthousiast en gedreven dat vraag A via allerlei associaties en
daar weer zijpaden van uitmondt in antwoord Z. De
oorspronkelijk vraag is al lang uit beeld. Politiek en
politicologie zijn hun lust en hun leven, zeggen ze zelf.
Schandalig
Kortman is penningmeester van SPIL en voorzitter van de
commissie Acquisitie, Steijn is lid van deze commissie. Het
begon allemaal een week of zes geleden, toen hen ter ore kwam
dat de opkomst bij de universitaire verkiezingen in Leiden
onder studenten zeer laag is: in 2008 19,41 %. Schandalig
vonden ze dat. Studenten zouden zich moeten zich realiseren dat
ze wat te zeggen hebben bij de universiteit en dat ze invloed
kunnen hebben door simpelweg hun stem uit te brengen. Voor de
Universiteitsraad en de Faculteitsraad. Studenten zijn toch de
intellectuele toekomst van Nederland? Ze zijn het aan hun stand
verplicht om te stemmen. Al snel waren Steijn en Kortman het
erover eens dat dit een kluif was waar ze hun tanden wel in
wilden zetten. Steijn zei nog tegen Kortman: `Weet wel waar we
aan beginnen.' Maar eigenlijk was het al te laat.
Ondoorgrondelijk geheel
Het duo zocht en vond enkele medestanders binnen de
studievereniging die ook bereid waren zich enkele hectische
maanden op de hals te halen: Rosanne Klaver, hoofdredacteur van
de site, Marloes Daling, die interviews maakt met de
voorzitters van de studentenpartijen en nieuwsberichten gaat
schrijven en Tim Zuidgeest, het brein achter `het
ondoorgrondelijk technisch geheel', zoals Kortman het noemt: de
buitengewoon professioneel en aantrekkelijk ogende site
KiesLeiden.nl. Waar ze nu al trots op zijn dat dit het eerste
initiatief van deze aard is aan een Nederlandse universiteit.
Ze dromen al van KiesUtrecht en KiesMaastricht.
Een boom gesneuveld
Meer studenten tot stemmen brengen is het eerste doel van
KiesLeiden. Daartoe worden diverse middelen op het gebied van
de nieuwe in de strijd geworpen: rss-feeds waarop studenten
zich kunnen abonneren, twitteren, hyves, een blog en de site
natuurlijk. Die bevat de kandidatenlijsten, interviews met de
lijsttrekkers, een vergelijking tussen de studentenpartijen en
straks ook de universitaire stemwijzer. Enigszins besmuikt
geeft Steijn toe dat er bij alle moderniteit ook een boom
sneuvelt: er worden 5000 flyers verspreid.
Maar de ambities strekken verder. De studenten willen ook een
aantal peilingen houden en kijken hoe dicht ze uiteindelijk bij
de werkelijke uitslag kunnen komen. Studenten worden dus
opgeroepen zich aan te melden voor het peilpanel.
---
---------
KiesLeiden zoekt nog panelleden
KiesLeiden is nog op zoek naar 58 panelleden. Op 19 april wil
KiesLeiden de eerste peiling houden. Om een representatief
panel te vormen zijn méér studenten nodig, van alle faculteiten
maar in het bijzonder van rechten en geneeskunde. KiesLeiden
wil vijf peilingen houden. Deelname kost twee minuten per keer.
Aanmelden
---
---------
Opmerkelijk verbaasd
Een doorbraak vinden de studenten zelf dat het
Faculteitsbestuur van de Faculteit der Sociale Wetenschappen
(FSW) enthousiast was over hun plannen. Dat voelde als groen
licht. `En toen ging het ineens hard.'De faculteit zette als
eerste een bericht over KiesLeiden.nl op haar homepage. Ze zijn
opmerkelijk verbaasd over de medewerking die ze daarna kregen.
Van voorzitter Arno Geleijnse van de Universiteitsraad, van de
andere faculteiten om een bericht over KiesLeiden.nl op hun
homepage te zetten, van de afdeling Corporate Communicatie die
binnen 24 uur een ULCN-bericht aan alle studenten stuurde, van
de Nieuwsbrief die zomaar een stuk wilde publiceren... Hier
hapert de politieke antenne toch even, want op alle niveaus
heeft de universiteit baat bij een behoorlijke opkomst bij de
verkiezingen.
Spannend
`In Groningen', zegt Kortman, de prater van de twee, `is de
opkomst 60%. Dat komt omdat ze daar een traditie hebben in het
activeren van de kiezers, op allerlei manieren. Daardoor is de
betrokkenheid groter.' SPIL heeft zeker niet de illusie dat de
opkomst van studenten in één klap naar het Groningse niveau kan
worden gebracht. Een aantal percenten winst, dat is de inzet.
Dingen moeten ook groeien. Steijn: `We willen dat de
verkiezingen spannend worden.'
Het gesprek gaat ook over politiek inhoudelijke zaken. Steijn:
`Een van de eerste lessen die je leert als politicoloog is dat
verkiezingen ook dienen om het volk te informeren over politiek
en over standpunten. En om debat uit te lokken. Zo staan wij
hier ook in.' En over het fenomeen dat peilingen de uitslagen
beïnvloeden. Steijn is kort en krachtig. `Is dat erg? Nee,
waarom eigenlijk? Peilingen sturen de uitslagen misschien bij
maar daar is niks mis mee.'
Harm Steijn (l) en Mario Kortman, hier strak in het pak tijdens
een reis van SPIL naar de Reichstag in Berlijn in januari van
dit jaar.
Hulp?
Een heikel onderdeel van de exercitie van KiesLeiden zijn de
peilingen. Hoe gaan de SPIL-ers de representativiteit bepalen?
Dat moet niet zo moeilijk zijn, bij de landelijke verkiezingen
zitten Maurice de Hond en TNS NIPO er immers meestal maar een
paar percenten naast. Kortman lacht: `In de wereld van de
politicologen zijn die paar percenten juist gigantisch, daar
draait de hele discussie over peilingen om. De crux is hoe je
panelleden selecteert. Ik denk dat we voor de hele universiteit
ongeveer een aantal van tweehonderd panelleden moeten hebben.
Maar dat aantal kun je weer niet naar rato berekenen voor
facultaire verkiezingen. Op de vraag over de representativiteit
komt niet echt een antwoord, er wordt nog op gestudeerd, maar
op kiesleiden.nl is daar inmiddels meer over te vinden) Andere
vraag dan maar: krijgt SPIL hulp van deskundige docenten?
Kampen
Ai, een gevoelig punt. Ja, ze consulteren deskundigen en nee,
ze zeggen niet wie dat zijn. `We zeggen weinig over onze
methodiek', zegt Kortman enigszins afgemeten. Maar waarom dan
niet? In de kranten woedt de discussie over methodiek hevig en
openlijk. `Er is onder politicologen sprake van kampen maar in
die discussie willen we met KiesLeiden juist niet verzeild
raken', licht Kortman toe. `Het moet gaan om de verkiezingen.'
Hij citeert George Gallup, een befaamd Amerikaans
marktonderzoeker die zei: Om de smaak van een pan soep te
beoordelen hoef ik alleen maar een lepel te proeven. `Maar het
gaat er natuurlijk om hoe je schept.'
Steijn en Kortman benadrukken dat in hun visie peilingen
eigenlijk niet meer doen dan trends aangeven. `Het zijn
trendspotters', zegt Steijn. En toch: als de laatste peiling
dicht in de buurt van de echt uitslag van de universitaire
verkiezingen komt, knalt er een extra kurk.