Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T 20 april 2009
STIR vergroot panel naar 10.000
De Stichting Internetreclame (STIR) heeft in de maand maart het Webmeterpanel uitgebreid
van 8.000 naar 10.000 respondenten. Hiermee is de laatste stap gezet in het gefaseerd
vergroten van het panel.
De gefaseerde uitbreiding van het panel is een bewuste strategie geweest van STIR. Bij de start
van het onderzoek in april 2005 bestond het panel uit 4.000 respondenten. Dit aantal was op
dat moment voldoende om de grotere sites betrouwbaar te kunnen meten. Naarmate ook
kleinere sites tot STIR toetraden werd het panel stapsgewijs vergroot om de betrouwbaarheid
te kunnen waarborgen.
In het panel van STIR zijn ook 1.000 respondenten opgenomen die nooit op internet komen. Dit
is bewust gedaan om het panel niet alleen voor de surfpopulatie representatief te laten zijn,
maar voor de gehele Nederlandse bevolking. Hierdoor is de output van STIR goed te vergelijken
met de andere mediabereiksonderzoeken.
De uitbreiding naar 10.000 respondenten is de laatste in een reeks van drie. De eerdere
uitbreidingen vonden plaats in oktober 2006 en april 2007 en waren respectievelijk 1.000 en
3.000 respondenten groot.
Einde persbericht