Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


BERICHT

ROVER teleurgesteld in Eurlings

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is niet van plan om de beschikbare ¤ 4,5 miljard voor de verbetering van het spoorvervoer vooral te investeren in de stedelijke gebieden, zoals ROVER bepleit. Eurlings wil juist voorrang geven aan de uitbouw van het spoorvervoer tussen de steden. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft ROVER dat laten weten. ROVER is over deze keuze zeer teleurgesteld.

Volgens ROVER is de maatschappelijke opbrengst van investeringen in het spoorvervoer het grootst in stedelijke gebieden als Amsterdam en Rotterdam, Arnhem en Nijmegen en de Brabantse stedenrij. Daar wordt nog steeds het meeste geld verdiend, daar zitten de sociale en culturele centrumfuncties, daar groeit de mobiliteit het hardst en daar kan ook het spoorvervoer de grootste bijdrage leveren aan een gematigder ontwikkeling van het wegverkeer. Keer op keer blijkt dat de meeste autoritten juist binnen zo'n grootstedelijk gebied worden gemaakt. Volgens ROVER ligt het dan ook voor de hand juist op dit schaalniveau de kwaliteit van het spoorvervoer te versterken.

De minister laat ROVER weten dat wel degelijk onderzocht is waar de maatschappelijke vraag naar het openbaar vervoer het grootst is, en dat de gemaakte keuzes daarop gebaseerd zijn. Volgens ROVER gaat de minister daarbij ten onrechte uit van de autonome groei van het spoorvervoer, dus van een scenario waarin geen sprake is van ambitie om het spoorvervoer sneller te laten groeien dan het nu vanzelf doet. Vooral uit een oogpunt van duurzaamheid ligt het nog steeds voor de hand het wegverkeer niet ongebreideld te laten groeien, maar integendeel in te zetten op een groter marktaandeel voor het openbaar vervoer. Zoals onlangs bleek uit een rapport van de Algemene Rekenkamer, heeft het kabinet nog altijd de grootste moeite om de negatieve milieueffecten van het wegverkeer binnen de perken te houden.

ROVER is bovendien van mening dat de minister te veel ruimte geeft aan de belangen van NS Reizigers, dat het nationale spoorvervoer verzorgt. Voor NS Reizigers is het vervoeren van reizigers over grotere afstanden profijtelijker dan het stadsgewestelijke spoorvervoer. Vandaar dat NS Reizigers liever inzet op de uitbouw van het spoorvervoer tussen de belangrijkste stedelijke gebieden. Op sommige verbindingen, zoals Amsterdam-Eindhoven, is het reizigersvervoer de laatste jaren dusdanig gegroeid dat investeringen in capaciteitsvergroting tussen de steden inderdaad gerechtvaardigd zijn. De succesvolle exploitatie van Amsterdam-Eindhoven mag echter geen reden zijn om dit model dan maar tot landelijke norm te verheffen. Voor de minister van Verkeer en Waterstaat behoren maatschappelijke overwegingen leidend te zijn, en niet louter de voor de nationale spoorvervoerder meest aantrekkelijke exploitatiemodellen.

Pagina geplaatst: 17 april 2009