Gemeente Best
Nieuws van de OR
17-04-2009
Reacties medewerkers op stuk bakstenen van de werkgroep voorbereiden
kwartiermaken
Zoals jullie weten heeft de werkgroep voorbereiding kwartiermaken het
stuk Bakstenen opgeleverd. Dit stuk is, in de vorm van een voorgenomen
besluit, in het managementoverleg op 11 maart jl. vastgesteld. Op 16
maart 2009 is aan de ondernemingsraad gevraagd een advies uit te
brengen op de volgende onderdelen:
1. De opdrachtformulering voor de kwartiermakers.
2. Het transitie-overzicht van de taken uit hoofdstuk 3. In dit
hoofdstuk zijn de bestaande taken per nieuwe afdeling verzameld,
zodat zichtbaar is uit welke clusters en teams ze afkomstig zijn.
Gevolgde procedure
De ondernemingsraad heeft aan alle teams en clusters op 18 maart
gevraagd om, tot uiterlijk 27 maart, met een reactie op het stuk te
komen. In totaal hebben wij 23 reacties van jullie ontvangen. De
Ondernemingsraad wil jullie bedanken voor de vele reacties wat voor
ons zeer waardevolle informatie is om objectief en zorgvuldig advies
te geven. Om alle input te kunnen verwerken is door ons de volgende
werkwijze gehanteerd:
1. De OR heeft uit alle ontvangen reacties de vragen gedefinieerd en
deze op schrift gesteld.
2. De directie heeft een aantal antwoorden op vragen, voor zover dat
mogelijk was, geformuleerd.
3. Tijdens de bijeenkomst op 8 april jl. heeft de OR dit geheel met
de directie besproken.
4. Alle input van de clusters en teams (en in sommige gevallen
individuele medewerkers) kan één op één in de handbagage van de
kwartiermakers worden meegegeven. De OR en de directie vinden dat
deze input met de bouwteams besproken kan worden en dat er daar
opvolging aan moet worden gegeven.
Vragen en antwoorden
Hieronder vinden jullie, kort samengevat, de vragen van de
verschillende afdelingen en de individuele reacties (voor zover zij
daar toestemming voor hebben gegeven) met de antwoorden van de
directie, dat als gezamenlijk advies op het eerste deel van de
adviesaanvraag: 'Opdrachtformulering voor de kwartiermakers' kan
worden beschouwd. Het tweede deel van de adviesaanvraag, het
'Transitieoverzicht van de taken' uit hoofdstuk 3, wordt uitgewerkt in
het nog te geven advies betreffende het formatieplaatsenplan na de
kwartiermakersfase.
Om alle input te kunnen verwerken is door ons de volgende aanpak
gehanteerd:
* Uit elke reactie zijn die gegevens gehaald, waarmee wij naar onze
mening nu al iets mee kunnen en moeten doen.
* De rest van de vragen/ opmerkingen kunnen door naar de
kwartiermakers.
Schuin gedrukt staan antwoorden van de directie op een aantal vragen.
1. Team veiligheid
A.
* Taak uitvoeren inkoop: beschrijving/nader definiëren.
De centrale inkoopfunctie ligt bij AB: beleid, advies en
coördinatie. De uitvoering van de inkoopfunctie ligt bij elke
afdeling.
B. Voor kwartiermaker veiligheid:
* Adviseren over aanbevelingen m.b.t. functie van hoofd veiligheid
en de 0.5 fte beleidsmedewerker integrale veiligheid.
* Alle kwartiermakers dienen een voorstel voor wat betreft de
administratieve ondersteuning van de afdeling in hun advies mee te
nemen.
* Brandweercommandant is in dienst van de veiligheidsregio en
gedetacheerd bij de gemeente Best.
* Taak Applicatiebeheer: beschrijving/ nader definiëren.
door aan kwartiermaker ondersteuning.
2. Team Juridische Zaken
A.
* FTE kermis aanpassen naar 0,4 fte ( staat foutief opgenomen)
* Ambtelijk secretaris Or onderbrengen bij Adviesbureau met 0,67
fte, waarvan 0,5 fte OR en 0,17 fte juridische werkzaamheden.
* Foutief percentage blz 45: 0,35 fte wijzigen in 0,5fte.
Er is sprake van een aantal `foutieve' aannames die gecorrigeerd
moeten worden. Deze kunnen aan de kwartiermakers worden meegegeven
om nader uit te zoeken. Ze worden uiteindelijk in het
formatieplaatsenplan opnieuw voorgelegd;
* Coördinatie kermis ook naar Beheer (uitvoering zit daar al)
Akkoord.
* 0,2 fte (leidinggeven) weer toevoegen aan inhoudelijke capaciteit
Juridische zaken.
Uitbreiding van formatie (leidinggevende capaciteit toevoegen aan
inhoudelijke capaciteit): uitbreidingen zijn op dit moment niet
aan de orde. Het is aan de kwartiermakers om de benodigde formatie
in beeld te brengen. Per saldo moet er voor de organisatie als
geheel een sluitend plaatje komen. Uitgangspunt was en is dat er
geen vermindering/bezuiniging als taakstelling op de
organisatieontwikkeling ligt, maar ook geldt dat er geen
uitbreiding van de formatie als geheel plaatsvindt. Er vindt dus
een organisatiebrede afweging plaats van de wensen en
mogelijkheden.
B.
* Kwartiermaker intern advies aandacht vragen voor de juridische
control functie en deze indien mogelijk versterken.
3. Afdeling Beheer openbare ruimte en team GEO
A.
* Aansprakelijkheidstellingen niet van IB naar Beheer maar naar
Juridische zaken in AB.
Akkoord.
* Bedoeling bij versteviging rol opzichters nader omschrijven.
Bij de vaststelling van het definitieve besluit over de
organisatieontwikkeling is vastgesteld dat de functie van
opzichter ongewijzigd is, in die zin dat er geen sprake is van
herplaatsing. Wel is aangegeven dat ook de functie van opzichter
ontwikkeling vraagt: ook hier is meer nadruk nodig op de
managementvaardigheden als coaching, motivering, stimulering, et
cetera.
* Tekstpassage "Rollen als werkverdeling, planning en coaching door
senioren in rugzakjes benoemen en toewijzen aan leidinggevende en
medewerkers. Exacte vaststelling van deze rollen doen aan de hand
van afstemmingsgesprek tussen de kwartiermaker en de
medewerker" net als bij elke andere afdeling alsnog opnemen.
Akkoord.
* In de tekst pag.27 en 53 opnemen dat het dan gaat om nieuwe
werken.
Akkoord.
* Meubilering en inrichting gemeentelijke gebouwen valt onder BO.
Als het gaat om de gemeentelijke huisvesting (gemeentehuis) ligt
de verantwoordelijkheid en het budget bij BO. Voor andere gebouwen
(onder andere sportaccommodaties) ligt de verantwoordelijkheid en
het budget bij Beheer. Bij nieuwe gebouwen hoort de eerste
inrichting in de inrichtingskosten te zitten en moet er een
deugdelijke exploitatieopzet zijn. De exploitatiebudgetten kunnen
dan inderdaad aan BO dan wel Beheer toegevoegd.
* Duidelijkheid geven over het ontbreken in de begroting van
reserveringen meubilering en inrichting van gemeentelijke gebouwen
anders dan het gemeentehuis.
Zie hierboven.
* Inkoop, schoonmaak en BHV valt onder BO. Uitvoering inkoop naar
elke afdeling.
De centrale inkoopfunctie ligt bij AB: beleid, advies en
coördinatie. De uitvoering van de inkoopfunctie ligt bij elke
afdeling. Schoonmaak en BHV vallen onder BO.
* Verhuur sportaccommodaties: uitgangspunt is functionaris volgt
functie.
Akkoord.
* Hoe kan afdeling uitvoering uitgebreid met verkeerskundig
medewerker terwijl taken bij beheer liggen. Uitsluitsel geven, dan
wel in onderzoek geven aan kwartiermaker(s).
Meegeven aan kwartiermakers.
B. Voor kwartiermaker beheer:
* een advies geven over de toegeschreven taken in relatie tot de
toegeschreven fte's .
* Een advies geven over het hoe de beleidstaak van beheer dient te
worden vorm gegeven. (strategisch, vak/ uitvoeringbeleid) in
relatie tot het organisatiemodel.
* Tevens een advies geven over inbedding Milieubeleid.
* Wie draagt zorg voor de voorbereiding en aanleg groenvoorzieningen
in nieuwe projecten.
* Advies geven over taak verhuur sportaccommodaties in relatie tot
gestelde op pag.13.punt 3.
* Advies geven over de invulling 0,9 fte inhoudelijke taken huidige
leidinggevenden.
4. Cluster Financieel beleid
A.
* blz. 17-69: opstellen vervangen door coördineren
Akkoord.
* Verzekeringen personeel als geheel onderbrengen bij AK.
Akkoord.
B.
* Knip aanbrengen in leningen conform voorstel door kwartiermakers
AB en AK.
* Wat wordt onder verbijzonderde interne controle bedoeld? (oude
taak P. Ramaekers?)
5. Facilitaire zaken
A.
* Centrale inkoop ligt bij AB. Uitvoering inkoop bij alle
afdelingen.
De centrale inkoopfunctie ligt bij AB: beleid, advies en
coördinatie. De uitvoering van de inkoopfunctie ligt bij elke
afdeling. Schoonmaak en BHV vallen onder BO.
* Ri&E en Arbobeleid: bij AB onderbrengen; uitvoering bij BO. Is
geen taak BE.
Zelfde lijn als bij inkoop: beleid, advies en coördinatie bij AB,
uitvoering kan op andere plekken.
* Beplanting gemeentehuis/ Bestwijzer naar BO.
Akkoord.
* Schoonmaak centraal regelen via BO of zie B.
Ligt bij BO.
* blz 57: 4 bodes aanpassen naar 3 ? Nadere uitleg hierover.
Er zijn in de formatie 3 functies bode. Daarnaast is er sprake van
een boven formatieve plaatsing van een medewerker. Voorstel om dit
door te geven aan de kwartiermakers.
B. Voor kwartiermaker ondersteuning:
* Voorstel doen voor logistiek probleem van dislocaties.
* Onderzoek doen huidige en toekomstige formatie Registratuur en
DIV.
* Voorstel doen nieuwe taakverdeling en functiebenamingen) DIV.
Advies dat klaarligt hierbij meenemen (attentie hierbij voor
huidige organieke beschrijvingen)
* Advies voor formatie voor archivering SZ /WMO. ( stuk RHC)
* Advies geven over taken en capaciteit inzake "Facilitys"
* Advies geven over de wens tot centralisatie van de taak schoonmaak
bij BO.
* Advies registratie post in relatie tot taken voor de
gemeentewinkel door de kwartiermakers GW en BO.
* Applicatiebeheer + capaciteit daarvoor in beeld brengen.( voor
alle kwartiermakers!)
* Advies over de vraag of een centrale servicedesk wenselijk en
haalbaar is.
* FTE met getal 0 (pag. 57). Dit betekent?
Vraag aan werkgroep voorbereiding kwartiermaken/ c.q.
kwartiermaker
6. Gerard van der Rijt
A.
* Worden aanpassingen rondom personeel, die als reorganisatie kunnen
worden gedefinieerd, ook als zodanig beschouwd en ook behandeld.
Uiteraard.
* Vraagsteller maakt zich zorgen over de vele externen die de nieuwe
organisatie gaan uitwerken.
De overwegingen om wel of niet met (externe) kwartiermakers te
werken zijn uitgebreid besproken tussen Ondernemingsraad en
bestuurder/directie. Dat heeft tot overeenstemming over deze
aanpak geleid, waarbij wel nadrukkelijk is stilgestaan bij de
mogelijkheden om de risico's van deze aanpak te managen.
B.
* Aandachtspunten projecten/ taken clustermanager realisatie
meegeven aan kwartiermakers Ontwikkeling en regie en uitvoering en
deze taken op de juiste afdeling onderbrengen.
7. Ingenieursbureau
A.
* Afdeling uitvoering ( zie ook opm. beheer) doet eerste uitvoering,
daarna ligt onderhoud bij beheer.
Akkoord.
* WVG bestaat niet meer; is al enige tijd WMO ( in tekst op blz. 27
en 53 aanpassen) Bij ondersteuning toevoegen: " en advisering".
Akkoord.
* Op Pag. 27 en 53: "waterzuivering" vervangen door Riolering,
afwatering en bergbezinkbassins" Zo ook bij beheer op pagina 29 en
41.
Akkoord.
* "Onderwijsgebouwen, nieuwbouw en renovatie" advisering op
vakgebied ( evenals realisatie) bij afdeling uitvoering
onderbrengen en niet bij beheer.
Akkoord.
* Pag.28: KLIC/WION vervangen door de tekst "in relatie tot de
reguliere administratieve nutsvoorzieningen"
Akkoord.
* Pag.53: wat wordt bedoeld met "frontoffice voorlichting bouwen/
milieu". Immers het frontoffice is de gemeentewinkel.
In algemene zin is het correct dat dé front office de
gemeentewinkel is. Dat neemt echter niet weg dat er ook op andere
plekken een vergelijkbare werkwijze van front en back office wordt
gehanteerd. Het gaat dan om het verschil tussen een
organisatorische oplossing (gemeentewinkel) en een werkwijze
(voorlichting bouwen/milieu).
* Kermis ( zie ook opm. Team Juridische Zaken) als geheel
onderbrengen bij Beheer.
Akkoord.
B. Voor kwartiermaker uitvoering:
* Advies geven over de werkzaamheden Ingenieursbureau in relatie tot
beheersmatige en uitvoeringscomponenten .Nadere taakomschrijvingen
maken.
* Advies geven over bouwgrondexploitatie.
* Advies geven of taak "Nutsbedrijven, openbare verlichting en VRI's
in één hand dient te blijven in plaats van knip over de afdelingen
Be en UI.
* Advies geven over de taak "verzekeringen" met name rondom
capaciteit (fte).
* Aan- en verkoop gronden (pag.30): advies geven of deze van BO naar
UI moeten gaan.
* Opmerking rondom kopje Realisatie nieuwe werken en Reconstructies
en contracten lichtmastreclame meenemen.
* Advies over algemene opmerking rondom inhuur.
* Kwartiermakers, directie rondom definiëring projecten en
programma's advies vragen.
* Advies geven rondom taakverdeling als omschreven in de reactie.
8. Jaco Kooijman
A.
* Uitspraak gevraagd rondom "noodzaak" uitbreiding formatie in
relatie tot niet toestaan daarvan ( zie bakstenen, pagina 3 onder
punt 6)
Zie ook de gemaakte opmerking van Nicole Mallant onder 9 B in dit
kader.
Formatie uitbreidingen zijn op dit moment niet aan de orde. Het
is aan de kwartiermakers om de benodigde formatie in beeld te
brengen. Per saldo moet er voor de organisatie als geheel een
sluitend plaatje komen. Uitgangspunt was en is dat er geen
vermindering/bezuiniging als taakstelling op de
organisatieontwikkeling ligt, maar ook geldt dat er geen
uitbreiding van de formatie als geheel plaatsvindt. Er vindt dus
een organisatiebrede afweging plaats van de wensen en
mogelijkheden.
B. Voor kwartiermaker ondersteuning:
* Per afdeling capaciteit applicatiebeheer in beeld brengen,
beschrijven en toe delen.
* Overlegstructuur vanuit BO rondom applicatiebeheer organiseren.
* Advies over pag.4 punt 4: coördinatietaak en uitvoeringstaak en
daarbij te hanteren hiërarchische en functionele lijn.
* Aandacht voor beheer rondom software pakketten die op meer
afdelingen worden gebruikt.
9. Namens Best Wijzer via Nicole Mallant
A.
* Pag. 15 punt 2: Taak Nicole Mallant en Johan Vos is niet goed
beschreven. De volledige taken van Bestwijzer zijn door Nicole
Mallant overgenomen van Johan Vos.
Akkoord.
B. Voor kwartiermaker gemeentewinkel:
* Waar is de beoogde onderzoeksfunctie (gegevensverzameling/ analyse
etc.) opgenomen bij ontwikkeling en regie?
Deze moet worden toegevoegd, meegeven aan kwartiermakers.
* Voorstellen / adviezen formuleren rondom Bestwijzer:
beheersfunctie, coördinatierol en aansturing in relatie tot dit
specifieke samenwerkingsconcept.
* Extra formatie receptiefunctie Bestwijzer onderzoeken en met een
voorstel komen.
* Voorstel rondom vraag Locatiemanager Bestwijzer doen.
10. Betsy Wisselink
B.
* Kwartiermaker Ontwikkeling en regie vragen de taken ( +verdeling
daarvan) van de medewerkers MO te actualiseren en in overleg met
de medewerkers van een onderbouwd advies te voorzien.
Op dit moment wordt binnen maatschappelijke ontwikkeling gewerkt
aan het in beeld brengen van taken en formatie. Dat overzicht
wordt meegegeven aan de kwartiermakers.
* Opmerking rondom logische en realistische taakgebieden en
onderwerpen bespreken met vraagsteller.
Akkoord.
11. Cluster Ontwikkeling
A.
* De inrichtingsprincipes van de nieuwe organisatie bepalen keuzen
rondom de plaats (lees afdeling ) van beleid.
De mening rondom raakvlakken met beleid SoZa wordt onderschreven.
Toch is enige kruisbestuiving niet uit te sluiten als het gaat om
belangen van de burger en het creëren van kansen om
uitkeringsgerechtigden uit te laten stromen.
* Project en programmatisch werken behoeft wel degelijk nadere
uitwerking en daarin dienen ook nog meerdere strategische en
praktische keuzen te worden onderzocht en voorgelegd.
Klopt. Projectmatig en programmatisch werken zijn nadrukkelijk in
de nieuwe organisatie aanwezig. De exacte uitwerking wordt door de
kwartiermakers gedaan.
* Uitspraak doen rondom projectleider Algemene dienst als genoemd op
blz. 8.
In de huidige organisatie zijn slechts twee `projectleiders in
algemene dienst'. Afhankelijk van de keuzes voor de invulling
projectmatig en programmatisch werken, krijgen zij een plek in de
nieuwe organisatie. De exacte uitwerking wordt door de
kwartiermakers gedaan.
* Pag. 24: Toepassing bestemmingsplannen zit al bij UI is geen
overheveling dus.
Akkoord.
* Pag. 24: Dit geldt ook voor "Grondaankoop: reguliere aankoop+
contracten en passeren"
Akkoord.
* Pag. 24: Dit geldt ook voor: "exploitatieplan toepassing".
Akkoord.
* Pag. 27: "Onderwijsgebouwen, nieuwbouw en renovatie" advisering
óók bij uitvoering.
Deze opmerking ligt volledig in lijn met de opmerking van het Team
Ingenieursbureau ( 4e gedachtestreepje onder A).
Akkoord.
* Opmerkingen over plaats Sociale Zaken: zie reactie bij eerste
gedachtestreepje.
* De afdeling ontwikkeling en regie merkt op, dat zij door de
samenvoeging zo'n 40 medewerkers zal gaan krijgen en de
consequenties daarvan als opgemerkt?
Het is een terechte constatering dat de afdeling ontwikkeling en
regie een grote afdeling wordt. Dat vraagt het een en ander van de
afdelingsmanager, maar ook van de medewerkers. De afdelingsmanager
kan slechts op hoofdlijnen met inhoud bezig zijn en is primair
gericht op coachen en leidinggeven. Voor de medewerkers is een
grote taakvolwassenheid van belang. Waar nodig worden (al dan niet
tijdelijke) hulpconstructies gebruikt met rollen voor senior
medewerkers (coördineren op inhoud) en projectleiders.
B. Voor kwartiermaker Ontwikkeling en regie:
* Voorstel ontwikkelen voor inbedding van projecten en een
Projectenbureau binnen afdeling ontwikkeling en regie.
* Project en programmatisch werken behoeft wel degelijk nadere
uitwerking en daarin dienen ook nog meerdere strategische en
praktische keuzen te worden onderzocht en voorgelegd.
* Advies over capaciteit werkzaamheden "straatnaamgeving".
* Advies over de opmerking rondom "Grondexploitatie overheveling"
geven + capaciteit in relatie ambitieniveau.
* Advies geven over knip tussen planschadebeleid en behandeling
van planschadeverzoeken (door UI)
* Advies geven over rol afdeling uitvoering bij beleid WMO ( WVG is:
WMO!)
12. William van Herk
B.
* Vacatures Toerisme en Recreatie staat op 1 en Projectmanager staat
op 0. Allebei stellen .... fte?
vraag voor kwartiermaker ontwikkeling en regie/
werkgroepvoorbereiding kwartiermaken.
13. Jolanda Verhagen
A.
* De taak "verhuur sportaccommodaties"gaat naar Beheer. Dan geldt
mens volgt functie. Punt 3 blz. 13 moet als zodanig gelezen
worden.
Akkoord.
B. Voor kwartiermaker beheer:
* Bladzijde 13 punt 3, Advies uitbrengen over de huidige inhoud deze
taak, de toekomstige ontwikkeling van die taak en de noodzaak tot
uitbreiding van administratieve ondersteuning voor taken rondom
maatschappelijk welzijn. (door de kwartiermaker ontwikkeling
en regie en de kwartiermaker beheer)
14. Team integrale wijkontwikkeling
A.
* Bij Integrale wijkontwikkeling is sprake van programmabenadering.
De positie van IW dient gezien de veranderingstaak en de
opmerkingen van het college te worden heroverwogen.
Integrale wijkontwikkeling onderbrengen als programma bij
Ontwikkeling & Regie.
* Verantwoordelijk voor projecten en programma's is de directeur P.
Bosman.
In algemene zin akkoord, maar wel met een nuancering. De directeur
is verantwoordelijk voor projectmatig en programmatisch werken.
Dat wil echter niet zeggen dat hij ook direct verantwoordelijk is
voor alle projecten en programma's. De keuze voor de
verantwoordelijkheid voor programma's en projecten wordt door de
kwartiermakers voorbereid.
* De projectleider integrale wijkontwikkeling (IW) wordt
programmaleider IW.
Dat is nu nog niet bepaald. In de huidige organisatie zijn er
slechts twee `projectleiders in algemene dienst'. Afhankelijk van
de keuzes voor de invulling projectmatig en programmatisch werken,
krijgen zij een plek in de nieuwe organisatie. De exacte
uitwerking wordt door de kwartiermakers gedaan.
B. Voor kwartiermaker Ontwikkeling en regie:
* Formatie Team wijkontwikkeling onderzoeken en daar een advies over
geven.
* Aangeleverde input rondom programmatisch werken meenemen, ook op
directieniveau.
15. Team Handhaving
A.
* Tekst op bladzijde 55: aanpassen conform voorstel Team handhaving
onder Toezicht (bestuurlijke) handhaving. Vervangt 9e tekstblok
"Handhaving gebruik t/m. APV"
Akkoord.
* Opnemen opstellen handhavingbeleid en vertegenwoordiging bij
rechterlijke instanties.
Akkoord.
* Handhaving woonwagencentrum niet separaat opnemen.
Akkoord.
* Het team spreekt haar zorgen uit over de hoeveelheid externe
kwartiermakers in relatie tot Commitment in de organisatie.
De overwegingen om wel of niet met (externe) kwartiermakers te
werken zijn uitgebreid besproken tussen Ondernemingsraad en
bestuurder/directie. Dat heeft tot overeenstemming over deze
aanpak geleid, waarbij wel nadrukkelijk is stilgestaan bij de
mogelijkheden om de risico's van deze aanpak te managen.
B. Voor kwartiermaker veiligheid:
* Graag advies over opmerking dat 1 fte (duo parttime functie)
medewerking handhaving mist op het overzicht van blz. 57.
* Nadere uitwerking wat onder strategisch en operationeel beleid
moet worden verstaan op directie niveau en afdeling niveau.
16. Veronica Premchand
A.
* Het is inderdaad een taak van de kwartiermaker en niet de
voorbereidende werkgroep om rondom de inhoud van functies verdere
onderzoek en concrete uitspraken te doen.
Akkoord.
* Het dienstverleningsconcept wordt door de directie en
afdelingshoofden verder vorm gegeven. Opmerkingen van de werkgroep
( blz 15 onder 6) zijn van belang. Hiertoe zal ondermeer het stuk
van de werkgroepen (in bijlage 3) worden gebruikt.
Akkoord.
B. Voor de kwartiermaker Ontwikkeling en regie, gemeentewinkel:
* Rondom ondermeer de taak "bewaking en ontwikkeling kwaliteit van
dienstverlening aan de burger"( zie opmerkingen functionaris) een
advies opstellen. ( Kwartiermaker ontwikkeling en regie.)
* Is de plaats van het dienstverleningsconcept ( waarom hier wordt
gevraagd) al te concretiseren op afdelingsniveau c.q. als "taak"
op een gevestigde plek ergens toe te bedelen ? (in tegenstelling
tot. bakstenen op blz. 3; 2e blok van onder gezien..)
17. Marianne van Boekel en Marie Louise van Gestel
B.
* Advies uitbrengen over onderbrengen taak "verkiezingen" door
kwartiermaker gemeentewinkel en kwartiermaker ondersteuning.
Akkoord.
* Advies maken over oude taken Publiekszaken. Deze inventariseren op
volledigheid i.v.m. hier gemaakte opmerkingen) en nader uitwerken
door kwartiermaker gemeentewinkel.
Akkoord.
* Onder verwijzing naar de drie hierbij gevoegde documenten in de
bijlage de kwartiermaker een advies op laten stellen rondom taken
en bezetting/ capaciteit van de back-office.
Akkoord, dit is een van de eerste taken van de kwartiermakers.
18. Frank Visser
A.
* zorgen m.b.t. snelheid, draagvlak en zorgvuldigheid.
Deze zorgen worden door de OR gedeeld en zijn ook meerdere malen
onderwerp van gesprek geweest tussen ondernemingsraad en directie.
Het gaat dan inderdaad om de relatie tussen zorgvuldigheid,
snelheid (het belang van het vlot neerzetten van een nieuwe
organisatie) en draagvlak. De keuze is weloverwogen gemaakt.
Hierover krijgen de medewerkers nog nadere informatie in Best
Bruist en kunnen zij altijd vragen stellen.
De overwegingen om wel of niet met (externe) kwartiermakers te
werken zijn uitgebreid besproken tussen Ondernemingsraad en
bestuurder/directie. Dat heeft tot overeenstemming over deze
aanpak geleid, waarbij wel nadrukkelijk is stilgestaan bij de
mogelijkheden om de risico's van deze aanpak te managen.
19.Team Communicatie
A.
* Burgerjaarverslag uit advies werkgroep blz. 16 en blz. 37
schrappen: is afgeschaft.
Akkoord.
B Voor de kwartiermaker intern advies:
* Nader advies uitbrengen over de plaats van "Representatie" bij
Communicatie. (AB)
* Taken voor rampenbestrijding (algemeen advies blz.3 punt 5)
beschrijven formeel vastleggen als algemeen advies staat los van
aan welke afdeling de taak wordt toebedeeld. Deze staat nu bij
Communicatie blz. 16 tweede blok in schema opgenomen en op blz.
37 bij Adviesbureau. De kwartiermaker overlegt hierover met
Communicatie en adviseert.
20. Johan Vos
A.
* We hebben kennis genomen van dit advies. Allereerst zal nog
onderzocht moeten worden of de organisatie kiest voor de methode
PRINCE 2 als de te hanteren methode voor projecten. De keuze welke
medewerkers daarmee vervolgens aan de slag gaan wordt niet slechts
ingegeven door een investering die dan mogelijk nodig is.
Projectmatig en programmatisch werken zijn nadrukkelijk in de
nieuwe organisatie aanwezig. De exacte uitwerking wordt door de
kwartiermakers gedaan. Daarbij is ook de eventuele keuze voor een
methodiek aan de orde. Op voorhand is Prince2 een prima methodiek,
die echter ook nadelen heeft. De afweging aan de kwartiermakers is
of dit voor de specifieke situatie van Best de meest geschikte
methodiek is.
* De rolverdeling m.b.t. projecten tussen nieuwe directeur,
afdelingmanager en programma-manager is vanzelfsprekend een punt
van aandacht. Dit wordt nog nader uitgewerkt.
In algemene zin is de directeur verantwoordelijk voor projectmatig
en programmatisch werken. Dat wil echter niet zeggen dat hij ook
direct verantwoordelijk is voor alle projecten en programma's. De
keuze voor de verantwoordelijkheid voor programma's en projecten
wordt door de kwartiermakers voorbereid.
* Onderscheid tussen afdelingsoverstijgende projecten ( en
programma's) en niet afdelingsoverstijgende
projecten (programma's) is ook onderwerp van gesprek.
Zie hierboven.
21. Team Vergunningen
A.
* Als de vraag is wat visie is in termijnen van een begrip kan dit
als antwoord dienen: De voorzet van de ondernemingsraad hiervoor
is:
Visie is een overkoepelend begrip. Eigenlijk zouden wij van een
`organisatievisie' moeten spreken. De visie geeft op bondige,
heldere en systematische wijze weer:
o waarvoor een organisatie staat (`kernwaarden'),
o waarom een organisatie bestaat (`hoger doel'),
o waar een organisatie heengaat (`gewaagd doel') en
o waarin een organisatie uitblinkt (`kernkwaliteiten').
Tezamen vormen dit de vier componenten waaruit een visie bestaat.
Die componenten moeten niet los van elkaar, maar in samenhang
worden beschouwd. Een visie is een `vierluik', waarvan de
onderdelen naadloos op elkaar moeten aansluiten. Een werkzame
visie is nimmer zomaar een opsomming van losse elementen.
Voor de inhoudelijke visie van de gemeente Best wordt verwezen
naar bijlage 1 bij het advies Organisatieontwikkeling van de
ondernemingsraad van december 2008, dat weer verwijst naar de in
2005 door de gemeenteraad vastgestelde "Toekomstvisie 2020" van de
gemeente Best:
De richting is wel uitgewerkt in een aantal kenmerken, maar niet
nader gedefinieerd in concrete doelstellingen. Dit laatste dient
een plaats te krijgen in de komende uitwerking. In een
afdelingsplan zullen de visie en missie van de afdeling worden
verwoord.
Wel is beschreven, uitgaande van de veranderrichting en de
gewenste organisatie, welke cultuur daarbij hoort, welke besturing
en welke structuur dat het beste faciliteert.
Het definiëren van "soorten" beleid is belangrijk; dit is nog
nergens neergeschreven en wel een terugkerende vraag. De volgende
definitie is slechts een eerste voorzet van de ondernemingsraad
hiervoor; nadere afstemming moet hierover nog plaatsvinden.
Beleid bestaat in soorten en maten. Een te maken onderscheid is
dat in strategisch, tactisch en operationeel beleid.
Strategisch beleid betreft de bepaling van het centrale doel van
een organisatie en de uitwisselingsrelatie met de omgeving. Het
geeft een antwoord op de vraag: wie zijn we en waarmee houden we
ons de komende tijd in het algemeen bezig: het centrale doel. De
vraag raakt dus de identiteit van een organisatie:de belangrijkste
taken die ze op zich neemt.
Strategische beleidsformulering gaat ook bij een overheid over de
kerntaken die een organisatie wil aanpakken en wil uitvoeren. 'Wat
zijn de juiste dingen waar een organisatie zich op richt' is een
vraag van typisch strategische aard.
Tactisch beleid betreft de vraag 'wat doen we met welke middelen,
in het licht van de doelstellingen?' Hier is de uitwerking van
strategisch beleid aan de orde. Een voorbeeld hiervan is de
begroting.
Operationeel beleid handelt over: 'wat doen we concreet?' Denk aan
een gemeentelijk actieprogramma ter bevordering van veilig verkeer
of woningtoewijzingsbeleid. Niet zonder reden vallen hier de
woorden programma en actie. Het operationeel beleid heeft
betrekking op de uitvoering van concrete beleidsprogramma's op
korte termijn, binnen één of twee jaar.
* De invulling van de senior functies die per afdeling nodig zijn
moet nog worden bepaald. Tevens moet nog duidelijkheid komen over
de scheidslijn tussen leidinggeven en de taken van een senior. De
ondernemingsraad en bestuurder hebben in bijlage 5 van het Advies
organisatieontwikkeling hier een voorzet voor gedaan. Nadere
uitwerking volgt.
Klopt. sommige afdelingen worden qua formatieplaatsen en
medewerkers groot. Dat vraagt het een en ander van de
afdelingsmanager, maar ook van de medewerkers. De afdelingsmanager
kan slechts op hoofdlijnen met inhoud bezig zijn en is primair
gericht op coachen en leidinggeven. Voor de medewerkers is een
grote taakvolwassenheid van belang. Waar nodig worden (al dan niet
tijdelijke) hulpconstructies gebruikt met rollen voor senior
medewerkers (coördineren op inhoud) en projectleiders.
B. Voor de kwartiermaker uitvoering:
* In relatie tot de opmerking dat de meeste functies binnen team
vergunningen geknipt lijken te gaan worden ( Sr. medewerker
vergunningen, medewerker vergunningen A en B en ondersteunend
medewerker vergunningen) en de opmerking dat beleidstaken op
gebied van milieu, ook wat betreft visievorming en strategische
inbreng, bij Uitvoering moeten worden opgebracht in plaats van
Ontwikkeling en Regie een advies uitbrengen.
* De productenomschrijvingen en volledigheid daarvan met de
medewerkers afstemmen.
* Uitsluitsel geven over de capaciteit; vergunningen stelt dat de
vacature senior medewerker ontbreekt.
* Advies over niet opnemen budget flexibele inhuur verlenen
bouwvergunningen.
* Over applicatiebeheer vergunningen en waar die plaats vindt een
advies uitbrengen.
Daarbij de Nota Team Informatiebeheer gemeente Best als
uitgangspunt nemen.
22. Team I en A
B. Voor de kwartiermaker ondersteuning:
* Advies geven over de taken van de helpdesk en de daarvoor
benodigde formatie.
Suggestie bezien of dit intern op te lossen is m.b.v. aan BO toe
te voegen onderdelen.
* Het het voorstel van het Team Informatiebeheer gemeente Best als
uitgangspunt een advies opstellen waarin opgenomen is hoe een
functie accountmanager (contactpersoon met o.a. decentrale
applicatiebeheerder) daarin past en tevens hoe de
coördinatie applicatiebeheer, naast beheer van generieke
applicaties daarbij moet worden vormgegeven.
* Opleidingsbehoefte I & A in beeld brengen en een voorstel hiertoe
doen.
23. Klantmanagers Sociale Zaken
A.
* Wij hebben kennis genomen van de zorgen rondom zorgvuldigheid. Wij
stellen alles in het werk om de noodzakelijke snelheid niet ten
koste van de zorgvuldigheid te laten gaan.
* De klant staat ook centraal in de inrichting en aanpak die wij
voorstaan.
* Huisvesting op verschillende locaties is vooralsnog niet aan de
orde.
* De afsplitsing van het WMO team is een gepasseerd station; zij
werken binnen het concept van Bestwijzer.
* Uitvoeringsbeleid blijft op de vakafdeling, strategisch beleid
gaat naar Ontwikkeling en Regie.
* Binnen het bestaande concept van Bestwijzer is inpassen van het
team WIZ niet mogelijk.
B.
* Voor kwartiermaker ontwikkeling en regie: in bakstenen staat
uitvoeringsbeleid WIZ ( pag. 12) ook opgenomen bij Ontwikkeling en
regie ?
Ondernemingsraad / Directieteam gemeente Best
18 april 2009
---