Universiteit Leiden


Kom op, stemmen!

Grote ambities hebben ze, de vijf studenten van studievereniging SPIL van politicologie. Ze willen meer studenten bewegen te stemmen bij de universitaire verkiezingen die op 21 april van start gaan. Hun website KiesLeiden speelt een sleutelrol.

De site van KiesLeiden oogt aantrekkelijk en professioneel.

Vraag vergeten
Het gesprek met Harm Steijn, eerstejaars, en Mario Kortman, tweedejaars, buitelt en stuitert alle kanten uit. Ze zijn zo enthousiast en gedreven dat vraag A via allerlei associaties en daar weer zijpaden van uitmondt in antwoord Z. De oorspronkelijk vraag is al lang uit beeld. Politiek en politicologie zijn hun lust en hun leven, zeggen ze zelf.

Schandalig
Kortman is penningmeester van SPIL en voorzitter van de commissie Acquisitie, Steijn is lid van deze commissie. Het begon allemaal een week of zes geleden, toen hen ter ore kwam dat de opkomst bij de universitaire verkiezingen in Leiden onder studenten zeer laag is: in 2008 19,41 %. Schandalig vonden ze dat. Studenten zouden zich moeten zich realiseren dat ze wat te zeggen hebben bij de universiteit en dat ze invloed kunnen hebben door simpelweg hun stem uit te brengen. Voor de Universiteitsraad en de Faculteitsraad. Studenten zijn toch de intellectuele toekomst van Nederland? Ze zijn het aan hun stand verplicht om te stemmen. Al snel waren Steijn en Kortman het erover eens dat dit een kluif was waar ze hun tanden wel in wilden zetten. Steijn zei nog tegen Kortman: `Weet wel waar we aan beginnen.' Maar eigenlijk was het al te laat.

Ondoorgrondelijk geheel
Het duo zocht en vond enkele medestanders binnen de studievereniging die ook bereid waren zich enkele hectische maanden op de hals te halen: Rosanne Klaver, hoofdredacteur van de site, Marloes Daling, die interviews maakt met de voorzitters van de studentenpartijen en nieuwsberichten gaat schrijven en Tim Zuidgeest, het brein achter `het ondoorgrondelijk technisch geheel', zoals Kortman het noemt: de buitengewoon professioneel en aantrekkelijk ogende site KiesLeiden.nl. Waar ze nu al trots op zijn dat dit het eerste initiatief van deze aard is aan een Nederlandse universiteit. Ze dromen al van KiesUtrecht en KiesMaastricht.

Een boom gesneuveld
Meer studenten tot stemmen brengen is het eerste doel van KiesLeiden. Daartoe worden diverse middelen op het gebied van de nieuwe in de strijd geworpen: rss-feeds waarop studenten zich kunnen abonneren, twitteren, hyves, een blog en de site natuurlijk. Die bevat de kandidatenlijsten, interviews met de lijsttrekkers, een vergelijking tussen de studentenpartijen en straks ook de universitaire stemwijzer. Enigszins besmuikt geeft Steijn toe dat er bij alle moderniteit ook een boom sneuvelt: er worden 5000 flyers verspreid. Maar de ambities strekken verder. De studenten willen ook een aantal peilingen houden en kijken hoe dicht ze uiteindelijk bij de werkelijke uitslag kunnen komen. Studenten worden dus opgeroepen zich aan te melden voor het peilpanel.


---

---------

KiesLeiden zoekt nog panelleden
KiesLeiden is nog op zoek naar 58 panelleden. Op 19 april wil KiesLeiden de eerste peiling houden. Om een representatief panel te vormen zijn méér studenten nodig, van alle faculteiten maar in het bijzonder van rechten en geneeskunde. KiesLeiden wil vijf peilingen houden. Deelname kost twee minuten per keer.

Aanmelden


---

---------

Opmerkelijk verbaasd
Een doorbraak vinden de studenten zelf dat het Faculteitsbestuur van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) enthousiast was over hun plannen. Dat voelde als groen licht. `En toen ging het ineens hard.'De faculteit zette als eerste een bericht over KiesLeiden.nl op haar homepage. Ze zijn opmerkelijk verbaasd over de medewerking die ze daarna kregen. Van voorzitter Arno Geleijnse van de Universiteitsraad, van de andere faculteiten om een bericht over KiesLeiden.nl op hun homepage te zetten, van de afdeling Corporate Communicatie die binnen 24 uur een ULCN-bericht aan alle studenten stuurde, van de Nieuwsbrief die zomaar een stuk wilde publiceren... Hier hapert de politieke antenne toch even, want op alle niveaus heeft de universiteit baat bij een behoorlijke opkomst bij de verkiezingen.

Spannend

`In Groningen', zegt Kortman, de prater van de twee, `is de opkomst 60%. Dat komt omdat ze daar een traditie hebben in het activeren van de kiezers, op allerlei manieren. Daardoor is de betrokkenheid groter.' SPIL heeft zeker niet de illusie dat de opkomst van studenten in één klap naar het Groningse niveau kan worden gebracht. Een aantal percenten winst, dat is de inzet. Dingen moeten ook groeien. Steijn: `We willen dat de verkiezingen spannend worden.'
Het gesprek gaat ook over politiek inhoudelijke zaken. Steijn: `Een van de eerste lessen die je leert als politicoloog is dat verkiezingen ook dienen om het volk te informeren over politiek en over standpunten. En om debat uit te lokken. Zo staan wij hier ook in.' En over het fenomeen dat peilingen de uitslagen beïnvloeden. Steijn is kort en krachtig. `Is dat erg? Nee, waarom eigenlijk? Peilingen sturen de uitslagen misschien bij maar daar is niks mis mee.'

Harm Steijn (l) en Mario Kortman, hier strak in het pak tijdens een reis van SPIL naar de Reichstag in Berlijn in januari van dit jaar.

Hulp?
Een heikel onderdeel van de exercitie van KiesLeiden zijn de peilingen. Hoe gaan de SPIL-ers de representativiteit bepalen? Dat moet niet zo moeilijk zijn, bij de landelijke verkiezingen zitten Maurice de Hond en TNS NIPO er immers meestal maar een paar percenten naast. Kortman lacht: `In de wereld van de politicologen zijn die paar percenten juist gigantisch, daar draait de hele discussie over peilingen om. De crux is hoe je panelleden selecteert. Ik denk dat we voor de hele universiteit ongeveer een aantal van tweehonderd panelleden moeten hebben. Maar dat aantal kun je weer niet naar rato berekenen voor facultaire verkiezingen. Op de vraag over de representativiteit komt niet echt een antwoord, er wordt nog op gestudeerd, maar op kiesleiden.nl is daar inmiddels meer over te vinden) Andere vraag dan maar: krijgt SPIL hulp van deskundige docenten?

Kampen
Ai, een gevoelig punt. Ja, ze consulteren deskundigen en nee, ze zeggen niet wie dat zijn. `We zeggen weinig over onze methodiek', zegt Kortman enigszins afgemeten. Maar waarom dan niet? In de kranten woedt de discussie over methodiek hevig en openlijk. `Er is onder politicologen sprake van kampen maar in die discussie willen we met KiesLeiden juist niet verzeild raken', licht Kortman toe. `Het moet gaan om de verkiezingen.' Hij citeert George Gallup, een befaamd Amerikaans marktonderzoeker die zei: Om de smaak van een pan soep te beoordelen hoef ik alleen maar een lepel te proeven. `Maar het gaat er natuurlijk om hoe je schept.'

Steijn en Kortman benadrukken dat in hun visie peilingen eigenlijk niet meer doen dan trends aangeven. `Het zijn trendspotters', zegt Steijn. En toch: als de laatste peiling dicht in de buurt van de echt uitslag van de universitaire verkiezingen komt, knalt er een extra kurk.