Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
20 apr 2009
Alarmknop op de bus en in de in de trein
De Nederlandse busmaatschappijen willen in alle busssen alarmknoppen
plaatsen, die chauffeurs in nood kunnen activeren om raddraaiers af te
schrikken. Ervaring in het Verenigd Koninkrijk leert dat het enorme
lawaai van dergelijke knoppen de agressieve passagier meestal het
hazenpad doet kiezen.
Dit zegt de voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland
(FMN), Anne Hettinga, vandaag in de Spits. Hettinga stelt dat de
Britten door een combinatie van slimme maatregelen erin zijn geslaagd
het geweld in het openbaar vervoer in een jaar tijd met 75 procent
terug te dringen.
Naast de alarmknop is dit het undercover laten meereizen van agenten
op beruchte buslijnen en het op bepaalde trajecten de bussen te laten
volgen door politie in burger.
Niet alleen de FMN denkt aan alarmknoppen, ook de SP. De partij wil in
elke treincoupé een alarmknop voor de reizigers. Dit is één van de elf
voorstellen die de SP doet in het `Offensief voor veiligheid in het
openbaar vervoer'. Andere voorstellen zijn ondermeer: de conducteur
terug op iedere tram, metro en trein, directe inspraak van personeel
op dienstregeling, betere bescherming van geweldsslachtoffer en beter
contact tussen chauffeur en meldkamer en tussen chauffeurs onderling.