Ingezonden persbericht
Persbericht
Den Haag, 20 april 2009
Gemeentemuseum verwerft werk Eugène Isabey
Het Gemeentemuseum Den Haag heeft het werk Falaises sur la côte Normande van de Franse schilder Eugène Isabey verworven. Daarmee heeft het museum voor het eerst in twintig jaar weer een negentiende-eeuws schilderij gekocht. De schilderijen van Isabey hadden grote invloed op Nederlandse kunstenaars als Johan Barthold Jongkind en Wijnand Nuyen, waarvan het Gemeentemuseum Den Haag reeds verschillende werken bezit. Met de aankoop van deze fraaie olieverfstudie voegt het museum een sleutelwerk toe aan zijn collectie negentiende-eeuwse kunst, één van de belangrijkste van Nederland.
Eugène Isabey (1803-1886) was één van de meest talentvolle romantici van Frankrijk en een invloedrijke schilder, die juist in de Nederlandse kunstgeschiedenis zijn sporen heeft nagelaten. Hij vond zijn onderwerpen vooral langs de kust van Normandië, waar het vissersleven voor anekdotische taferelen zorgde en de woeste zee hem de mogelijkheid bood zijn uiterst virtuoze penseelvoering te demonstreren. Met Théodore Gudin (1802-1880) behoorde hij tot de beroemdste zeegezichtenschilders van zijn tijd.
De fraaie olieverfstudie Falaises sur la côte normande laat goed zien dat Isabey een virtuoos schilder was. Met een olierijke verf heeft hij de kustscène opgezet, waarbij hij het spel van het licht dat reflecteert op de waterpartijen trefzeker heeft neergezet. Met de achterkant van zijn penseel heeft hij hier en daar in de verf gekrast om het schilderij nog levendiger te maken.
De toevoeging van Falaises sur la côte Normande aan de museumcollectie levert een aanzienlijke bijdrage aan de completering van het verhaal van de Nederlandse romantiek daarin. Isabey kan als belangrijke invloed worden gezien op twee grote Nederlandse kunstenaars die in de collectie van het Gemeentemuseum goed vertegenwoordigd zijn: Wijnand Nuyen (1813-1839) en Johan Barthold Jongkind (1819-1881). Bovendien is het museum reeds in het bezit van een schilderij van Isabey's Engelse vriend Richard Bonington (1802-1828), een werk dat met recht uniek mag worden genoemd in de museale collecties in Nederland: het is de enige Bonington in ons land. De verwerving van dit doek biedt het museum de mogelijkheid om in de toekomst een presentatie te maken over de invloeden op de Nederlandse schilderkunst in de eerste helft van de negentiende eeuw, met schilderijen, studies en grafiek.
Het schilderij is aangekocht bij kunsthandel Schlichte Bergen in Amsterdam en verworven met steun van de Vriendenvereniging van het Gemeentemuseum Den Haag. Later dit jaar zal rond de aanwinst een kleine tentoonstelling worden georganiseerd.