Gemeente Valkenswaard
parkeeronderzoek 2008
Resultaten parkeeronderzoek 2008
Het college van burgemeester en wethouders van Valkenswaard heeft
onlangs ingestemd met het voorstel om de huidige parkeersituatie in
het centrumgebied en de schil daar net omheen, te handhaven zoals die
nu is. Voor enkele specifieke situaties en knelpunten wordt een
oplossing op maat gezocht. Het advies vloeide voort uit de resultaten
van het parkeeronderzoek dat in 2008 gehouden is in het centrum van
Valkenswaard.
Dat onderzoek was niet zozeer gericht op de beleidskant van het
parkeren en de effecten daarvan op bijvoorbeeld economie (outcome),
maar was vooral bedoeld om de situatie op straat te meten. Daartoe
zijn in het onderzoek drie verkeerskundige begrippen centraal gesteld:
· parkeerduur (hoe lang wordt er geparkeerd?)
· parkeerdruk (hoeveel wordt er geparkeerd? )
· parkeermotief (wie parkeert er?).
De gemeente wilde met dit onderzoek de effecten meten van de invoering
van de vijf parkeersectoren in 2007 in het centrum van Valkenswaard.
Via een aantal stappen heeft het parkeerbeleid in Valkenswaard zich
sinds 1987 ontwikkeld tot de huidige situatie. In 2006 heeft de
gemeenteraad de notitie `Evaluatie Parkeerbeleid 2003' vastgesteld.
Daarmee werden de 5 parkeersectoren ingesteld in het centrumgebied,
die feitelijk werden ingevoerd in 2007.
Opzet van het parkeeronderzoek
Voor het onderzoeksgebied is de parkeercapaciteit per sector bepaald.
Er is daarbij onderscheid gemaakt in de verschillende typen
parkeerplaatsen zoals betaald, vrij, blauwe zone, etc. Ook de
parkeerplaatsen die zich bevinden op eigen terrein
(privéparkeerplaatsen) zijn meegenomen in het onderzoek. Het onderzoek
is op drie verschillende dagen uitgevoerd.(Op een vrijdag inclusief
koopavond, een zaterdag en een dinsdag) Omdat de situatie op de
donderdagen sterk afwijkt van andere dagen en daarom niet maatgevend
is, is er bewust voor gekozen de marktdag niet op te nemen in het
onderzoek.
Resultaten van het onderzoek
De gemiddelde totale parkeerdruk (dat is het aantal geparkeerde auto's
gedeeld door de beschikbare plaatsen) is relatief laag. Overigens
betekent dat niet dat er geen plaatsen zijn waar lokaal wel een hoge
parkeerdruk kan zijn. Op zaterdag is de bezetting van de
privéparkeerplaatsen en de vergunninghouderplaatsen hoog. Dat is
logisch omdat deze parkeerplaatsen vooral door bewoners zelf worden
gebruikt en die zijn op zaterdag veelal thuis.
Op alle getelde momenten was er sprake van voldoende restcapaciteit
van de betaalde parkeerplaatsen, maar ook in de omgeving eromheen was
steeds sprake van nog voldoende restcapaciteit. In de wijken die net
buiten het centrum liggen is de bezetting van het aantal vrije
parkeerplaatsen maximaal circa 70-80%. Verkeerskundig is een bezetting
van 70-80% optimaal; de capaciteit wordt goed gebruikt en her en der
zijn nog voldoende vrije plaatsen over, alhoewel dat niet altijd
direct voor de deur hoeft te zijn.
Er zijn drie motieven onderscheiden bij het parkeren, namelijk
`werken', `bezoeken' en `wonen'.
De meeste parkeerders (ongeveer de helft tot tweederde) zijn bezoekers
van het centrum (kortparkeerders). Het motief `werken' (op `vrije
plaats' langparkeren zonder vergunning) is de laagste van de drie
parkeermotieven. Ook in het schilgebied is werken het laagste
parkeermotief, maar komt daar relatief wel meer voor dan in het
centrum. Daaruit mag worden geconcludeerd dat werkenden in de schil
buiten de parkeersectoren in de straten parkeren. Zoals we bij de
parkeerdruk al concludeerden leidt dit niet tot grote
capaciteitsproblemen, enkele specifieke situaties daargelaten.
Conclusies
De conclusie is dat het huidige systeem van betaald parkeren, blauwe
zones en vergunninghoudersparkeren succesvol is. Voor zowel de
bewoners, bezoekers als de werkenden is sprake van voldoende
parkeercapaciteit. Wel is duidelijk dat de beschikbare
parkeercapaciteit per doelgroep niet altijd voor de deur beschikbaar
is, maar dat mensen soms een stukje moeten lopen. Er zijn echter geen
grote parkeerproblemen. Op lokaal niveau kan er per straat of gedeelte
uiteraard wel sprake zijn van een parkeerprobleem. Daarvoor worden dan
maatoplossingen bedacht.
Meer informatie
Voor belangstellenden ligt vanaf woensdag 22 april aanstaande een
exemplaar van het onderzoeksrapport ter inzage in de Informatiehoek in
de hal van het gemeentehuis aan De Hofnar 15 in Valkenswaard.
Met vragen over het onderzoek kunt u terecht bij de heer B. Sligter
van de afdeling Leefomgeving van de gemeente. Hij is bereikbaar op
dinsdag, donderdag en vrijdag via telefoonnummer (040) 2083405.