Sassenpoort afgesloten, Sassenstraat heringericht
Datum uitgave persbericht: 04/16/2009
De Sassenpoort wordt afgesloten voor rijverkeer. Burgemeester en
wethouders hebben dat besloten. Het college heeft het plan de
afgelopen maanden besproken met een groot aantal betrokkenen bij de
binnenstad en de unanieme mening is dat de afsluiting de stad ten
goede komt. De gemeenteraad pleitte eerder al voor afsluiting van de
Sassenpoort. Voor de gehele Sassenstraat, die bovendien opnieuw
ingericht wordt, is de verplichte rijrichting voor gemotoriseerd
verkeer straks richting de historische stadspoort.
Impressie afsluiting Sassenpoort
De onderdoorgang van de Sassenpoort is straks alleen nog in gebruik
voor voetgangers. In de nieuwe situatie kan gemotoriseerd verkeer
langs de Sassenpoort de binnenstad verlaten. Fietsers kunnen langs de
poort de binnenstad zowel in als uit. De verplichte rijrichting in de
omliggende straten wordt ook aangepast. Ook daarvoor bestaat veel
draagvlak bij betrokken burgers, bedrijven en organisaties. De
rijrichting in de Praubstraat, de Schoutenstraat en de Walstraat wordt
omgedraaid ten opzichte van de bestaande situatie. Uit onderzoek is
gebleken dat daarmee een goede verkeersafwikkeling en de
bereikbaarheid van bestemmingen in het zuidoostelijk deel van de
binnenstad behouden blijft.
De voordelen
Voordelen van de afsluiting van de Sassenpoort voor gemotoriseerd
verkeer zijn dat het monument dan niet meer beschadigd kan raken door
(vracht)verkeer en minder snel vervuild raakt door uitlaatgassen.
Bovendien wordt de verkeerssituatie voor ongemotoriseerde passanten
ter plekke veiliger.
Aantrekkelijker
De Sassenstraat wordt bovendien heringericht. Omdat de plaatsen voor
betaald parkeren worden opgeheven kan de straat een nieuwe uitstraling
krijgen. De verwachting is dat de straat daardoor aantrekkelijker
wordt, onder meer voor winkelend publiek. In het door het college
vastgestelde programma van eisen voor de Sassenstraat staat onder meer
dat er een brede stoep moet. Er wordt ook gekeken naar hoe winkels in
de straat zo goed mogelijk bevoorraad kunnen worden en hoe er in de
omgeving van de Sassenstraat extra stallingsruimte voor fietsen kan
komen.
De uitvoering van de werkzaamheden in de Sassenstraat en omgeving
beginnen eind dit jaar en duren waarschijnlijk tot eind 2010. Om
afsluiting van de Sassenpoort en het omdraaien van de rijrichtingen
mogelijk te maken moet bijvoorbeeld ook een aantal aanpassingen in de
Praubstraat worden gedaan. Op welk moment de Sassenpoort daadwerkelijk
kan worden afgesloten is nog niet bekend.
Taxi´s
Burgemeester en wethouders hebben ook besloten dat de rijrichting in
de Nieuwstraat ongewijzigd blijft. Uit onderzoek naar de wenselijkheid
van omkering van die rijrichting blijkt dat bevoorradend verkeer
hinder kan ondervinden van het omdraaien van de richting. Verder
moeten taxi's vanaf deze zomer via een vaste route `s nachts hun
klanten ophalen en afzetten in de binnenstad: via Jufferenwal,
Melkmarkt en Grote Markt. Zo kunnen taxi´s beter hun standplaats op de
Melkmarkt bereiken en kan voorkomen worden dat klanten buiten de
officiële standplaatsen om een taxi aanhouden. Deze maatregel vloeit
voort uit het vorig jaar afgesloten convenant tussen taxibedrijven,
politie en gemeente.
Aangenaam
De verbeteringen komen voort uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad
2004-2015. Samen met bewoners, gebruikers, bezoekers en andere
betrokkenen zet de gemeente in op een mooie binnenstad waar het
aangenaam verblijven is. Waar ruimte is om te winkelen en te werken,
met ruimte voor de warenmarkt, voor terrassen en voor evenementen.
Waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen en waar de auto een
stapje terug doet. Maar ook een binnenstad die goed bereikbaar is en
blijft door voldoende en duidelijk vindbare en parkeergelegenheid aan
de randen van het centrum.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 16-04-2009 tot 15-05-2009
Gemeente Zwolle