Testvaart RORO schip tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn
Haarlem/ Amersfoort - Zondag 19 april start een serie testvaarten
tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn, waarbij trailers op een Roll On -
Roll Off (RO-RO) schip worden vervoerd. Deze vorm van binnenvaart op
nationale vaarwegen is nog onbekend en een duurzaam alternatief voor
goederenvervoer over de weg. De testvaarten vinden plaats op
initiatief van Rijkswaterstaat Noord-Holland en worden uitgevoerd met
het schip de Ms. Vera. De testvaarten eindigen op 24 april. Advies- en
ingenieursbureau DHV begeleidt de organisatie en uitvoering van de
testvaarten.
Goedkoper en duurzaam alternatief
Het RO-RO vervoer wordt uitgevoerd tegen concurrerende prijzen ten
opzichte van het wegvervoer. Op deze manier wordt de congestie in de
Randstad verminderd. Arne Baruch van Rijkswaterstaat Noord-Holland:
"In vergelijking met het wegvervoer van deur-tot-deur, kan de
transporteur één tot twee verliesuren per rit besparen. Daarnaast
komen de trekkers vrij voor nieuwe ritten en is het RO-RO vervoer per
saldo schoner dan wegvervoer, doordat elke afvaart ruimte biedt voor
32 trailers." In de testvaarten worden trailers onbegeleid (zonder
trekker) over water vervoerd. In het RO-RO vervoer rijden
trekker-opleggercombinaties naar een opstappunt (Hoorn, Tiel en
Rotterdam) en koppelen de oplegger af. Met behulp van een
terminaltrekker worden de opleggers op de Ms. Vera gereden. Vervolgens
vaart het schip naar de plaats van bestemming en levert de opleggers
af. Daar worden de opleggers weer aan een trekker gekoppeld en naar
hun eindbestemming gereden.
Reactie uit markt
Verladend en vervoerend Nederland staat positief tegenover het
initiatief. Hans Vermij, Strategisch adviseur bij DHV: "Grote
logistieke dienstverleners en bedrijven in bijvoorbeeld
bouwmaterialenhandel hebben serieuze interesse om deel te nemen aan de
testvaarten. Door aan de dagranden te laden en te lossen past het
RO-RO vervoer goed in bestaande logistieke ketens. Varen gebeurt in de
nacht." Ook duurzaamheidoverwegingen spelen een rol, constateert
Vermij: "Maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt minstens zo
belangrijk te zijn geworden als shareholder value en
winstmaximalisatie. Deze trend past goed in de verdere ontwikkeling
naar milieuvriendelijke fysieke distributie. Een ander groot voordeel
is, dat het vervoer over water plaatsvindt, waardoor er minder
vrachtautobewegingen op het hoofdwegennet in de Randstad worden
verwacht."
Als de proef succesvol verloopt, is de intentie aanwezig een
permanente lijndienst te realiseren. De testvaarten worden geïnitieerd
door Rijkswaterstaat Noord-Holland en ondersteund door het
projectbureau GOVERA*. De testvaart wordt uitgevoerd door Rhine RO-RO
Services, in samenwerking met de Tielse Loswal Combinatie (TLC), de
Westfriese Containerterminal (WCT), Ooms Avenhorn en MEO.
* GOVERA (GOederen VErvoer RAndstad) is een samenwerkingsverband
waarin overheid en bedrijfsleven intensief werken aan een
gemeenschappelijke aanpak en oplossing van de goederenvervoer
problematiek in de Randstad. GOVERA doet projectvoorstellen voor
verbeteringen om de groei van het transport per spoor, weg en water in
de Randstad beter te organiseren en te beheersen.
©Foto: Interrijn BV:
Ms. Vera
Voor afbeeldingen op hogere resolutie kunt u contact opnemen met DHV.
Verschijningsdatum
18-03-2009
Meer informatie
Rijkswaterstaat Noord-Holland
Arne Baruch
(023) 530 18 36
DHV
Werner Tolsma
(033) 468 20 15