Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Plesmanweg 1-6 Binnenhof 4 2597 JG Den Haag 2513 AA DEN HAAG Postbus 20901 2500 EX Den Haag T 070 351 6171 F 351 6348 www.verkeerenwaterstaat.nl

Contactpersoon


---

Ons kenmerk VenW/DGLM-2009/1444

Uw kenmerk Datum 20 april 2009 2009Z06045

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Tang heeft gesteld over de verdubbeling van het aantal vluchten op Rotterdam Airport.


1. Bent u op de hoogte van de berichtgeving over de verdubbeling van het aantal vluchten op Rotterdam Airport? (Financieel Dagblad, 23 maart 2009: "Rotterdam plant groeispurt")


1. Ja


2. Is het waar dat de directie van Rotterdam Airport, na de gemeenteraadsverkiezingen van 2010, een nieuw luchthavenbesluit gaat aanvragen, dat met 30.000 extra slots een groei tot 2 miljoen passagiers mogelijk moet maken?


2. In overeenstemming met mijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer behandel ik momenteel een verzoek van de luchthavenexploitant van de Luchthaven Rotterdam Airport. Dat verzoek betreft de actualisering van de geluidszones en een verruiming ten behoeve van het extra overheidsverkeer dat sinds de sluiting van Marinevliegkamp Valkenburg daar niet meer terecht kan en dientengevolge op Rotterdam Airport wordt afgewikkeld. In die lopende aanwijzingsprocedure heeft momenteel overleg plaats met de regio in het kader van artikel 19 van de Luchtvaartwet. Er is bij mij geen ander verzoek bekend.


3. Hoe past dit in het profiel van klein zakenvliegveld?

3. Zie antwoord op vraag 2.

a
agina 1 van 3
---






4. Hoe verhoudt het voornemen van Rotterdam Airport zich tot uw Datum uitgangspunten, zoals neergelegd in de Tussentijdse Toekomstschets van 14

november 2008? Ons kenmerk VenW/DGLM-2009/1444 4. Zie antwoord op vraag 2.


5. Is het waar dat u in de Toekomstschets hebt gesteld dat, gegeven de beperkte milieucapaciteit in deze dichtbevolkte regio, Rotterdam Airport zich zou moeten richten op het optimaliseren van de operatie binnen de geldende contour?

5. Ja.


6. Waarom wil Rotterdam Airport zich kennelijk niet conformeren aan Rijksbeleid?

6. Zie antwoord op vraag 2.


7. Bent u bereid de uitgangspunten, zoals neergelegd in de Toekomstschets, te bevestigen in de Luchtvaartnota?

7. Ja. Deze uitgangspunten worden bevestigd in de Luchtvaartnota.


8. Hoe verhoudt het voornemen van Rotterdam Airport zich tot het vigerende beleid van de Provincie Zuid-Holland en de Gemeente Rotterdam, die ook uitgaan van de geldende contour?

8. Zie antwoord op vraag 2.


9. Wat is uw opvatting over het voornemen van Rotterdam Airport om reeds deze zomer te beginnen met omvangrijke investeringen, zoals een groot nieuw hangargebouw, een congresruimte, een laboratorium en een waterhotel met 1500 bedden? Hoeveel bedragen deze investeringen in totaal? Waarom wordt niet de democratische besluitvorming afgewacht, die zou moeten leiden tot meer geluidsruimte?

9. Het Rijk heeft binnen het bestaande wettelijke kader geen zeggenschap over ruimtelijke investeringsplannen van de private exploitant, anders dan de bevoegdheden in het kader van het beperkingengebied dat moet worden meegenomen in bestemmingsplannen. De ruimtelijke investeringsplannen van de private exploitant zullen hieraan moeten voldoen. Wel zal het Rijk bij eventuele toekomstige luchthavenontwikkelingen conform de in de luchtvaartnota uitgezette lijn nadrukkelijk aandacht vragen voor de samenhang van deze luchthaven- ontwikkelingen met de regionale ruimtelijk-economische ontwikkelingen.

Pagina 2 van 3






10. Wat is uw opvatting van het in bovengenoemd artikel genoemde idee van de Datum Gemeente Rotterdam en de EBDR, om Rotterdam Airport af te splitsen van

Schiphol en weer in gemeentelijke handen te brengen? Ons kenmerk VenW/DGLM-2009/1444 10. In 2007 hebben de gemeente Rotterdam, de NV Luchthaven Schiphol en Rotterdam Airport een overeenkomst gesloten over de verdere ontwikkeling van Rotterdam Airport als zakenluchthaven. De gemeente Rotterdam onderzoekt momenteel op welke wijze (een mogelijk andere wijze van) zeggenschap over de luchthaven hieraan kan bijdragen.
Ik wacht de plannen van de gemeente Rotterdam af.
Zoals vastgesteld in de wet RBML zal Rotterdam Airport als luchthaven van nationale betekenis onder gezag blijven van het rijk. Deze gezagsrelatie staat los van de eigendomsverhoudingen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 3 van 3