1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
RWS/SDG
Prod2009/484/77235
Datum 20 april 2009 Uw kenmerk
31700-A-80/2009D10235
Onderwerp Informatie over problemen met wegdek hoofdwegen
Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
In antwoord op uw brief van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat d.d.
5 maart 2009, informeer ik u hierbij over de problematiek en aanpak van het
verhardingsonderhoud dit jaar aan het wegdek van diverse hoofdwegen (onder
andere door de vorst) in beheer bij Rijkswaterstaat.
Op ongeveer 0,5% procent van het rijkswegennet is deze winter vorstschade
ontstaan op het hoofdwegennet in beheer bij Rijkswaterstaat. Het asfalt op de
rijkswegen ondervindt elk jaar zogeheten winterschade. Door vorst raken er meer
steentjes los van het wegdek dan normaal. Extreem lage temperaturen komen
maar heel weinig voor en veroorzaken grotere schade. Hoe ouder het wegdek,
hoe gevoeliger het is voor vorstschade.
Op een groot aantal van de getroffen wegen zijn inmiddels spoedreparaties
uitgevoerd ter grootte van 10 miljoen euro. De wegvakken waar de veiligheid en
doorstroming in het geding kwamen, zijn als eerste aangepakt. Dit betrof veelal
de kleinere gaten en naden, maar ook enkele stroken waar nieuw asfalt is
neergelegd.
Eind januari is besloten dat er aanvullende reparatiewerkzaamheden uitgevoerd
gaan worden ter waarde van 20 miljoen euro. Hierbij worden ook aangrenzende
wegvakken van de getroffen locaties meegenomen in het onderhoud. Dit vergt
een iets langere voorbereidingstijd dan aanvankelijk gedacht. In verband met het
spoedeisende karakter van de reparatiewerkzaamheden is contact geweest met
Bouwend Nederland. Rijkswaterstaat zal namelijk voor dit werkpakket de
uitzonderingsclausule hanteren van de Europese aanbestedingsregels en zal hier
indien noodzakelijk uit de hand aanbesteden.
In onderstaande tabel treft u de lijst met locaties alwaar conform de huidige
planning deze reparaties nog voor de zomer worden uitgevoerd.
A4 bij Delft (uitgevoerd)
A4 ter hoogte van prins Clausplein (uitgevoerd)
A6 tussen Hollandse brug en knooppunt Muiderberg (uitgevoerd)
A6 tussen Lelystad en Lelystad Noord (uitgevoerd)
A7 tussen Scheemda en Winschoten, (april-juni)
A7 bij Bolsward, (april-juni)
a
Pagina 1 van 3
A7 tussen Drachten en Marum, (april-juni)
Datum
A7 tussen Heerenveen-Joure-Drachten (april-juni)
A9 tussen Wijkertunnel en Krommenie (april-mei) Ons kenmerk
A10 bij Zeeburgertunnel (uitgevoerd) RWS/SDG
A10 Oost binnenring (mei-juli) Prod2009/484/77235
A15 zuidelijke ring Rotterdam (uitgevoerd)
A16 Zuidzijde bij Rotterdam (uitgevoerd)
A28 tussen Meppel en Hoogeveen (april-juni)
A32 bij aquaduct Akkrum, (april- juni)
A1 nabij Eemnes (april-mei)
Verkeer en Waterstaat is begin negentiger jaren begonnen met het vervangen
van de traditionele DAB-deklagen door ZOAB-deklagen om de veiligheid te
vergroten en geluidshinder te beperken. Het merendeel (ca. 95%) van de ZOAB
wegen hebben deze vorstperiode zonder schade doorstaan. Met uitzondering van
de winter 1996/1997 is de huidige winter de eerste keer dat oudere ZOAB-
deklagen worden blootgesteld aan een lange vorstperiode met extreem lage
temperaturen en veel kortopeenvolgende temperatuurwisselingen (vorst-dooi). In
de winter 1996/1997 was de leeftijd van het oppervlak aan ZOAB-deklagen nog te
jong om winterschade te kunnen verwachten. De eerste toepassingen van ZOAB
in het buitenland dateren van eind negentiger jaren, zodat de daar aanwezige
ZOAB-deklagen nog te jong zijn voor het ontstaan van winterschade. Uit een
quick scan is gebleken dat in het buitenland geen winterschade is waargenomen.
Er zijn ook landen waar geen ZOAB wordt toegepast omdat hier strenge winters
algemeen zijn, zoals bijvoorbeeld in Noorwegen en hoger gelegen delen van
Frankrijk. Verder blijkt dat de omvang van het ZOAB-areaal zeer beperkt is in
landen met vergelijkbare klimatologische omstandigheden, zoals in Duitsland.
Niettemin heeft RWS al de wegvakken met Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB)
onderzocht waar vorstschade is opgetreden. Deze zijn gemiddeld 11,8 jaar oud en
dat is iets jonger dan de verwachte gemiddelde levensduur voor ZOAB van 12
jaar. De reden dat deze wegvakken nu iets korter zijn meegegaan heeft
voornamelijk met de verkeersintensiteit te maken en deze strenge vorstperiode.
Een dergelijke strenge vorstperiode kan de levensduur van het ZOAB met ca.
twee jaar verkorten. Er is nu geen reden om de verwachte gemiddelde
levensduur van ZOAB bij te stellen. Wegvakken in de randstad en
rechterrijstroken gaan conform deze verwachting korter mee vanwege het
intensievere gebruik door het (vracht)verkeer.
De onderhoudsfilosofie voor ZOAB-wegen om een asfaltdeklaag pas te vervangen
als het einde van de levensduur bereikt is, wordt voorlopig ook gecontinueerd.
Preventief vervangen van wegvakken die nog een korte levensduur hebben leidt
tot hogere onderhoudskosten en meer verkeershinder (vaker
wegwerkzaamheden), omdat het in Nederland lang niet zeker is dat er zich elke
winter een strenge vorstperiode voordoet.
V&W participeert momenteel in een grootschalige Internationale benchmark onder
de vlag van CEDR (de Europese organisatie van nationale wegbeheerders) met
betrekking tot de kosten en werkwijze van beheer en onderhoud aan de
hoofdwegen. Mochten de resultaten hiervan aanleiding geven om het
onderhoudsbeleid bij te stellen dan zal ik de Kamer hierover informeren.
Pagina 2 van 3
Ook in en na de zomer vindt bij RWS regulier verhardingsonderhoud op het
Datum
hoofdwegennet plaats. Met de investeringsimpuls vanuit het kabinet wordt het
mogelijk de oudere ZOAB-wegdekken, die door de vorstschade, hun einde Ons kenmerk
levensduur eerder bereikt hebben versneld in 2009 te repareren. De RWS/SDG
weggebruiker wordt over dit onderhoud via de normale communicatiekanalen Prod2009/484/77235
Groot Onderhoud Wegen geïnformeerd. Het spreekt voor zich dat V&W daarbij de
verkeershinder tot een minimum tracht te beperken. Via de kwartaalrapportages
over Groot onderhoud zal ook de Kamer frequent geïnformeerd worden over de
uitvoeringslocaties en de verkeershinder die daarbij optreedt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat