Privégebruik van zakelijke mobiele telefoons kost 400 miljoen euro
20/04/2009 09:29
Preach
Ezwim Telecom Monitor 2008:
Privégebruik van zakelijke mobiele telefoons kost het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 400 miljoen euro.
Het aantal zakelijke mobiele telefoons nam in 2008 met 13 procent toe
Amsterdam, 20 april 2009 - Het aantal zakelijke mobiele telefoons nam in 2008, ondanks de intrede van de kredietcrisis, met 13 procent toe. Het aandeel van de privégesprekken met de zakelijke mobiel bedraagt 28 procent, goed voor een bedrag van 400 miljoen euro. Dit blijkt uit de Ezwim Telecom Monitor, een jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste en meest opvallende feiten rond het gebruik van de zakelijke mobiele telefoon. Een andere opvallende conclusie uit de Ezwim Telecom Monitor is dat in het bedrijfsleven het gebruik van spraak- en databundels en SIM-only abonnementen, in navolging van de consumentenmarkt, sterk toeneemt. Verder zijn de kosten voor internationaal bellen opnieuw toegenomen, terwijl de roamingkosten juist zijn afgenomen. Net als in vorige jaren blijkt het aantal roaminggesprekken op kosten van de baas gedurende de wintersport en de zomervakantie te pieken. Tot slot neemt het SMS-verkeer nog steeds toe en blijft het SMS-gebruik onverminderd een privé-activiteit. In 2008 was 13 juni, de dag dat het Nederlands elftal Frankrijk versloeg, een van de absolute SMS-topdagen.
Ezwim, een toonaangevende Software-as-a-Service (SaaS) aanbieder van diensten om telecomkosten beheersbaar te houden en het service management te vereenvoudigen, publiceert de Ezwim Telecom Monitor jaarlijks. Doel hiervan is zowel werkgevers als werknemers bewust te maken van de noodzaak om telecomkosten inzichtelijk te maken en controle te krijgen op het gebruik van de zakelijke telefoon.
Ron van Valkengoed, managing director van Ezwim: "Telecomuitgaven zijn de nummer drie kostenpost bij bedrijven. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat, ondanks de economisch zware tijden, veel bedrijven nog steeds geen goed inzicht hebben in de kosten die met telecommunicatie gepaard gaan. Uit onze ervaring blijkt dat bedrijven die hun telecomuitgaven met een professionele oplossing beheersen 15 tot 40 procent op die uitgaven kunnen besparen. Dit komt dan nog boven op de 400 miljoen euro aan privégesprekken met de zakelijke mobiel die het Nederlandse bedrijfsleven kan besparen."
- Aantal mobieltjes van de zaak neemt toe met 13 procent, de privé-gesprekken werknemers betreffen 28 procent van de totale belkosten
Het percentage privégesprekken met de zakelijke mobiel bedraagt 28 procent van de totale zakelijke belkosten. De 28 procent vertegenwoordigt een kostenpost van 400 miljoen euro. Bij veel bedrijven zijn nog steeds geen richtlijnen voor privégebruik. Dit afgezet tegen het groeiende aantal zakelijke mobiele telefoons voorspelt een toename van de kosten op dit vlak. In 2008 groeide het aantal zakelijke mobiele telefoons met maar liefst 13 procent.
- Snelle groei dataverkeer met name door privégebruik
Hoewel de snelle groei van het dataverkeer doorzet, blijkt deze groei in Nederland achter te blijven bij landen als Duitsland en Amerika. Niettemin lijkt dataverkeer op de mobiele telefoon door de nieuwe initiatieven rond mobiel Internet in de toekomst een van de grootste kostenposten te worden. Voorlopige conclusie met betrekking tot het gebruik van databundels is dat dit voor het grootste gedeelte privédoeleinden dient. Denk hierbij aan YouTube, MSN, Twitter, sociale netwerken en het downloaden van muziek.
- Top 3 SMS-dagen in 2008
Nog steeds wordt SMS-en in de zakelijke omgang minder gebruikt dan in de privé-sfeer. Het is dan ook niet verrassend dat de drie topdagen allemaal privé-gerelateerd zijn. Wel opmerkelijk is dat vrijdag de populairste dag is om te SMS-en. Klaarblijkelijk maakt men alvast afspraken voor het weekend.
1. 01-1-2008: Gelukkig Nieuwjaar
2. 24-10-2008: Bloody Friday: wereldwijde daling van beurskoersen
3. 13-6-2008: Nederland - Frankrijk (4-1)
- Kosten internationale telefoongesprekken nemen toe
Ook in 2008 zijn de roamingkosten - de kosten voor mobiel bellen in het buitenland - naar beneden gegaan. Dit heeft echter niet als gevolg dat de totale kosten voor internationaal bellen zijn gedaald. Integendeel zelfs! De kosten per internationaal gebelde minuut is omhoog gegaan. Tijdens de zomer wordt veruit het meest wordt gebeld vanuit Frankrijk en in de winter vanaf de skipistes. Excuus voor notoire veelbellers is dat de mobiel van de zaak ook tijdens de vakantie steeds vaker gebruikt wordt om met collega's of klanten te bellen.
Een volledig overzicht van de feiten en conclusies van de Ezwim Telecom Monitor is te vinden op www.ezwim.com.
Over Ezwim
Ezwim, wereldwijd marktleider in Telecom Management, levert Telecom Expense Management en Telecom Service Management software aan bedrijven en operators. Ezwim's diensten maken telecomuitgaven inzichtelijk en beheersbaar voor zowel internationaal, als lokaal opererende bedrijven. Ezwim's diensten leiden tot substantiële besparingen van telecomuitgaven en grotere efficiency van de telecomprocessen.
Ezwim is een Software-as-a-Service speler (SaaS) die meer dan 1,000,000 eindgebruikers met behulp van beveiligde internetapplicaties binnen een on-demand businessmodel ondersteunt. Ezwim heeft klanten in alle toonaangevende marktsegmenten en Global 2000 bedrijven vertrouwen op Ezwim diensten voor het effectief managen van hun telecommunicatie. Bezoek voor meer informatie www.ezwim.com.
Voor meer informatie
Ezwim BV
Wendy van Meer, Marketing Directeur
Tel. 020-8884388
Email: wvanmeer@ezwim.com
http://www.ezwim.com
http://www.preach.nl