Ingezonden persbericht

CENTRIC LANCEERT EERSTE MICROSOFT SURFACE-TAFEL IN NEDERLAND

Gouda, 20 April 2009 - Centric beschikt in Nederland als eerste softwareontwikkelaar over een aantal Microsoft Surface-tafels. De tafels zijn onderdeel van Microsoft Surface technologie, een nieuw type hardware, waaraan 's werelds grootste softwaregigant vier jaar heeft gewerkt. Tijdens de beurs voor Overheid & ICT, van dinsdag 21 april tot en met donderdag 23 april in de Jaarbeurs Utrecht, laat Centric (hal 1, C.100) de standbezoekers deze innovatieve techniek zelf ervaren.

Tafelblad

Een Surface-tafel heeft een tafelblad dat eruit ziet als een groot beeldscherm. Het verschil is dat het beeldscherm ook de interactie met gebruikers verzorgt. En dan niet met één vinger, zoals bij een normaal touchscreen, maar meerdere gebruikers kunnen tegelijkertijd met vingers en handen de tafel bedienen. Uniek is dat de tafel ook objecten herkent, zoals mobiele telefoons, identificatiekaarten en creditcards. Door ze op het tafelblad te leggen, kan er snel interactie mee opgezet worden.

Interactie

De Surface-technologie leent zich uitstekend om in gezamenlijkheid met de burger zaken te bespreken. Het is laagdrempelig en stelt interactie tussen mensen centraal.
Burgers kunnen zich identificeren door een identiteitskaart of een document, zoals een WOZ- taxatieverslag, op tafel te leggen. Gehandicapten kunnen hun toegewezen rolstoel interactief bekijken en een leverancier zoeken via de bijbehorende sociale kaart. Op de stand laat Centric concreet zien hoe dit in zijn werk gaat.

Face-to-face

Verder kunnen met de Surface-technologie documenten eenvoudig opgeroepen en gedeeld worden. Van gegevens uit een processyteem tot groot formaat bouwtekeningen. Iedereen ziet dezelfde informatie en kan hierop face-to-face reageren. Ideaal voor specialisten van een overheidsafdeling om complexe gevallen te behandelen. Bovendien past de technologie uitstekend in het concept waarbij het gemeentekantoor verandert in een multifunctionele ontmoetingsruimte waar burgers elkaar en ambtenaren ontmoeten.

Samenwerking

Na het realiseren van nieuwe oplossingen op het vlak van documentmanagement, midoffice, klantcontactcentrum en de doorlopende vernieuwing van de bedrijfskritische toepassingen, is de introductie van Microsoft Surface technologie de volgende stap in het verbeteren van de samenwerking tussen burgers en ambtenaren en ambtenaren onderling.