1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Plesmanweg 1-6
Binnenhof 4 2597 JG Den Haag
2513 AA DEN HAAG Postbus 20901 2500 EX Den
Haag
T 070 351 6171
F 351 6348
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
---
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/1444
Uw kenmerk
Datum 20 april 2009 2009Z06045
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Tang heeft gesteld over de
verdubbeling van het aantal vluchten op Rotterdam Airport.
1. Bent u op de hoogte van de berichtgeving over de verdubbeling van het aantal
vluchten op Rotterdam Airport? (Financieel Dagblad, 23 maart 2009: "Rotterdam
plant groeispurt")
1. Ja
2. Is het waar dat de directie van Rotterdam Airport, na de
gemeenteraadsverkiezingen van 2010, een nieuw luchthavenbesluit gaat
aanvragen, dat met 30.000 extra slots een groei tot 2 miljoen passagiers mogelijk
moet maken?
2. In overeenstemming met mijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer behandel ik momenteel een verzoek van de
luchthavenexploitant van de Luchthaven Rotterdam Airport. Dat verzoek betreft
de actualisering van de geluidszones en een verruiming ten behoeve van het
extra overheidsverkeer dat sinds de sluiting van Marinevliegkamp Valkenburg
daar niet meer terecht kan en dientengevolge op Rotterdam Airport wordt
afgewikkeld. In die lopende aanwijzingsprocedure heeft momenteel overleg plaats
met de regio in het kader van artikel 19 van de Luchtvaartwet.
Er is bij mij geen ander verzoek bekend.
3. Hoe past dit in het profiel van klein zakenvliegveld?
3. Zie antwoord op vraag 2.
a
agina 1 van 3
---
4. Hoe verhoudt het voornemen van Rotterdam Airport zich tot uw Datum
uitgangspunten, zoals neergelegd in de Tussentijdse Toekomstschets van 14
november 2008? Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/1444
4. Zie antwoord op vraag 2.
5. Is het waar dat u in de Toekomstschets hebt gesteld dat, gegeven de beperkte
milieucapaciteit in deze dichtbevolkte regio, Rotterdam Airport zich zou moeten
richten op het optimaliseren van de operatie binnen de geldende contour?
5. Ja.
6. Waarom wil Rotterdam Airport zich kennelijk niet conformeren aan Rijksbeleid?
6. Zie antwoord op vraag 2.
7. Bent u bereid de uitgangspunten, zoals neergelegd in de Toekomstschets, te
bevestigen in de Luchtvaartnota?
7. Ja. Deze uitgangspunten worden bevestigd in de Luchtvaartnota.
8. Hoe verhoudt het voornemen van Rotterdam Airport zich tot het vigerende
beleid van de Provincie Zuid-Holland en de Gemeente Rotterdam, die ook uitgaan
van de geldende contour?
8. Zie antwoord op vraag 2.
9. Wat is uw opvatting over het voornemen van Rotterdam Airport om reeds deze
zomer te beginnen met omvangrijke investeringen, zoals een groot nieuw
hangargebouw, een congresruimte, een laboratorium en een waterhotel met 1500
bedden? Hoeveel bedragen deze investeringen in totaal? Waarom wordt niet de
democratische besluitvorming afgewacht, die zou moeten leiden tot meer
geluidsruimte?
9. Het Rijk heeft binnen het bestaande wettelijke kader geen zeggenschap over
ruimtelijke investeringsplannen van de private exploitant, anders dan de
bevoegdheden in het kader van het beperkingengebied dat moet worden
meegenomen in bestemmingsplannen. De ruimtelijke investeringsplannen van de
private exploitant zullen hieraan moeten voldoen. Wel zal het Rijk bij eventuele
toekomstige luchthavenontwikkelingen conform de in de luchtvaartnota uitgezette
lijn nadrukkelijk aandacht vragen voor de samenhang van deze luchthaven-
ontwikkelingen met de regionale ruimtelijk-economische ontwikkelingen.
Pagina 2 van 3
10. Wat is uw opvatting van het in bovengenoemd artikel genoemde idee van de Datum
Gemeente Rotterdam en de EBDR, om Rotterdam Airport af te splitsen van
Schiphol en weer in gemeentelijke handen te brengen? Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/1444
10. In 2007 hebben de gemeente Rotterdam, de NV Luchthaven Schiphol en
Rotterdam Airport een overeenkomst gesloten over de verdere ontwikkeling van
Rotterdam Airport als zakenluchthaven. De gemeente Rotterdam onderzoekt
momenteel op welke wijze (een mogelijk andere wijze van) zeggenschap over de
luchthaven hieraan kan bijdragen.
Ik wacht de plannen van de gemeente Rotterdam af.
Zoals vastgesteld in de wet RBML zal Rotterdam Airport als luchthaven van
nationale betekenis onder gezag blijven van het rijk. Deze gezagsrelatie staat los
van de eigendomsverhoudingen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat