Zuinig de recessie door
Amsterdam, 20 april 2009
Nu het economisch tegenzit halen consumenten de broekriem aan. De kapper, kleding en uitgaan zijn belangrijke bezuinigingsposten. Als het moet dan snoeien consumenten het meest in het vakantiebudget.
Consumenten houden de hand op de knip. De koopkracht stijgt dit jaar weliswaar, maar de economische situatie maakt consumenten voorzichtig met geld uitgeven. In februari lagen de detailhandelsverkopen maar liefst 8,5% lager dan een jaar eerder. De meerderheid bezuinigt, blijkt ook uit de ING Vraag van vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 58.000 gepeilde bezoekers per dag (tussen de 40.000 en 74.000). Voor 27% van de respondenten is kleding de belangrijkste bezuinigingspost. Een op de zes (16%) bezuinigt het meest op vakantie, 6% bespaart het meest op eten. Een op de tien (10%) bespaart vooral op andere zaken. In totaal schroeft 60% van de respondenten de uitgaven terug. Vier op de tien (40%) bezuinigt niet.
Goedkoper eten
Eten is voor 6% de belangrijkste bezuinigingspost, maar de groep die op eten bespaart is veel groter: vier op de tien. Een op de negen (11%) respondenten bezuinigt de laatste tijd vaak op eten en drie op de tien (31%) soms. Voor veel consumenten geldt dat zij weliswaar kunnen bezuinigen op eten, en dat ook doen, maar dat zij makkelijker andere uitgaven terugschroeven. Anders dan bij grote aankopen, laat de aanschaf van voedingsmiddelen zich moeilijk uitstellen: consumenten zullen niet graag minder eten. Besparen zal hier vooral plaatsvinden door vaker te kiezen voor huismerken en te shoppen voor aanbiedingen.
Kleding uit de mode
Op kleding kunnen consumenten relatief makkelijk besparen door het kopen van iets nieuws uit te stellen. Daarnaast kunnen zij minder letten op merk en meer op de prijs. Tweederde van de gepeilde bezoekers bezuinigt de laatste tijd inderdaad op kleding. Drie op de tien (30%) doet dat vaak en ruim een derde (35%) soms. Hoewel consumenten gemiddeld twee keer zoveel uitgeven aan eten (11% van het budget) dan aan kleding (5% van het budget), weten zij op kleding vaker en meer te besparen. Kennelijk is het volgen van de laatste mode in een recessie minder belangrijk, terwijl eten noodzakelijk blijft.
Knippen in het budget
Aan haarmode hechten veel consumenten momenteel kennelijk ook minder belang. Vier op de tien respondenten bezuinigt de laatste tijd op de kapper: 22% doet dat vaak, 19% soms. Consumenten kunnen geld in hun zak houden door minder vaak naar de kapper te gaan, een minder uitgebreide behandeling te kiezen of voor een goedkopere concurrent te kiezen. Bijna de helft (48%) van de respondenten bezuinigt overigens niet op de kapper. Economisch valt er ook wat voor te zeggen om er in de recessie toch geknipt en geschoren bij te lopen. Neem verkopers in winkels: juist nu de verkopen tegenvallen is het voor hen extra belangrijk een goede indruk te maken op klanten. Ook sollicitanten zullen goed voor de dag willen komen.
Uitgaan is minder in
Consumenten besparen ook op leuke dingen. De meerderheid bezuinigt de laatste tijd op uitgaan. Drie op de tien (30%) doet dat vaak en ruim een kwart (27%) doet dat soms. Iets minder dan een kwart (24%) bezuinigt niet. Overigens antwoordt bijna een op de vijf (19%) niet van toepassing, bijvoorbeeld omdat zij nooit uitgaan. Dat consumenten minder uitbundig uitgaan kwam al tot uitdrukking in de cijfers over de horeca in het vierde kwartaal van 2008. Restaurants en cafés zagen hun omzetten flink dalen.
Vakantie belangrijkste bezuinigingskandidaat
Als de nood aan de man is, waarop zouden consumenten dan het meest bezuinigen? Gesteld voor de keuze tussen vakantie, auto, kleding of eten kiezen de meeste respondenten voor het eerste: de helft (51%) zou de vakantieuitgaven terugschroeven. Een kwart (25%) zou kiezen voor minder (dure) kleding. Een vijfde (20%) van de respondenten zou besparen op de auto. Uiteraard kunnen alleen de respondenten met een auto daar ook op bezuinigen. Een op de vijfentwintig (4%) ziet de meeste besparingsmogelijkheden bij eten.
© 2009 ING Economisch Bureau