Vereniging Milieudefensie
Duurzame luchtvaart toekomstdroom
Luchtvaartnota wolf in schaapskleren
18 april 2009 - Vrijdag is in het kabinet de luchtvaartnota
vastgesteld. Uitgangspunt van het kabinet is dat de luchtvaart
ongeremd moet kunnen groeien. Volgens Milieudefensie zet het kabinet
daarmee de deur wagenwijd open voor verder groei van lawaaioverlast en
de uitstoot van broeikasgassen. Er is geen enkel zicht op de
'klimaatneutrale' en stille luchtvaart die het kabinet in het
vooruitzicht stelt.
Meta Meijer, campagneleider verkeer bij Milieudefensie, reageert:
"Schone en stille vliegtuigen bestaan niet, zullen in 2020 niet
bestaan en als ze in 2040 al bestaan zullen ze nog nauwelijks gebruikt
worden. Beperken van de klimaatverandering gaat niet samen met groei
van de luchtvaart, die nu al ruim 10% van onze nationale emissies voor
haar rekening neemt."
Als het om Schiphol gaat, praat minister Eurlings graag over
selectieve groei. Het kabinet wil Schiphol reserveren voor de
economisch interessante vluchten. Milieudefensie wijst er op dat de
minister echter verre van selectief is als het om de andere
luchthavens gaat. De overlast wordt volgens de milieuorganisatie over
het land uitgesmeerd. Rond Eindhoven, Rotterdam en Lelystad zullen
lawaai en luchtvervuiling fors toenemen.
Meta Meijer van Milieudefensie stelt: "Ons kabinet durft niet te
kiezen voor schoner vervoer en is bang om een paar vluchten te
verliezen aan vliegvelden net over de grens. Regionale overheden
zitten straks opgescheept met noodlijdende vliegvelden waar bakken met
geld bij moeten en de leefbaarheid in ons drukke land komt nog verder
onder druk."
In de luchtvaartnota staan mooie woorden over duurzaamheid. De woorden
van het kabinet echter niets toe aan wat er al gebeurt op dit gebied
en wegen niet op tegen de effecten van de groei van de luchtvaart. De
technische vooruitgang in de luchtvaart is keihard nodig om de
klimaatimpact en de overlast te beperken.
Omdat vliegen goedkoop is worden er gemakkelijk grote afstanden
afgelegd. Per kilometer is vliegen veel vervuilender dan andere
vervoersvormen. Bovendien zijn vliegtuigen per liter brandstof meer
dan twee keer zo schadelijk voor het klimaat, vanwege de uitstoot van
verbrandingsgassen in hoge luchtlagen.