NMa publiceert jaarlijkse Spoormonitor
20-04-2009
De spoorvervoersmarkt functioneert steeds beter, maar de Vervoerkamer
van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) constateert
tegelijkertijd enkele knelpunten. Dit staat in de vierde Spoormonitor
die een overzicht geeft van de stand van zaken in de Nederlandse
spoorvervoermarkt.
De verbeteringen in de spoorvervoersmarkt zijn met name behaald op het
gebied van de capaciteitsverdeling 2009 waar ProRail grote voortgang
heeft geboekt. Uitspraken van de NMa over de capaciteitsverdeling
hebben meer duidelijkheid gegeven over hoe capaciteit volgens de
Spoorwegwet verdeeld moet worden. Daarnaast heeft ProRail stappen
ondernomen om de geschilbeslechting objectiever te maken.
Gebruiksvergoeding
Vervoerders geven in de Spoormonitor aan dat zij het niet eens zijn
met de sterk gestegen gebruiksvergoeding voor 2010 die zij moeten
betalen aan ProRail voor het gebruik van het spoor. Daarnaast vormt de
voorgenomen parkeerheffing voor het gebruik van emplacementen van
Keyrail, de beheerder van de Betuweroute, een belangrijk
discussiepunt.
Netverklaring
De consultatieprocedures die ProRail en Keyrail dienen te houden voor
het tot stand komen van de jaarlijkse Netverklaringen, roepen bij
vervoerders de nodige wrevel op. De Netverklaring is een essentieel
document en bevat informatie waarmee vervoerders toegang krijgen tot
het spoor. Vervoerders vinden dat de consultatieprocedures van ProRail
en Keyrail beter op elkaar afgestemd moeten worden. Daarnaast vindt
een aantal vervoerders het bestaan van twee Netverklaringen één van
ProRail en één van Keyrail een te zware administratieve belasting.
Bijkomende Diensten en Voorzieningen
Als derde knelpunt noemen de vervoerders de onduidelijkheid over wat
wel en niet gerekend moet worden tot de zogeheten Bijkomende Diensten
en Voorzieningen (BDVs), zoals bijvoorbeeld toegang tot
stationsgebouwen en andere stationsvoorzieningen, dienstruimtes voor
personeel, werkplaatsen en tankplaten (zogenaamde tankstations). Zowel
voor goederen- als voor personenvervoerders is toegang tot dergelijke
diensten van groot belang voor het logistieke proces.
De drie voorgaande Spoormonitors hebben als input gediend voor onder
andere de evaluatie van de spoorwegwetgeving en het rapport van de
commissie Sorgdrager die namens het ministerie van Verkeer en
Waterstaat onderzoek heeft gedaan naar ervaringen met de Spoorwegwet.
De Vervoerkamer is onderdeel van de NMa en behandelt klachten van
marktspelers op het spoor en doet ambtshalve onderzoek naar aanleiding
van onder andere signalen uit de spoormarkt. Dit draagt bij aan de
transparantie van de markt en is een bron voor betere regelgeving en
toezicht.
Vierde Spoormonitor NMa
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)